3 צפייה בגלריה
אלעזר שטרן
אלעזר שטרן
אלעזר שטרן. "תלונות על הטרדה מינית נבדקו תמיד לעומקן"
(צילום: מוטי קמחי )
גורמים בסוכנות היהודית העריכו אתמול (א') כי ההתבטאות של שר המודיעין אלעזר שטרן (יש עתיד), שלפיה כשהיה ראש אכ"א גרס מכתבי תלונה אנונימיים של חיילות על הטרדות ותקיפות מיניות, עלולה לפגוע בסיכויי הבחירה שלו ליו"ר הארגון.
השר שטרן, שנחשב מועמד מוביל לתפקיד וחרף הדברים עדיין נתמך על ידי יו"ר מפלגתו ושר החוץ, יאיר לפיד, צפוי להופיע השבוע - כמו מועמדים אחרים - בפני הגוף שיבחר את יו"ר הסוכנות. המינוי דורש את קולותיהם של לפחות תשעה מבין עשרת חברי הגוף הבוחר.
חברים בגוף הבוחר ציינו ששטרן יישאל על הדברים, וגורם בסוכנות היהודית אף אמר שהוא "ירה לעצמו ברגליים". לפי הערכות, אירועי היממה האחרונה מחזקים את סיכויי הבחירה של שתי מועמדות אחרות: היזמית אירנה נבזלין (רעייתו של ח"כ יולי אדלשטיין), והשרה לשעבר עומר ינקלביץ'.
בינתיים, בתוכנית "הצינור" נחשפה אמש עדות של חיילת שלדבריה הייתה פקודה של שטרן בבה"ד 1 בשנים 1997-1995, והיא טוענת שתלונה שלה על הטרדה מינית על ידי נגד בבסיס טויחה. "אחד הנגדים ניסה להטריד אותי מינית. נכנסנו לחדר, היינו שם אני, אלעזר שטרן, המפקד האישי שלי ואותו נגד שניסה לפגוע בי מינית - והוא אמר לי במילים האלה: 'אם את תדברי על מה שהיה פה בחדר, אם תזכירי את מה שהיה פה בחדר או את מה שהנגד הזה ניסה לעשות, הימים שלך בצבא יהיו שחורים ומרים. יהיה לך הכי רע בעולם. בצבא את כבר לא תישארי'".
מטעמו של שטרן נמסר בתגובה לעדות: "כל תלונה בנושא הטרדה מינית נבדקה על ידי השר שטרן תמיד, בכל תפקידיו. יתרה מזאת, בצה"ל יש מנגנון תלונה במסגרת מערך קצינות החן (היום יוהל"ם), שמבוררים במקביל ובנוסף. השר פעל תמיד וגם היום למיגור תופעה של הטרדות מיניות וטיפול בפונות ובפונים. המקרה שמתואר לא זכור לשר שטרן והמילים שיוחסו לו הן לא דרך התבטאותו".
3 צפייה בגלריה
עומר ינקלביץ'
עומר ינקלביץ'
מועמדת ליו"ר הסוכנות. השרה לשעבר עומר ינקלביץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
השבוע ייבחר יו"ר הסוכנות. היזמית אירינה נבזלין
השבוע ייבחר יו"ר הסוכנות. היזמית אירינה נבזלין
השבוע ייבחר יו"ר הסוכנות. היזמית אירינה נבזלין
(צילום: דניאל דה אלבי)
הסערה התעוררה אתמול בבוקר בעקבות ראיון של השר שטרן ברדיו 103FM. הוא התייחס למכתב התלונה האנונימי נגד ראש שב"כ הנכנס ר', ובמסגרת זאת תקף את "תרבות מכתבי התלונה האנונימיים". הוא נשאל אם כאשר היה ראש אכ"א קיבל מכתבי תלונה אנונימיים על תקיפה מינית או הטרדה מינית של חיילות בידי מפקדים, וענה: "כאשר הייתי ראש אכ"א קיבלתי מכתבים כאלה והמגרסה עבדה מהר מאוד" (אחר כך סתר את עצמו ואמר "אני לא זוכר אם גרסתי תלונות של בנות").
