חברי הדירקטוריון של רשות שדות תעופה החליטו אמש (רביעי) לערוך בימים הקרובים דיון עם מנכ"ל הרשות חגי טופולנסקי - במקום שימוע לפני פיטורים - לאחר שלא התקבלה הסכמה גורפת לקדם את הדחתו.
ההחלטה בנוגע להמשך העסקתו של המנכ"ל התקבלה בישיבה שלא מן המניין, שכינס יו"ר הדירקטוריון יצחק (ג'רי) גרשון בתמיכתה של שרת התחבורה מירי רגב. לפי גורמים המעורים בנושא, רגב צפויה לתמוך במהלך להדחתו של טופולנסקי. לדבריהם, הלחצים הפוליטיים לא ישפיעו על החלטתם המקצועית. "הדיונים ייעשו בהתאם לחוק, בלב פתוח ובנפש חפצה", אמר גורם ברשות ל-ynet. בתוך כך, תהליך הדחתו של טופולנסקי יימשך והוא יוזמן כאמור לדיון בפני הדירקטוריון.
2 צפייה בגלריה
חגי טופולנסקי
חגי טופולנסקי
חגי טופולנסקי
(צילום: סיוון פרג׳)
טופולנסקי נבחר לתפקיד המנכ"ל בפברואר 2022 על ידי שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי. בשל כך, תמיכתה הצפויה של רגב בהדחתו נראה בעיני רבים כניסיון נוסף של השרה המכהנת למחוק את מורשתה של קודמתה במשרד. על פי מקורות ברשות, טופולנסקי, שכיהן במשך שנים בתפקידים בכירים בצבא עד לפרישתו כראש אכ"א, דווקא אהוד בקרב עובדי הארגון.
בחצי השנה האחרונה עסק טופולנסקי בטיפול בענייני קורונה שפגעו בתפקודו של נתב"ג, לצד קידום שדה התעופה לקראת האתגרים הצפויים לו בשנים הבאות. כך לדוגמה, בתקופה שלאחר החזרה מהקורונה ירד זמן ההמתנה של הנוסע משעתיים וחצי לממוצע של כ-40 דקות. בנוסף, לבקשתו של טופולנסקי נוצרו מדדים שלפיהם אמורות להתבצע הפעולות בשדה, והוא אף יצא למכרז מוניות. המנכ"ל אף טיפל בבעיית המזוודות התקועות ובחזרה לשעות הפעילות המלאות של השדה, תוך גיוס עובדים שעדיין לא הושלם במלואו.
במקביל, המנכ"ל פעל להנעת תוכנית פיתוח להתאמת התשתית לקיבולת הצפויה בשנים 2024-2023 - הכוללת מהלך להפיכת ה"צ'ק אין" כולו לדיגיטלי - קידם תהליכי רכש מכ"ם להגדלת הקיבולת ושיפור הבטיחות, ואף ביצע עשרות מכרזים לאיוש תפקידים.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
מירי רגב
(צילום: אוהד צויגנברג)
כאמור, במשרד התחבורה ישנם גורמים המאמינים כי המהלך נגד המנכ"ל מקודם בשל רצונה של רגב למחוק את מורשתה של מיכאלי - שהוצג כבר ביומה הראשון בתפקיד, כשקבעה כי כל פרסומי המשרד שהיו בצבע סגול בתקופת מיכאלי - ובעיקר בלטו במהלך מהפכת "דרך שווה" - ישונו לצבעי הכחול ולבן. "כל שר שמגיע למשרד עושה מהלכים הנוגדים את אלה שעשה קודמו", אמר גורם במשרד התחבורה, "כמו תמיד, יש כאלו ששמחים על כך וכאלו שפחות".
רגב, שהתנגדה לרפורמה של מיכאלי עם הצגתה, תכנס היום בבוקר במשרדה התייעצות לגבי שינויים בה. השרה קבעה את הפגישה בשבוע שעבר, וביקשה מאנשי משרדה להציג לה תוכנית שיפור עבור הרפורמה. גורמים בסביבתה של רגב אמרו ל-ynet כי בניגוד לפרסומים באתרים אחרים, עדיין לא התקבלו החלטות בנושא, וכי רק מחר - בתום הישיבה שבה יוצגו לשרה ההצעות - היא תקבל את החלטותיה.

בתוך כך, כבר בפגישתה הראשונה עם נציגי החברות הממשלתיות הודיעה רגב כי בכוונתה לבחון את ביטול הנת"צים (נתיבי התחבורה הציבוריים) - החיוניים עבור שדרוג התחבורה הציבורית בישראל ומעבר אפשרי של נהגי הרכב הפרטי לאוטובוס. "להיתקע בפקקים ולראות את הנת"צים ריקים, זה לא יהיה בבית ספרי", אמרה באותו מפגש.
