ניסיון התבצרות והתפרעויות של פלסטינים במסגד בהר הבית, ביקורי יהודים שלוו בהפרות, ואיומים של חמאס: המבחן הראשון של כוחות הביטחון לקראת מצעד הדגלים לציון יום ירושלים עבר הבוקר (ראשון) בשקט יחסי וללא נפגעים. עם זאת, בחמאס ממשיכים לנסות להבעיר את השטח: "ההתנגדות לא יכולה לעמוד בחיבוק ידיים מול הפרות ישראל".
כבר בשעות הבוקר המוקדמות נכנסו כוחות משטרה להר הבית בירושלים ונעלו עם שלשלאות ברזל את שעריו של אחד המסגדים במתחם, שבו ניסתה להתבצר קבוצה קטנה של צעירים. כמה מהפלסטינים רגמו את הכוחות באבנים, מבלי לגרום לנפגעים. בהמשך נכנסו למסגד רעולי פנים וירו זיקוקים, אולם גם מקרה זה נשלט על ידי הכוחות. בתיעוד יוצא דופן נראה רעול פנים פלסטיני מיידה אבנים ובהמשך מטיל את מימיו על גג מסגד בהר הבית.
מהעבר השני אפשרה המשטרה עליית יהודים להר הבית ללא כל קשר למצעד הדגלים שצפוי לצאת לדרכו בשעות אחר הצהריים. מאות יהודים החלו להיכנס למתחם כבר בשעה 07:00 בבוקר. יהודים שקראו "שמע ישראל" והשתחוו בהר הבית בניגוד לכללים הורחקו מהמתחם. אחרים הניפו דגלי ישראל במתחם ושרו את ההמנון הלאומי התקווה. במקביל הגיעו אלפים לכותל המערבי לציון יום ירושלים.
ההשתחוויה היא ביטוי לכבוד ויראה מפני קדושת המקום, והיא מתבצעת על פי המסורת כפי שהיה נהוג בבית המקדש, לכיוון המקום שבו היה קודש הקודשים - המקום הקדוש ביותר בבית המקדש.
16 צפייה בגלריה
דגלי ישראל  בהר הבית
דגלי ישראל  בהר הבית
יהודים עם דגלי ישראל בהר הבית
16 צפייה בגלריה
דגלי ישראל  בהר הבית
דגלי ישראל  בהר הבית
( צילום: רועי זאגא מדריך ארגון בידינו)

אחרי סבב הביקורים הראשון של יהודים בהר הבית, הבהירו במשטרה כי הם לא מתכוונים לאפשר לקבוצת היהודים שעשו פרובוקציות לעלות להר שוב. כמו כן קראו במשטרה לציבור העולים להר להישמע להנחיות ולא להפר את הכללים הנהוגים בו.
ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בפתח ישיבת הממשלה: "יום ירושלים שמח. לפני 55 שנה, לוחמי צה"ל שחררו את העיר העתיקה ואיחדו את ירושלים. זה אירוע שברגע אחד איחד גם את העם כולו. במהלך היום יתקיימו שלל אירועים לציון יום ירושלים, בכללם מצעד הדגלים המסורתי שייערך במסלול הקבוע.
"הנפת דגל ישראל בבירת ישראל היא דבר מובן מאליו, ולכן היינו בהירים וברורים בנושא מהרגע הראשון. אני מבקש מהמשתתפים לחגוג בצורה אחראית ומכובדת, ומכאן - בשם שרי ממשלת ישראל - אני שולח תודה גדולה לשוטרי ולשוטרות משטרת ישראל על אבטחת האירועים כולם".
השר לשיתוף פעולה אזורי נעדר מהישיבה החגיגית לציון יום ירושלים באוניברסיטה העברית. מלשכתו נמסר בתגובה: "השר בתחושה קשה מאוד מאירועי היום ומכל מהלך קבלת ההחלטות הלקוי לקראתם, קבלת החלטות שאפשרה את מפגן הלאומנות שאיננו רוצה להיות חלק ממנו. השר רואה את תפקידו בהרגעת הרוחות, באיחוי, ובקירוב. ההפך הגמור ממה שקורה כעת".
