שר האוצר קורא להידברות, מארגני המחאה לא מתרשמים וממשיכים בקו הלעומתי למהפכה המשפטית: שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' וחברו למפלגת הציונות הדתית, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ שמחה רוטמן, ערכו הערב (שלישי) מסיבת עיתונאים שבה התייחסו לקידום החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירות שופטים במסגרת המהפכה המשפטית של הקואליציה. ynet העביר את דברי השניים בשידור חי.
"היום כולם כבר מסכימים שמערכת המשפט במדינת ישראל זקוקה לתיקון ולרפורמה אמיתית. אבל זה לא היה כך מעולם", אמר השר סמוטריץ' בפתח דבריו. "אני עוסק בתיקון מערכת המשפט הרבה מאוד שנים. אין מי שמחויב לתיקון הזה יותר מחברי היושב כאן לצידי, יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, וממני. שנים של עיסוק בלמידה ופעילות מעשית לגיבוש תפיסה רעיונית דמוקרטית מסודרת ובדרישת התיקון ההכרחית הזו לחיזוקה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית.
"המחנה הלאומי הלך אל הקלפי פעם אחר פעם, מסר מנדט לנבחריו, אבל הרגיש שקולו מושתק. שהמדיניות בה הוא מאמין נמנעת ממנו. וכך, צלל אמון הציבור בבית המשפט העליון צלילה אדירה. מדינה דמוקרטית חייבת מערכת משפטית איתנה שעושה את תפקידה, וזוכה לאמון רחב מציבור רחב. משבר האמון בבית המשפט מסוכן לדמוקרטיה הישראלית. הוא גרם לקהלים הולכים וגדלים להרגיש שאין בידם את הזכות לבחור. שיש מי שמזלזל ברצונם, ומעקר את בחירתם הדמוקרטית ואת החירות שלהם".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ושמחה רוטמן
בצלאל סמוטריץ' ושמחה רוטמן
ח"כ רוטמן והשר סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
השר סמוטריץ' אמר עוד: "אנו, נבחרי הציבור של המחנה הלאומי, מאוחדים לתקן. בדיוק כפי שהבטחנו לכם אזרחי ישראל. אבל חשוב לנו להקפיד לעשות זאת באחריות, במתכונת מאוזנת שלוקחת בחשבון את עמדותיהם של האחים שלנו שחולקים על העמדות שלנו. אנו לא מזלזלים בעמדות ובחששות שלהם. אנחנו מקשיבים להם וצריכים לתת להם מענה.
"לכל אורך הדרך בחודשים האחרונים ביקשנו להידבר והגענו לכל פורום אפשרי. לצערנו, עד כה יד מושטת לא פגשה יד אחות. אך כמי שקיבלו לידיהם את הנהגת המדינה האחריות היא על כתפינו לפעול בשום שכל ולהיות האם האמיתית במשפט שלמה. אנחנו אוהבים את המדינה שלנו ואת העם שלנו ואת הצבא שלנו ואת הכלכלה שלנו ללא תנאי, ויש לנו אחריות לשמור על היחד הזה, למרות המחלוקות".


שר האוצר ציין עוד כי הקואליציה מקדמת שינוי בהרכב שופטי בית המשפטי העליון כדי להבטיח, כלשונו, ייצוג לכל חלקי העם. "הצעת החוק שתובא בשבוע הבא למליאת הכנסת עושה תיקון חשוב", אמר סמוטריץ'. "לא עוד שופטים שממנים את עצמם. לא עוד מיעוט לנבחרי ציבור ווטו של שופטים ומשפטנים. העם על כל חלקיו ישפיע באופן ראוי ומאוזן על דמות השופטים הבאים".
הוא הוסיף: "נמשיך בעזרת השם בתיקון החשוב הזה בחודשים הבאים. נעשה את זה לאט, בזהירות, בהקשבה, ותוך שנקיים שיח מלא עם כל מי שירצה להיות חלק מהתהליך כדי להשפיע על התוצאה. אנחנו קשובים ואחראים לכל חלקי העם היקר הזה. אנחנו אוהבים את כולם וכולם אחינו. ועם אחים מדברים, אחים לא מנצחים. מתווה הוועדה לבחירת שופטים שגיבשנו מהווה מחד תיקון חשוב שכאמור יגוון את הרכבו של בית המשפט, ומאידך נותן מענה ומפיג חששות רבים ששמענו.
"לא צריך להסכים איתו מלכתחילה כדי להודות ביושר שהוא אינו 'סוף הדמוקרטיה'. הוא רחוק מאוד מזה. מי שטוען אחרת לא עושה זאת ממניעים ענייניים. גם בדמיון היצירתי ביותר לא ניתן להפוך את הסיפור הזה לסיפורה של שפחה. יש קולות שדורשים מאיתנו 'הכול כאן ועכשיו', ללא שום פשרה. אבל זה לא תהליך נכון. בשל האחריות שלנו לאחדות העם וכדי להוביל את התהליך הזה מתוך הסכמות רחבות החלטנו להאט ולהושיט יד לשיח והידברות".