רגב הנחתה להפעיל אכיפה פעילה נגד נהגים שייסעו על הנת"צ בכביש 2, שנפתח בתקופת כהונתו של סמוטריץ' במשרד, ממחלף נתניה צפון עד מחלף פולג, רק מהשעה 09:30. בכך אפשרה השרה לנהגים לנסוע בפועל על הנת"צ - גם אם לבדם ברכב - עד השעה הנקובה.
השרה לא עצרה שם, ובתחילת השבוע הודיעה כי החל מיום ראשון הקרוב, 5 בפברואר, תותר הנהיגה בנת"צ בכביש 1 לירושלים, שנפתח בכהונתה של מיכאלי בתפקיד - לנהג ועוד נוסע נוסף (2 ומעלה) - במקום ההנחיה עד כה, שלפיה הנהיגה הותרה לשלושה אנשים בכל כלי רכב. ההחלטה התקבלה כחלק מפיילוט שעליו הכריזה רגב, שייערך בנת"צ המשתרע ממחלף דניאל עד מחלף הראל במטרה להעלות את כמות הרכבים שייסעו עליו ב-200 בשעה. ההוראות נכונות לגבי שעות השיא של תנועת הבוקר, בין 06:30 ל-09:30, ולאחריהן תותר הנסיעה בו לכלל הנוסעים.

במקביל, כבר בימיה הראשונים בחזרה למשרד נאלצה רגב להתעסק בעבודות הרכבת בשבת לבקשת שר השיכון יצחק גולדקנופף. לאחר שני דיונים עם בכירי רכבת ישראל, שתחת מיכאלי יכלו לעבוד כמעט באופן חופשי בסופי שבוע בשלל נושאים הקשורים למסילות, הוחלט כי עבודות החשמול של הרכבת - שעבורן כבר קיים היתר לעבודה בשבת - ועבודות דחופות בלבד הנוגעות לביטחון הנוסעים ייעשו בשבתות, בעוד יתר הפעולות יתבצעו בלילות אחרים בשבוע. נציין כי חלק מהעבודות הן עבודות תחזוקה, הקמת המסילה המזרחית והרביעית באיילון, והקמת מסילת 431 שתעבור בין ראשון לציון למודיעין. כל עצירה של העבודות בשבת תוביל באופן ישיר לפגיעה בשירות לנוסעים, שכן העבודות ייאלצו להתבצע בימי חול - מהלך שיוביל להפסד של מיליארדי שקלים למשק.
סוגיית עבודות הרכבת בשבת צפויה לעלות שוב בחודשים הקרובים, עם התחלת הנסיעות של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. בשנה שעברה הבטיחה מיכאלי כי הקו יפעל בשבת. עם זאת, בחודש שעבר הונחה על שולחן הכנסת הצעת תיקון לחוק פרודת התעבורה, שלפיה לא יוכל כל כלי תחבורה ציבורית לפעול בשבת. רגב מצידה לא הגיבה עד היום לפרסום העניין ב-ynet.
מטעמה של רגב נמסר: "סוגיית המינויים היא בסמכותו של הדירקטוריון ברש"ת, והשרה רגב מצפה שהנהלת החברות והתאגידים של המשרד יפעלו לקדם במקצועיות את האתגרים העומדים בפניהם. לגבי שינוי ההחלטות הרעות של קודמתה בתפקיד, זה לא סוד שהשרה רגב התנגדה מהיום הראשון לתוכנית הכושלת 'דרך (לא) שווה' בתחבורה הציבורית, תוכנית שהיא הכול חוץ משווה. אין מקום לסבסד את מרכז הארץ על חשבון הפריפריה. התחבורה הציבורית צריכה להיות נגישה, זמינה וזולה לכל כיס בכל רחבי הארץ ובמיוחד לעודד את חיבור הפריפריה למרכז.
"לגבי השינויים בנת"צ, ההחלטה ניתנה לאחר עבודה מקיפה ומקצועית של צוות המשרד בניגוד לכישלון הפקוק כיום. ולסיום, צבעי המשרד שונו לצבעי מפלגת העבודה, ומצער שעיתונאים לא עשו את עבודתם והצביעו על העובדה המצערת, המקוממת ולא ראויה הזו. השרה רגב החזירה את צבעי המשרד הקודמים כחול ולבן כפי שראוי להיות".