16 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שרי הממשלה בישיבה החגיגית לציון יום ירושלים
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
16 צפייה בגלריה
יהודים מתפללים בהר הבית
יהודים מתפללים בהר הבית
יהודים משתחווים בהר הבית
16 צפייה בגלריה
יהודים בכניסה להר הבית ביום ירושלים
יהודים בכניסה להר הבית ביום ירושלים
כניסת היהודים למתחם הר הבית
(צילום: ארגון בידינו)
16 צפייה בגלריה
יהודים בכניסה להר הבית ביום ירושלים
יהודים בכניסה להר הבית ביום ירושלים
(צילום: ארגון בידינו)
16 צפייה בגלריה
פלסטינים מתבצרים במסגד אל אקצא
פלסטינים מתבצרים במסגד אל אקצא
המתבצרים הפלסטינים במסגד בהר הבית
16 צפייה בגלריה
כוחות משטרה נעלו מסגדים בהר הבית
כוחות משטרה נעלו מסגדים בהר הבית
כוחות המשטרה נרגמו באבנים
16 צפייה בגלריה
כוחות משטרה נעלו מסגדים בהר הבית
כוחות משטרה נעלו מסגדים בהר הבית
דלתות המסגד ננעלו

גם ח"כ איתמר בן-גביר (הציונות הדתית) מימש את כוונותיו ועלה להר הבית. עם צאתו מהמתחם והגעתו לכותל המערבי, הוא אמר: "אני מצפה שהמשטרה תפעל ביד קשה. נדהמתי לראות שם עשרות שרצו לכיוון שלי בקללות וצעקות. כמובן שלא מצמצתי, כמובן אמרתי להם 'עם ישראל חי'.
"תפקיד המשטרה לעצור אותם ולזרוק אותם מהר הבית. לא יכול להיות שהמשטרה תאפשר למתפרעים להיות בהר הבית, לא יכול להיות שכל יהודי שעולה יקללו אותו 'איטבח אל יהוד', צעקות וקריאות לאומניות וגזעניות. המשטרה צריכה לאכוף את החוק בהר הבית, באתי לכאן כדי להבהיר להם שאנחנו בעלי הבית במדינת ישראל. הם מבינים את המסר".

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי אמר הבוקר בנקודת המשטרה בכותל המערבי: "משטרת ישראל נמצאת היום בהיערכות שיא לקראת אירועי יום ירושלים בכל רחבי הארץ כאשר מרבית הכוחות המבצעיים שלנו פרוסים בדריכות מבצעית וכוננות גבוהה, מוכנים לכל תרחיש. אנחנו בשליטה מלאה בכל הגזרות ומול כל האירועים וגם מספר האירועים הנקודתיים שהיו מהבוקר, טופלו באופן מידי ומקצועי.
"ישנו איסוף מודיעיני משמעותי שמאפשר לנו פעולות מנע בכל רחבי הארץ והפעלה חכמה של כוחות התגובה. אנחנו לא נאפשר לאף גורם מסית ופורע לחבל באירועי היום ולהפר את החוק והסדר. חשוב שמול הניסיונות לפרובוקציות מצד פורעים, יעמדו שוטרים ולוחמים שפועלים במקצועיות, רגישות ונחישות".
16 צפייה בגלריה
המפכ"ל הגיע לביקור בהר הבית
המפכ"ל הגיע לביקור בהר הבית
המפכ"ל שבתאי בכותל המערבי
(צילום: דוברות המשטרה )
16 צפייה בגלריה
המפכ"ל הגיע לביקור בהר הבית
המפכ"ל הגיע לביקור בהר הבית
עם כוחות המשטרה ומג"ב
(צילום: דוברות המשטרה )
על רקע האירועים בירושלים, במערכת הביטחון נושאים עיניים להתרחשויות ברצועת עזה מחשש לירי רקטי. בחיל האוויר תגברו את סוללות כיפת ברזל ברחבי הארץ, ובמסרים שהועברו לחמאס דרך מצרים נאמר כי צה"ל יגיב בעוצמה אם ארגון הטרור יחליט לשגר רקטות לשטח ישראל.
בתגובה לאירועי הבוקר בהר הבית, אמרו בחמאס: "ישראל שואפת לכפות עובדה מוגמרת במסגד אל-אקצא כדי לחלק אותו בזמן ובמרחב. אנשינו נלחמים היום מלחמת קודש באל-אקצא, שכן ישראל ומתנחליה לא יוכלו לחדור לעומקו. ההתנגדות לא יכולה לעמוד בחיבוק ידיים מול הפרות ישראל, שנראה כי לא הבינה היטב את מסרי ההתנגדות. אנו קוראים להמונים הערבים להתאחד עם העם הפלסטיני ולהשתתף איתו במערכה לשחרור פלסטין".
נביל אבו רודיינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אמר: "ישראל משחקת באש בחוסר אחריות ופזיזות בכך שהיא מאפשרת למתנחלים לטמא את המקומות הקדושים בירושלים ולהסלים את מעשי הרציחות".
משרד החוץ של ירדן גינה את מתן האישור לעלייתם של מה שכינה "קיצונים" ושל ח"כ בן גביר להר הבית. בעמאן הזהירו מפני הסלמה בשל צעדת הדגלים. "הפריצות של קיצונים והתנהגותם הפרובוקטיבית שמתאפשרת תחת שמירה של המשטרה הישראלית - זוהי הפרה של הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי במקום".


