3 צפייה בגלריה
בני גנץ, גדעון סער
בני גנץ, גדעון סער
בני גנץ וגדעון סער
(צילום: יואב דודקביץ', עמית שאבי)
במערכת הפוליטית היה זה ברור ששר הביטחון בני גנץ ושר המשפטים גדעון סער מהדקים את הציר ביניהם. התשתית הונחה עוד בתקופת הכנסת הנוכחית בשיח ער בין השניים, גם אם לא באופן קונקרטי. סער בדק כל העת את האפשרויות שהיו על השולחן. שר המשפטים ניהל שיח גם עם יו"ר ימינה לשעבר נפתלי בנט, אבל זה פרש והותיר את הזירה לגנץ.
לאורך החודשים האחרונים התחדדה אצל סער ההבנה שכדי למנוע מנתניהו 61 מנדטים - מטרה ראשונה במעלה מבחינתו - מערכת הבחירות לא יכולה להסתדר כמפה פוליטית של ימין מול שמאל.
בתקווה חדשה סברו כי הליכה לבחירות בראייה בינארית שכזאת, תטה בהכרח את המערכה לטובת נתניהו. מרגע שהוחלט להקים גוש ימין מתון שיעמוד בין גוש השמאל לבין גוש נתניהו, העלו השניים הילוך ויצאו לדרך. תחילה הקימו צוותים שכללו עורכי דין משני הצדדים, ואת השרים חילי טרופר מטעם גנץ וזאב אלקין מטעם סער.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הנחת העבודה בתקווה חדשה: להרחיק את נתניהו בעזרת טשטוש הימין והשמאל
(צילום: EPA)
העיקרון המנחה, ללא ירידה לרזולוציות נמוכות יותר, היה לטשטש את המאבק של ימין מול שמאל ולדבר על ממשלת אחדות רחבה שלא נסמכת על קצוות. זאת גם הסיבה שסער אמר השבוע בכנס לשכת רואי החשבון באילת כי אין לשייך אותו לאף אחד מהגושים, כי הוא פשוט שואף להקים גוש חדש.
אחרי שרוב התנאים הבשילו, נפגשו ביום שישי האחרון גנץ וסער בלשכתו של גנץ בקריה בתל אביב. בלשכתו של שר הביטחון עבדו על הסיפתח לשותפות, ודאגו להגיש לסער ארוחה בוכרית. למרות האווירה החגיגית והסיכומים על 90% מהסוגיות, עדיין יש פערים בין השניים.
רוב הסיכומים נחתמו סביב הריצה בבחירות. כחול לבן קיבלה את המקומות 1, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 17 ו-19, ותקווה חדשה את המקומות 2, 5, 7, 10, 13, 16, 18 ו-20. אם גדי איזנקוט יצטרף לרשימה, יישמרו לו המקומות 3, 9 ו-16. אותיות הרשימה יישארו "כן", כמו של מפלגת כחול לבן, אך שם הסיעה ייסגר בהמשך.
גנץ וסער סיכמו שבראש מטה הבחירות יעמוד נציג מכחול לבן, ושאר התפקידים יאוישו בהסכמה משותפת. במקרה של חוסר הכרעה - הווטו נמצא אצל גנץ. לאחר הבחירות יוקם צוות משא ומתן קואליציוני משותף.
3 צפייה בגלריה
גנץ וסער מחכים לאיזנקוט
גנץ וסער מחכים לאיזנקוט
גנץ וסער מחכים לאיזנקוט
(צילום: דנה קופל)
השניים מסכימים על כך שהם מתנגדים להקמת מדינה פלסטינית, ובאותה נשימה מתנגדים גם למדינה דו-לאומית. את הדקדוקים ישמרו השניים לשלב מאוחר יותר, וסביר להניח שגנץ לא יארח בקרוב את אבו מאזן בביתו בראש העין.
בתקווה חדשה סבורים שהקמת המפלגה בבחירות הקודמות אפשרה את מעבר המנדטים מגוש לגוש, מהלך שהחליף את שלטון נתניהו, וכעת סבורים כי המהלך הנוכחי הוא שיבלום אותו מלהגיע למספר הזהב.