2 צפייה בגלריה
(צילום: שאול גולן, EPA)
פרסום ראשון: נשיא המדינה יצחק הרצוג פועל מאחורי הקלעים בניסיון להרחיב את הממשלה המתגבשת בראשות יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. בימים האחרונים שוחח עם ראש הממשלה הנבחר נתניהו, יו"ר יש עתיד וראש הממשלה היוצא יאיר לפיד וכן עם שר הביטחון בני גנץ. שאיפתו של הנשיא היא שנתניהו יוותר על הגורמים ה"קיצוניים" בממשלתו. גם לפיד וגם גנץ הבהירו לנשיא כי הם "לא בעניין" של ממשלת אחדות עם נתניהו. הרצוג עצמו מחכה להתייעצויות בבית הנשיא שיחלו מחר לפני שיתבטא פומבית בנושא.
בתגובה רשמית מבית הנשיא נמסר כי "בניגוד לדיווח, נשיא המדינה לא ביקש מראשי המפלגות להצטרף לממשלה כזו או אחרת. יודגש כי הליך ההתייעצויות בבית הנשיא יחל רק מחר ולאחריו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה".
נזכיר כי בתחילת השבוע הבהיר לפיד כי לא ייכנס לממשלה בראשות נתניהו, וכך גם גנץ מיד לאחר הבחירות. בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים, במסגרת אירועי יום הזיכרון לציון 27 שנים לרצח רבין, אמר ראש הממשלה היוצא כי "הממשלה שבראשה אני עומד הפסידה בבחירות. מי שמאמין בדמוקרטיה הישראלית כשהוא מנצח, צריך להאמין בה גם כשהוא מפסיד. אין תסריט ואין מצב שבו ניכנס לממשלה החדשה".
ביום רביעי שעבר, פחות מיממה לאחר הבחירות, נפגשו ראשי המחנה הממלכתי גנץ, שר המשפטים גדעון סער וגדי איזנקוט והודיעו - על רקע השמועות שבנימין נתניהו חותר לצרפם לקואליציה - כי בעקבות הכרעת הבוחרים, הם ילכו לאופוזיציה.
"בפני מדינת ישראל עומדים אתגרים גדולים עימם תתמודד ממשלה הנשענת על גורמים קיצוניים", מסרו השלושה. "החלטנו להמשיך ולבסס את המחנה הממלכתי כתנועה משמעותית במרכז הזירה הפוליטית. אנו מכבדים את החלטת הבוחרים, ולאחר הרכבת הממשלה, נשרת כאופוזיציה אחראית וממלכתית תוך שאנו ממשיכים לבנות את המחנה הממלכתי כאלטרנטיבה שלטונית".

בנאומו של נתניהו בליל הבחירות הוא הצהיר: "העם רוצה דרך אחרת. אדאג לממשלה לאומית שתדאג לכולם". ביומיים האחרונים החל בסבב של פגישות "יישור קו", ונפגש עם ראשי הסיעות בגוש - בהם יצחק גולדקנופף, משה גפני, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.
מאז הבחירות עושה נתניהו קולות של היסוס בנוגע לחקיקה של פסקת ההתגברות, בנאום הזכייה שלו למשל בליל הבחירות כלל לא הזכיר את השינויים הדרושים לתפיסתו במערכת המשפט, והחרדים מאותתים לו כי מדובר בתנאי סף מבחינתם לתמיכה בקואליציה הבאה.
אתמול פורסם ב-ynet כי במהלך השיחות בין ראשי יהדות התורה לנתניהו ובין סמוטריץ' ליו"ר הליכוד התפתחה מחלוקת. נתניהו הבהיר שבכוונתו לחכות עם ההסכמים הקואליציוניים ולהקים קודם ממשלה. הוא מעוניין קודם כל לחלק את התפקידים על בסיס הסכם "רזה" יחסית, ובהמשך להיכנס לקווי היסוד שעל פיהם תפעל הממשלה, כדי לא לייצר פאניקה מיותרת בציבור, לתפיסתו. סמוטריץ' ויו"ר דגל התורה משה גפני הודיעו שהם מתנגדים, ואחריהם הצטרף גם יו"ר אגודת ישראל יצחק גולדקנופף.
גפני יצא מהשיחות עם נתניהו ושלל בפני מקורביו את האפשרות שתושבע קודם ממשלה ורק לאחר מכן יובאו ההסכמים. "זה לא יהיה", הבהיר. אחת הדרישות המרכזיות, כאמור, היא פסקת ההתגברות - שתיתן יתרון לכנסת על פני בג"ץ בפסילת חוקים ברוב של 61 חברי כנסת. דרישה דומה הציג גם סמוטריץ', שמעוניין להסדיר גם את נושא ההתיישבויות וגם לקדם את תוכניתו לרפורמה במערכת המשפט.

ניר אורבך קורא לגנץ להצטרף לממשלה בראשות נתניהו

חבר הכנסת ניר אורבך, שבעוד שבוע יהפוך לחבר כנסת לשעבר, קרא לשר הביטחון בני גנץ להצטרף לממשלה בראשות נתניהו. בריאיון לאודי סגל ודוריה למפל ב-radio ynet הבוקר העריך כי "רוב המבציעים שלהם רוצים את זה ואני חושב שזה נכון".
2 צפייה בגלריה
ניר אורבך
ניר אורבך
"רוב המצביעים של גנץ רוצים את זה". אורבך
(צילום: יואב דודקביץ')
עם זאת הוא ציין: "השלב הראשון זה סגירה גם בהסכמים קואליציוניים וגם בקווי יסוד של הממשלה, סגירה של ממשלה עם השותפות הטבעיות, מה שנקרא 'ממשלת ימין על מלא', זה קודם כל כי באמת הייתה הכרעה ברורה פה בבחירות".
לדבריו, דווקא המפלגה בראשות גנץ (כחול לבן שבתוך רשימת המחנה הממלכתי - א.ס) יכולה להיכנס לממשלה שכזו. "אני לא חושב שההבדלים כאלה גדולים, לפחות בחלק גדול מהתוכניות. אני חושב שביישום שלהן יש הבדלים, אבל בראייה איך מדינת ישראל צריכה להתנהל ומה הזהות היהודית של המדינה ואיך היא מתייחסת לפלסטינים, אני לא חושב שיש הבדלים כאלה גדולים".