הוועדה המתקצבת של המועצה להשכלה גבוהה מתכוונת לשנות או לבטל את קריטריון השירות הצבאי והלאומי ממלגות קרן הסיוע. מהלך זה עלול לגרום ליותר מ-10,000 סטודנטים להפסיד את זכותם לקבלת מלגה למימון לימודיהם, או לקבל מלגה חלקית.
כוונת הוועדה, לשנות את הסעיף ולהפחית את רכיב השירות מ-10% ל-5% או לבטלו, נודעה במקרה להתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית. לפני כשבוע, נציג ההתאחדות שהשתתף בדיון בסוגיה הבחין שהסעיף, שהיה קיים במשך 40 שנים ועזר לעשרות אלפי סטודנטים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות לממן את לימודיהם, אינו מופיע עוד.
2 צפייה בגלריה
רכיב השירות יופחת ל-5% או יבוטל לחלוטין. ארכיון
רכיב השירות יופחת ל-5% או יבוטל לחלוטין. ארכיון
רכיב השירות יופחת ל-5% או יבוטל לחלוטין. ארכיון
(צילום: עידו ארז)
אנשי הוועדה הסבירו כי בהתאם לחוות דעת שהתקבלה ממשרד המשפטים, יש לצמצם או להסיר לחלוטין את הקריטריון המעניק נקודות לסטודנטים ששירתו בצבא או עשו שירות לאומי בשל פגיעה בעיקרון השוויון. סעיף השירות הוא אחד מהקריטריונים המרכיבים את תנאי קבלת המלגה של קרן הסיוע, שמתוקצבת על ידי משרד האוצר בשיתוף הוועדה המתקצבת של המל"ג. לא מדובר בתנאי סף, אלא בקריטריון המעניק נקודות זכות המאפשרות לקבל מלגה בסכום של 4,000 עד 12 אלף שקלים.
בשנת הלימודים הנוכחית, 16,500 סטודנטים קיבלו את מלגת הסיוע, 10,200 מתוכם קיבלו ניקוד על שירות מלא או חלקי. סכום המלגה של כ-80% מהם היה יורד אילולא שירתו בצבא או בשירות האזרחי.
2 צפייה בגלריה
הקריטריון מאפשר לקבל מלגה בסכום של 4,000 עד 12 אלף שקלים
הקריטריון מאפשר לקבל מלגה בסכום של 4,000 עד 12 אלף שקלים
הקריטריון מאפשר לקבל מלגה בסכום של 4,000 עד 12 אלף שקלים
(צילום: אוהד צויגנברג)
גורמים בוועדה לתכנון ולתקצוב ציינו כי שרת החינוך ויו"ר המל"ג, יפעת שאשא ביטון, פנתה למשרד המשפטים בניסיון להותיר על כנו את הקריטריון לפחות לשנה הנוכחית. מלשכתה של שאשא ביטון נמסר כי היא מתנגדת בתוקף לשינוי הקריטריון, ופועלת מול הגורמים הרלוונטיים. "לא ייתכן שצעירות וצעירים שתרמו למדינה לא יקבלו תיעדוף במסגרת קרן הסיוע. זו חובתנו הערכית והמוסרית לאלו הנותנים למען ההגנה על המולדת", מסרו.
אלחנן פלהיימראלחנן פלהיימר
יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר, אמר כי "הכוונה לרמוס את סעיף השירות במלגות קרן הסיוע היא פגיעה ממשית וישירה בציבור הסטודנטיאלי ששירת את המדינה". פלהיימר הבהיר שההתאחדות תיאבק למען הסטודנטים, "לא רק שאין לפגוע בסעיף זה, אלא יש להעלותו ל-20% מרכיבי המלגה, לא ניתן יד לפגיעה בזכויות משרתי צה"ל והשירות האזרחי".