שישה בני אדם נפצעו הבוקר (שלישי) בקריסת צלע הר על אתר בנייה בכפר כנא, סמוך לתחנת הדלק פז בכניסה ליישוב. צוות מד"א שהוזעק למקום דיווח על שני פועלים, בני 17 ו-19, במצב קשה. הנער בן ה-17 היה לכוד בטרקטור אך בהכרה ותקשר עם צוותי החילוץ עד לפינויו במסוק לבית החולים רמב"ם. באירוע נפצעו עוד ארבעה בני אדם שמצבם הוגדר בינוני וקל.
8 צפייה בגלריה
הזירה בכפר כנא
הזירה בכפר כנא
נעשו מאמצים לאיתור כלל העובדים. זירת האירוע בכפר כנא
(צילום: עידו ארז)
8 צפייה בגלריה
הזירה בכפר כנא
הזירה בכפר כנא
פינוי הפצועים
(צילום: עידו ארז)
בשעה 10:59 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב גלבוע על טרקטור שנקבר מתחת לאדמה באתר בנייה בכביש 754 בכניסה לכפר כנא. גם כוחות גדולים של כבאות והצלה הוזעקו לזירה עם רכב ה"געש" לחילוץ מחשש ללכודים.
מהמשטרה נמסר כי מדובר בקריסת צלע ההר כתוצאה מעבודות פיתוח שהתרחשו בשכונה שנמצאת בבנייה במקום, וכי נעשו מאמצים לאיתור כלל העובדים ששהו באתר. חוקרי המשטרה יחד עם חוקר תאונות עבודה של משרד הרווחה פתחו בחקירת האירוע.
8 צפייה בגלריה
הזירה בכפר כנא
הזירה בכפר כנא
הזירה בכפר כנא
(צילום: עדן דווידוב תיעוד מבצעי מד"א)
8 צפייה בגלריה
הזירה בכפר כנא
הזירה בכפר כנא
הזירה בכפר כנא
8 צפייה בגלריה
הזירה בכפר כנא
הזירה בכפר כנא
(צילום: עדן דווידוב תיעוד מבצעי מד"א)
צוות מד"א פינה את הפצועים לבתי החולים רמב"ם בחיפה והאנגלי והאיטלקי בנצרת. סגן מנהל מרחב גלבוע במד"א, וויסאם זועבי, סיפר: "מדובר באירוע קשה ומורכב, הגענו במהירות למקום עם כוחות גדולים ובמקביל הזנקנו את המסוק של מד"א. באתר הבנייה הייתה המולה וראינו קיר שקרס על כלי עבודה ופועלים שעבדו באותו זמן במקום".
לדבריו, "אחד מהעובדים סבל מחבלה רב-מערכתית קשה, הרדמנו והנשמנו אותו ופינינו אותו במסוק מד"א כשמצבו מוגדר קשה, גבר נוסף סבל מחבלה קשה באגן ולאחר טיפול ראשוני בשטח פינינו אותו בדחיפות לבית חולים כשמצבו בינוני, ושלושה פצועים נוספים פונו במצב קל. אחד הפועלים שעבד על כלי חפירה נלכד מתחת לאדמה שקרסה ותקשר איתנו, שמענו אותו צועק, בסיוע כיבוי וחיילי פיקוד העורף נעשו מאמצים לחלץ אותו".
עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר כי "הקריסה בכפר כנא הינה תוצאה של תהליך מתמשך של כריית עפר מבלי שננקטו אמצעי בטיחות נאותים למניעת קריסות מסוג זה. מדובר בתהליך כרייה שארך זמן רב ונשאלת השאלה היכן הייתה הרשות המקומית בפיקוח על העבודות הללו? ככל שהעבודות בוצעו ללא היתרים כדין, מדוע הרשות המקומית לא פעלה להוציא צווי הפסקת עבודה מינהליים? וככל שהעבודה בוצעה על פי היתרים, המצב חמור שבעתיים משום שהרשות המקומית גם ידעה על ביצוע העבודות וגם לא אכפה את הבטיחות באתר בהתאם לחובה חוקית המוטלת עליה. גם הפעם מי ששילם את מחיר הרשלנות הם הפועלים שנפצעו באתר החפירה".
8 צפייה בגלריה
הזירה בכפר כנא
הזירה בכפר כנא
(צילום: עידו ארז)
ב"קבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה" אמרו כי הם מתריעים זה זמן רב על תת-פיקוח חמור ביותר של מינהל הבטיחות התעסוקתית על אתרי הבנייה ביישובים הערביים, אשר על פי נתוניהם במהלך שנת 2020 התרחשו בהם שבע תאונות עבודה קטלניות. "כך, בנייר עמדה שהגשנו בשנה שעברה הראינו שמספר ביקורי הפיקוח לכל אתר בנייה מדווח ביישוב יהודי הוא יותר מפי חמישה לעומת אתר בנייה ביישוב ערבי, וזאת, עוד טרם שמביאים בחשבון שעל פי ההערכות ביישובים הערביים יש מספר גבוה בהרבה של אתרי בנייה לא מדווחים. גם ועדת המשנה של ועדת העבודה והרווחה של הכנסת הקודמת, בראשות ח"כ אוסאמה סעדי, שקיימה דיון בנושא, פנתה בקריאה למינהל הבטיחות התעסוקתית להגביר את הפיקוח על בטיחות העובדים באתרים ביישובים הערביים. ברם, למרבה הצער, אנו עדים היום לתוצאות הטרגיות של מחדל זה, אשר יש לקוות שמשרד הכלכלה יפעל עתה במשנה מרץ לתקנו".