מדינות ערב והאיסלאם מנסות הערב (יום א') להגביר את הלחץ שלהן על ישראל להימנע מפעולה קרקעית בעזה, ואיראן – הפטרונית הראשית של חמאס וחיזבאללה – ממשיכה לשגר איומים מרומזים על הצפוי לישראל אם תדבק בתוכנית. בשיחת טלפון עם נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר הערב נשיא איראן איברהים ראיסי כי "מעשיו של המשטר הציוני הם תזכורת למעשי הנאצים", וטען שהארגונים הפלסטיניים מקבלים את החלטותיהם בעצמם, ולא בהוראה מאיש.
ארמון האליזה מסר כי מקרון הזהיר בתגובה את ראיסי שלא להסלים או להרחיב את הסכסוך, ובמיוחד לגרור לתוכו את לבנון: "איראן חייבת לעשות כל מה שאפשר כדי להימנע מהצתת האזור".
4 צפייה בגלריה
איראן צרפת איברהים ראיסי עמנואל מקרון
איראן צרפת איברהים ראיסי עמנואל מקרון
ראיסי ומקרון. "הפלסטינים מחליטים בעצמם"
(צילום: EPA, AP)
4 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדאללהיאן שר החוץ של איראן ביקור בריאד סעודיה
חוסיין אמיר עבדאללהיאן שר החוץ של איראן ביקור בריאד סעודיה
שר החוץ האיראני אמיר-עבדאללהיאן. ממשיך לאיים
(צילום: Fayez NURELDINE / AFP)
זמן קצר אחרי הצהרת ראיסי ניפק שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר-עבדאללהיאן, עוד איום בשורה של איומים שהשמיע כלפי ישראל בימים האחרונים ובשעות האחרונות, ואמר כי "אם ההתקפות הציוניות לא ייפסקו, אצבעותיהם של כל הגורמים באזור מונחות על ההדק". בין המיליציות הפרו-איראניות שאיימו בימים האחרונים לפעול נגד ישראל נמנות חיזבאללה בלבנון, "גדודי חיזבאללה" בעיראק והחות'ים בתימן. בהמשך הוסיף השר האיראני כי אם היקפה של מלחמת עזה יגדל ארה"ב תספוג הפסדים כבדים, וכי טהרן לא תישאר "צופה מן הצד" במצב כזה, והעבירה לישראל דרך בעלות בריתה מסרים שלפיהם אם "פשעיה" בעזה יימשכו, "מחר יהיה מאוחר מדי".
ממש במקביל לדברי ראיסי הזהירו המזכ"לים של הליגה הערבית ושל נציבות האיחוד האפריקני כי נראה שצה"ל מתכונן לפעולה ש"עלולה להוביל לג'נוסייד (רצח עם) בממדים חסרי תקדים". השניים, אחמד אבו אל-רייט ומוסא פאקי, קראו בהודעתם לאו"ם ולקהילה הבינלאומית "לעצור את הקטסטרופה".
לביקורת על ישראל הצטרף הערב גם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי, שבפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי תגובתה של ישראל למתקפת הטרור של חמאס כבר חרגה מגבולות ההגנה העצמית ועונה כעת להגדרה של עונש קולקטיבי. בהצהרה הפומבית של סיסי, ששודרה בטלוויזיה המצרית אחרי תחילת פגישתם, אמר הנשיא המצרי כי הוא מתנגד לכל פגיעה באזרחים.
4 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל פתאח א סיסי
נשיא מצרים עבד אל פתאח א סיסי
נשיא מצרים סיסי. "מתנגד לכל פגיעה באזרחים"
(צילום: AFP/HO/SPA)
בלינקן, שבימים האחרונים הדגיש יחד עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי לישראל יש זכות מלאה להגיב וכי וושינגטון תעמוד לצדה, אמר הערב כי במסגרת התגובה שלו צה"ל חייב לנקוט כל אמצעי זהירות אפשרי כדי למנוע פגיעה באזרחים. בלינקן הודיע כי הנשיא ביידן מינה את דייוויד סטרפילד להוביל את מאמצי הסיוע ההומניטריים מטעם ארה"ב, וכי סטרפילד יגיע למצרים כבר מחר כדי להתחיל בפעילות ההומניטרית.
מזכיר המדינה הדגיש עוד כי החלטתה של ארה"ב לשלוח למזרח התיכון נושאות מטוסים כדי לסייע לישראל איננה פרובוקציה, אלא נועדה לשמש להרתעה. אחרי מסע הדילוגים שקיים בימים האחרונים בכמה ממדינות האזור, בהן ישראל, ירדן, סעודיה ומצרים, אמר הערב בלינקן כי כל מדינה שבה ביקר הפגינה נחישות שלא לאפשר למלחמה הנוכחית להתרחב.
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האנריקני פגישה עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האנריקני פגישה עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
מזכיר המדינה בלינקן. "ישראל צריכה לנקוט כל אמצעי זהירות למניעת פגיעה באזרחים"
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, Pool)
בינתיים, למרות מספר ההרוגים והפצועים ההולך ומאמיר ברצועת עזה, ישראל ממשיכה לקבל אשראי ברור מהמערב. הערב פרסמה מועצת האיחוד האירופי הודעה שבה הדגישה את תמיכתה הנחרצת בזכותה של ישראל להגן על עצמה, ולצד זה ציינה כי עליה לעשות זאת בהתאם לחוקים ההומניטריים והבינלאומיים: "האיחוד האירופי מגנה באופן נחרץ ביותר את חמאס ואת מתקפות הטרור האכזריות וחסרות ההבחנה שלו ברחבי ישראל, ומגנה בתוקף את אובדן החיים", מסרה המועצה, המאגדת את מנהיגי 27 מדינות האיחוד. "אין שום הצדקה לטרור, ואנו מדגישים בתוקף את זכותה של ישראל להגן על עצמה בהתאם לחוקים ההומניטריים והבינלאומיים אל מול התקפות אלימות וחסרות הבחנה כאלה. אנו שבים ומדגישים כי חשוב להבטיח את ההגנה על כל האזרחים כל העת, בהתאם לחוקים ההומניטריים הבינלאומיים".
בתוך כך הודיע הערב הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם כי קבוצה של סנאטורים מארה"ב תגיע בימים הקרובים לישראל ולסעודיה כדי לעודד אותן להמשיך בשיחות על נרמול היחסים ביניהן. ההודעה באה אחרי שבסוף השבוע פורסם כי סעודיה החליטה לעצור את המגעים לכינון יחסים רשמיים עם ישראל. במערב היו בשבוע שעבר מי שהעריכו כי מתקפת הטרור של חמאס והתגובה הישראלית עליה יכולות להביא לסיכול הנורמליזציה, סיכול שישרת את האינטרסים של איראן. בהודעתו הערב אמר הסנאטור גרהאם כי יש רצון הן בישראל והן בסעודיה להתקדם בדרך להסכם.