2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד מטאוש מורבייצקי
יאיר לפיד מטאוש מורבייצקי
שר החוץ לפיד וראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי
(צילום: AP, קובי קואנקס)

העימות עם פולין מחריף: שר החוץ יאיר לפיד ניצל הערב (חמישי) את מסיבת העיתונאים שערך במרוקו לרגל חידוש היחסים בין המדינות ותקף את הפרלמנט הפולני שאישר את החוק שיגביל תביעות רכוש מצד ניצולי שואה. לפיד הודיע כי ההצהרה המשותפת שמסרו ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו עם ראש הממשלה הפולני מטאוש מורבייצקי - על כך שישראל מקבלת את הנרטיב הפולני לשואה - איננה תקפה.
"אני מאמין בהמשכיות השלטון גם אם השלטון שלפניך עשה דברים שלא מקובלים", אמר לפיד בתשובה לשאלת ynet. "היציבות היא דבר חשוב. אבל במקרה הזה זה בדיוק היוצא מהכלל שמצדיק את הכלל. ההצהרה של נתניהו ומורבייצקי לא תקפה בעיניי ובעיני הממשלה הזאת. העובדה שפולין מעבירה חוקים שגובלים בהכחשת שואה היא בלתי נסבלת ונלך רחוק מאוד מולם בנושא הזה", תקף.

סגן שר החוץ הפולני, פאוול יבלונסקי, תקף את דברי לפיד ואמר: "בדבריו של שר החוץ יאיר לפיד על החקיקה שאושרה על ידי הפרלמנט הפולני הוא השתמש בביטוי הכחשת שואה. אנו נסערים מבחירת המילים ודוחים בתוקף את האשמת השווא הזאת".
יבלונסקי טען כי "זהו ניסיון חולה ומנותק מהמציאות כדי להשיג תמיכה פוליטית. פולין מגנה בתוקף את ניצול הטרגדיה של מליוני יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה במהלך השיח הפוליטי הנוכחי כמו גם התקפות זדוניות נגד פולין".
לפי החוק הפולני, כל התביעות התלויות ועומדות שלא הגיעו להכרעה במהלך 30 השנים האחרונות - יופסקו או יימחקו. גם לא ניתן יהיה להביא טענות חדשות לגבי החלטות מנהליות שהתקבלו בעבר בתקופה זו.
החקיקה, שתחול בדיעבד, תגרום לכך שיהיה זה בלתי אפשרי כמעט לערער על החלטות שהתקבלו בנושא הרכוש הגזול לפני יותר מ-30 שנה. מדובר גם בהחלטות על הלאמת רכוש בתקופה הקומוניסטית, שהתקבלו ללא בסיס חוקי או תוך הפרה בוטה של החוקים שקבעו הקומוניסטים עצמם. אם החוק יאושר, הוא ישפיע על כ-90% מתביעות ההשבה.
החקיקה (תיקון סעיפים 156 ו-158 לחוק סדר הדין המנהלי) תפגע בתובעים, כולל ניצולי שואה ובני משפחותיהם, כמו גם בבעלי נכסים חוקיים רבים אחרים - יהודים ולא יהודים - בדרכים הבאות:
2 צפייה בגלריה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
מפגינים בפולין נגד השבת הרכוש, ארכיון
(צילום: רויטרס)
לא ניתן יהיה לערער על החלטות קודמות. על פי סעיף 158 (3) המוצע, יהיה זה בלתי אפשרי לערער על החלטות מנהליות שהתקבלו לפני יותר משלושה עשורים, אשר בפועל יכללו החלטות בנוגע להלאמת רכוש בתקופה הקומוניסטית. כיום, לעומת זאת, תובע יכול לבקש צו המכריז על החלטה מנהלית כבטלה - ואז לבקש השבת רכוש או פיצוי עבורו בתביעה לבית משפט אזרחי.
גופים מנהליים ציבוריים לא יוכלו לפסול החלטות שהתקבלו בעבר. על פי סעיף 156 (2) המוצע, גופים מנהליים ציבוריים לא יוכלו עוד להכריז כי החלטות הלאמה מתקופת הקומוניסטית הן פסולות, ובכלל זה החלטות שניתנו ללא בסיס חוקי - או בניגוד מוחלט לחוק הקומוניסטי. הדבר עומד גם בניגוד לחוק הנוכחי, המאפשר שלא למלא אחר החלטות מנהליות שניתנו תוך הפרה בוטה של הכללים שקבעו הקומוניסטים עצמם.
החלטות מהתקופה הקומוניסטית - יימחקו. כל ההליכים התלויים ועומדים בעניין החלטות בעניין רכוש מסוג זה מהתקופה הקומוניסטית יופסקו ויימחקו.
בתקופת השואה הנאצים הרגו כ-90% מאוכלוסיית יהודי פולין, והיו אחראים גם לגזל השיטתי של כל רכושם - כחלק בלתי נפרד מרצח העם שביצעו. לאחר מלחמת העולם השנייה, הלאים המשטר הקומוניסטי את רכושם של יהודי פולין יחד עם רכוש של פולנים רבים אחרים.
פולין היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שטרם העבירה חקיקה לאומית מקיפה להשבת רכוש, או קבלת פיצוי עבור רכוש שנגזל על ידי הנאצים או הולאם על ידי המשטר.