"שאף אחד לא ירגיש מודר"

סמוטריץ' קרא ל"ציבור שלא הצביע לנו בבחירות וחושש מהרפורמה הזאת" להגיע להידברות עם הקואליציה בתקופת פגרת הכנסת. "בואו נדבר ונגבש מתווה שכולנו נוכל לחיות איתו, מתווה שיקדם תיקון אבל יאפשר לכולנו להמשיך להרגיש כאן בבית ביחד. שאף אחד לא ירגיש מודר או שערכיו נרמסים", אמר שר האוצר. הוא גם פנה לראשי המשק והמגזר העסקי להשמיע את קולם".
על השאלה האם הקואליציה טעתה בהתנהלות שלה לקידום חוקי המהפכה המשפטית עד כה, השיב השר סמוטריץ': "קודם כל נודה בטעות, אנחנו משוכנעים שאנחנו מכוונים את הדברים הטובים לעם ישראל, קיבלנו מנדט מהציבור. אנחנו בהחלט לא יכולים להתעלם, אני משוכנע שמהעז ייצא מתוק. חובתנו, חובת כולנו, כל מי שאוהב את המדינה הזאת ורוצה בעתידה הטוב לנהל את הבירור הזה כמו שמנהלים בין אחים. אני לא חושב שעל כל דבר חייב לקבל הסכמה".
יו"ר ועדת החוקה ח"כ רוטמן אמר: "המתווה המונח היום ויונח בימים הקרובים על שולחנה של מליאת הכנסת בקריאה השנייה והשלישית נותן מענה ברור לכל היעדים שהצבנו בדרך. היעדים הללו לא כללו השתלטות על בית המשפט העליון. כל מי שהציע מתווה כלשהו הבין שהווטו של השופטים בוועדה חייב לעבור מן העולם. מדינה דמוקרטית לא יכולה להכיל מצב של רשות שמשכפלת את עצמה".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ובני גנץ בהצהרה לתקשורת
יאיר לפיד ובני גנץ בהצהרה לתקשורת
חברי הכנסת גנץ ולפיד
(צילום: רפי קוץ )
מובילי המאבק נגד המהפכה המשפטית מסרו בתגובה לדבריו של השר סמוטריץ': "אחרי שאיים למחוק כפרים, עכשיו שר האוצר סמוטריץ׳ מודיע על כוונתו למחוק ולרסק את הדמוקרטיה והכלכלה הישראלית ולהביא לפגיעה אנושה בכל משפחה בישראל. ממשלה שממנה את הפירומן הזה לשר בכיר וחבריה מצהירים כי יפרו פסיקת בג"ץ היא ממשלה לא לגיטימית. בחמישי הקרוב נצא בהמונינו ל'יום השיתוק' כדי לעצור את הטירוף. חובה להתנגד לדיקטטורה".
יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד אמר: "למי שלא הבין את האמת בין כל השקרים של סמוטריץ' ורוטמן - הם ממשיכים את החקיקה. ממשיכים להרוס את הכלכלה, ממשיכים לפרק את צה"ל, ממשיכים לאיים שלא יצייתו לפסקי דין של בית המשפט, הורסים את הדמוקרטיה, קורעים את העם, אבל מסרבים לקחת אחריות על מעשיהם ורק מאשימים אחרים. הם לא רק מסוכנים, הם גם פחדנים".
גם יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ הגיב. לדבריו, אין קץ לצביעות - בזמן שהם מנהלים את הרס מערכת המשפט בוועדת החוקה, סמוטריץ' ורוטמן קוראים לעצור ולדבר. החורבן על ראשכם. החורבן על ראשו של נתניהו. עצרו הכול ונדבר עוד הערב".