חברת רפאל חשפה אמש (רביעי) כי היא מפתחת מיירט שיענה לאיום הטילים ההיפרסוניים שמכונה "קלע חד". למיירט, לפי רפאל, יכולת תמרון במהירות על לכיוון הטילים ההיפרסוניים, שטסים במהירות של פי 5 ממהירות הקול ולהם כושר תמרון וחמקנות.
רפאל צפויה לחשוף את המיירט לראשונה בתערוכת הסלון האווירי בפריז שתיפתח בשבוע הבא. חשיפת הפיתוח של רפאל מגיעה על רקע הודעת איראן, לפיה פיתחה טיל היפרסוני שיכול לנוע במהירות אדירה ולחמוק ממערכות הגנה אווירית. הטיל האיראני החדש, המכונה "פתאח" ("כובש" בפרסית), מסוגל לטענת טהרן לנוע במהירות הגבוהה פי 14 ממהירות הקול, או כ-15,000 קמ"ש, ובעל טווח טיסה של 1,400 ק"מ. היא לא הציגה הוכחות לטענותיה.
בדיווח בטלוויזיה הממלכתית באיראן נטען כי הטיל מסוגל "לחמוק" ממערכות נגד טילים בליסטיים של ארצות הברית ושל "המשטר הציוני". מערכת "כיפת ברזל" הישראלית הוזכרה בדיווח במפורש, ונטען כי גם היא לא תוכל לעצור את הטיל החדש. ראוי להדגיש כי "כיפת ברזל" כלל לא מיועדת ליירט טילים ארוכי טווח, ולשם כך ישראל פיתחה מערכות אחרות, כגון "קלע דוד" ו"חץ" - וכאמור, כעת נחשפה גם "קלע חד".

יובל שטייניץ, יו"ר רפאל, אמר כי "רפאל נמצאת בצמיחה משמעותית ומעוררת עניין בזירה הבינלאומית עם יכולות מבצעיות מוכחות ומציאות גיאו-פוליטית המייצרת הזדמנויות רבות. אנו עוקבים אחרי ההתפתחויות והאיומים בזירה העולמית וכמו בעבר - מקדימים ומפתחים את מערכות ההגנה המתקדמות ביותר. פרויקט 'קלע חד' הוא פיתוח חדשני מסוגו לאיום הנשק ההיפרסוני".
פנחס יונגמן, סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת הגנה אווירית ברפאל אמר: "רפאל היא בית יוצר בתחום מערכות ההגנה האוויריות ולצד מערכות פורצות דרך ומוכחות מבצעית מ"כיפת ברזל" בתצורותיה השונות, "קלע דוד" וה"ספיידר" אנחנו ממשיכים להביט קדימה, ולפתח את הדורות הבאים של המערכות".
טילים היפרסוניים הם טילים מהסוג שמסוגל לנוע לפחות פי חמישה ממהירות הקול – מהירות אדירה שיחד עם יכולת ניווט מתקדמת אמורה להקשות מאוד את יירוט הטילים. רוסיה טענה כבר בסוף העשור שעבר כי פיתחה טילים היפרסוניים "בלתי ניתנים לעצירה" לכאורה, והיא עשתה בהם שימוש מבצעי ראשון במלחמה באוקראינה – אם כי בחודש שעבר טענה קייב כי יירתה כמה מהטילים הללו, מסוג "קינז'אל". גם סין וארה"ב מפתחות כעת טילים היפרסוניים. איראן טענה עוד בנובמבר אשתקד כי פיתחה טיל היפרסוני, שלכאורה יכול לבצע תמרונים באטמוספירה ומחוצה לה, אבל גם אז לא סיפקה הוכחות לטענותיה.
פורסם לראשונה: 21:13, 14.06.23