הוא הוסיף: "אני לא חושב שעל חשבון עידוד החובה להתלונן על מה שבאמת נעשה, אנו יכולים לתת יד למכתבים אנונימיים. אם אני מקבל מכתב אנונימי כראש אכ"א אני גורס את המסמך. עשיתי את זה בעבר. עודדתי חיילות ומפקדות להתלונן. אני חושב שהתרבות שהייתה פעם בצה"ל של יחסי מין בהינתן יחסי מרות היא הרס ארגון, ולכן אני חושב שאיפה שיש יחסי מרות אסור בכל מחיר שיהיו יחסים מהסוג שדיברתי. בארגונים הגדולים יש ברירות איפה להתלונן ואיך יבדקו הדברים".
על החלטת הוועדה המייעצת למינוי בכירים, שאישרה את מינוי ראש שב"כ החדש חרף המכתב האנונימי, הוא אמר: "זה שהוועדה הורידה מעל השולחן באופן מהיר יחסית את התרבות הזאת של תלונות אנונימיות, היא מנעה הידרדרות של השירות הציבורי לעברי פי פחת. אני באמת מאמין שצריך לשים לה סוף. אני אומר את האמת: יכול להיות שלא הייתי מתייחס לזה בכלל".
יו"ר ארגון נעמת חגית פאר הגדירה את ההתבטאות של השר שטרן "בושה וחרפה", והוסיפה: "יש לבדוק מה הוא גרס. החוק בישראל מחייב לבדוק כל תלונה על הטרדה מינית, גם אם היא אנונימית".
גם בתוך הממשלה היו מי שמתחו ביקורת על האמירה. שרת התחבורה ויו"ר העבודה מרב מיכאלי כתבה בטוויטר: "אלעזר שטרן כנראה באמת חושב שתלונה אנונימית נועדה להכפיש או לטרפד, אבל מפספס את העובדה שעדיין, אישה שבוחרת להתלונן מסתכנת בהכפשה ובהשלכות שבחשיפה. לצערי, גם אדם כמוהו, שיודע מה החשיבות של שוויון לנשים, מפספס את האופן שבו אנחנו עדיין חשופות לפגיעה ולמתקפות בעקבות חשיפת הפגיעה בנו".
בראיונות לתקשורת אמש התנצל השר שטרן על האמירה שלו וחזר על כך שלא גרס תלונות על הטרדות מיניות אלא ב"נושאים אחרים". עוד סיפר שאשתו מתנדבת שנים רבות ‏במרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית.
שטרן אמר: "נכנסתי לזה בכוונה. לא על הטרדות מיניות אלא על התרבות של רבע שעה לפני שאתה ממנה מישהו שולחים עליו מכתב אנונימי. על זה הלנתי. המראיין לקח את זה לנושא המיני. ניסיתי להתחמק. לא אמרתי אף פעם את מה שייחסו לי ולך תוכיח שאין לך אחות. הייתי 40 שנה בצבא ואף אחד לא התלונן עליי שגרסתי. אני מבין שזה לא נשמע טוב ולכן התנצלתי. אני אצטרך להסביר בפני הוועדה שבוחרת את יו"ר הסוכנות שזו אי הבנה. הם מכירים אותי. בוא נגיד את האמת: אני מניח שתידלקו את זה כדי לחבל בסיכויים שלי ולעזור למישהו אחר שרוצה להיבחר ויש לו או לה אמצעים. אני מקבל הרבה תגובות על זה שמאמינים לי".
אי-בחירתו של שטרן לתפקיד יו"ר הסוכנות עלולה ליצור קושי קואליציוני, שכן ראש הממשלה נפתלי בנט סיכם עם השר לתכנון אסטרטגי אלי אבידר, שהוא יקבל את משרד המודיעין.
ח"כ מירי רגב (הליכוד) הגיבה על ההתבטאות של שר המודיעין אלעזר שטרן (יש עתיד). בציוץ בטוויטר טענה רגב: "שטרן חיפה, נתן גב וטייח הטרדות מיניות בצה"ל".
פורסם לראשונה: 22:15, 10.10.21