לא עוצר את החקיקה: נאום נתניהו
(צילום: לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאומו אמש (חמישי) כי "לא באנו לדרוס ולרמוס" והבהיר כי יעשה "הכול לאיחוי הקרע בעם" - אבל השורה התחתונה שלו הייתה אחת: החקיקה לא עוצרת. הנאום הזה, שארך עשר דקות, כלל גם כמה וכמה אי-דיוקים.
בנאומו אמר ראש הממשלה כי "בג"ץ התערב במתווה הגז ובמשך שנים הוא עיכב את הוצאת הגז מהמים, במחיר כלכלי של עשרות מיליארדי שקלים, דבר שהשפיע על כל אזרח בישראל". האמת מעט שונה. בג"ץ אמנם קבע ב-2016 כי פסקת היציבות שניתנה במתווה לחברת הגז אינה יכולה לעמוד, אבל נתן למדינה שנה להסדיר זאת.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואסדת כריש
בנימין נתניהו ואסדת כריש
בנימין נתניהו ואסדת כריש. בית המשפט עיכב את הוצאת הגז במשך שנים?
(צילום: EPA, אנרג'יאן)
צחי גרוסוסר כתב אמש בטוויטר: "כמי שייצג את נובל אנרג'י במתווה הגז ובבג"ץ, אני יכול להגיד שבג"ץ לא פסל את מתווה הגז. סעיף היציבות תוקן בהסכמתנו. החלטת בג"ץ הייתה אינטליגנטית ושירתה את פיתוח שדות הגז". ראש אגף תקציבים דאז, שאול מרידור, היה ברור עוד יותר: "בית המשפט לא עיכב שנים את הוצאת הגז. הייתי שם, זה שקר".
נתניהו טען כי "רבים בעם קובלים על כך שבית המשפט העליון מתנהל כמועדון סגור למינוי שופטים בשיטת חבר מביא חבר. לשופטים יש וטו בשיטה הקיימת על מינוי שופטים ובפועל הם ממנים את עצמם, מה שלא קורה בשום דמוקרטיה אחרת בעולם".
אבל בניגוד לדברי ראש הממשלה, השיטה הקיימת בוועדה למינוי שופטים קובעת שאמנם לשופטים יש וטו על מינוי שופטים חדשים - אבל כך גם לפוליטיקאים. לכן, הם אינם ממנים את עצמם.
2 צפייה בגלריה
אסתר חיות
אסתר חיות
נשיאת העליון אסתר חיות. השופטים לא ממנים את עצמם, אבל יש להם וטו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנוסף אמר ראש הממשלה כי "בג"ץ מנע הוצאת מסתננים מישראל, ואתם יודעים מה זה עשה לתושבי דרום תל אביב ולמקומות רבים אחרים בארץ". אבל היה זה נתניהו שהסכים למתווה להוצאת המסתננים עם האו"ם - ולאחר לחצים מימין ומבית חזר בו.
ראש הממשלה טען כי "לצערי, עד עכשיו נציגי האופוזיציה סירבו להיכנס לדיון זה. בוזבזו כמעט שלושה חודשים בגלל הסירוב הזה. אני מקווה שזה ישתנה בימים הקרובים". הוא לא התייחס, עם זאת, לכך שהקואליציה בראשותו היא שסירבה להקפיא את החקיקה, כפי שהציע את הנשיא.
לקראת סיום נאומו אמר נתניהו כי "בכל הדמוקרטיות, לרבות בארצות הברית, נבחרי הציבור הם אלה שבוחרים שופטים. כמעט אין לזה יוצאי מהכלל, בודדים. אז ארצות הברית היא לא דמוקרטיה? ניו זילנד היא לא דמוקרטיה? קנדה היא לא דמוקרטיה?".
אבל בארצות הברית הסנאט חייב לאשר את מועמדו של הנשיא, ושם אין בהכרח רוב למפלגתו של הנשיא, ובכל מקרה בארצות הברית היחסים בין הרשויות מעוגנים בחוקה ולכל מדינה יש בית משפט משם - ומכל הסיבות האלה אין מקום להשוואה. נתניהו גם הזכיר את קנדה, אבל התעלם מכך ששר המשפטים המיתולוגי של קנדה, היהודי אירווין קוטלר (שבתו הייתה ח"כית), הבהיר שאין מקום להשוואה וכינה את המהפכה המשפטית "מסוכנת".
פורסם לראשונה: 22:31, 23.03.23