בירושלים המתיחות בשיאה. יותר מ-3,000 שוטרים ולוחמי מג"ב, בתגבור שלוש פלוגות מילואים של מג"ב, נפרסו במוקדי החיכוך בבירה. שוטרים במדים וסמויים הוצבו בין היתר בעיר העתיקה ובהר הבית. במהלך הלילה צעדו עשרות יהודים עם דגלי ישראל בעיר העתיקה. מנגד תלו ערבים דגלי פלסטין ברחבי מזרח ירושלים.
לשער שכם בעיר העתיקה בירושלים הגיע הבוקר אוטובוס עם 50 צעירים ממחנה הפליטים שועפט. בכוונת הצעירים הפלסטינים להישאר באזור במשך כל היום. אחמד, אחד מהם, אמר ל-ynet: "רק אלוהים יודע מה יקרה היום, יכול להיות גרוע יותר. למה יהודים יכולים להיכנס דרך שער שכם עכשיו ואנחנו לא? זה המקום שלנו, אל-אקצא שלנו. מה אתה היית חושב אם מישהו היה נכנס אליך הביתה? בן אדם דופק עם הרגל את דלת הבית שלך".
איברהים, גם הוא תושב מחנה הפליטים שועפט, אמר: "למה מרביצים לאנשים? בגלל שאנשים אומרים אללה אכבר? הגענו בלי אבנים, בלי כלום. יהיה בלגן, בינתיים שקט. אם ייכנסו פה הרבה יהודים, יבואו גם הרבה ערבים. הם שרים פה בשער שכם וזה מעצבן".
16 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב מאבטחים את רחבת שער שכם בירושלים
כוחות מג"ב מאבטחים את רחבת שער שכם בירושלים
שער שכם, הבוקר
(צילום: רויטרס)
במצעד הדגלים השנה צפויה נוכחות גדולה יותר של משתתפים מכל שנה, בשל אירועי השנה שעברה. חברי כנסת ואישי ציבור נוספים הודיעו שישתתפו במצעד. הצעדה תחל בשעה 17:00, כאשר עשרות אלפים ירקדו בשני מוקדים - ברחוב קינג ג'ורג' יחל מסלול הגברים וברחוב בצלאל יתרכז המסלול של הנשים. ב-17:45 הצעדה תצא דרך רחוב אגרון בשני מסלולים, כאשר הגברים ימשיכו לכיוון כיכר צה"ל, לשער שכם ודרך רחוב הגיא לכותל. הנשים יצעדו דרך שער יפו והר ציון לכותל.
בשעה 19:00 תתקיים הרקדה ברחבת הכותל המערבי ל-16 אלף המשתתפים הראשונים. במקביל, ברחוב יצחק קריב תתקיים הרקדת ענק והמשך ריקודים לממתינים להיכנס לכותל המערבי, עקב מגבלת הקהל. ב-19:45 יתקיים אירוע הסיום בכותל המערבי בהשתתפות הרבנים הראשיים, רבנים נוספים ואישי ציבור.
ראש הממשלה בנט אישר בסוף השבוע באופן סופי את מתווה המצעד שיעבור דרך שער שכם הסמוך לרובע המוסלמי לכיוון הכותל המערבי. בדיון מבצעי לקראת אירועי יום ירושלים, קיבל ראש הממשלה בנט עדכון מקיף על אודות ההיערכות המשטרתית, בדגש על המאמצים המודיעיניים ועל תגבור הכוחות בשטח על מנת לאפשר את ציון יום ירושלים וקיום מצעד הדגלים באופן סדור ובבטחה.
במשטרה קראו למשתתפי מצעד הדגלים ולציבור כולו להישמע להוראות, להימנע מכל גילוי של אלימות פיזית ומילולית, ולאפשר לאירוע להתקיים בבטחה ותוך הקפדה מלאה על שמירת הסדר והוראות החוק.
עד לשעה 14:00 נסגרו לתנועת כלי רכב הצירים הבאים: בצלאל, המלך ג'ורג', אגרון, יצחק קריב, שלמה המלך, חטיבת ירושלים, צנחנים, הנדסה, חיים בר לב לכיוון דרום וסולטאן סולימאן לשני הכיוונים. הצירים ייפתחו בהדרגה, בהתאם להתקדמות החוגגים. בזמן מצעד הדגלים הרכבת הקלה לא תפעל בתחנות שסמוכות לכיכר צה"ל משני הכיוונים. התחבורה הציבורית תעבור בצירים חלופיים.