פרופ' גדעון סהר, מנהל מחלקת כירורגית לב-חזה בבית החולים סורוקה, עורר סערה לאחר שאמר ש"הרחם הערבי" מכריע את הציבור היהודי. הרופא הבכיר אמר את הדברים אמש (ראשון) בכנס בחירות של יו"ר הבית היהודי השרה איילת שקד ביישוב עומר.
סהר שאל את שקד האם ניתן להפסיק את קצבאות הילדים, או החל ממספר ילדים מסוים אף להטיל קנס. "העניין הזה של ריבוי האוכלוסייה באוכלוסייה שהיא יותר בעייתית, זה סוג של פרדוקס, אוקסימורון. אנחנו יודעים, היא (הילודה – א"ק) זו שמכריעה אותנו, הרחם הערבי, ומצד שני אנחנו מעודדים את זה עם הקצבאות", אמר פרופ' סהר בכנס. "צריך לחשוב על קצבת ילדים רגרסיבית. ילד שני יקבל, שלישי אולי, רביעי לא, חמישי זה אולי קנס".
2 צפייה בגלריה
מנהל מחלקת לב חזה בסורוקה על הרחם הערבי בכנס בחירות של איילת שקד
מנהל מחלקת לב חזה בסורוקה על הרחם הערבי בכנס בחירות של איילת שקד
"צריך לחשוב על קצבת ילדים רגרסיבית". פרופ' סהר בכנס, אמש
שקד השיבה שהיא לא סבורה שניתן לעשות דבר כזה. "זה לא יעבוד", אמרה שקד. "עשינו מלחמה בפוליגמיה אז עשינו קיצוץ קצבאות של הבטחת הכנסה. הם הרי כאילו מתגרשים, ואז האם היא חד-הורית ומקבלת קצבאות, אז במנגנון הזה צריך לטפל. והדבר הכי טוב זה שהם פשוט יעברו תהליכי מערביזציה".
דבריו של הרופא הבכיר עוררו סערה בקרב האוכלוסייה הבדואית בנגב והציבור הערבי בכלל. היום הצוות הערבי בסורוקה שבת למשך כשעה במחאה על דבריו של הרופא הבכיר.
יו"ר אגודת הרופאים הערבים בנגב, ד"ר נעים אבו פריחה, שלח תלונה למנהל בית החולים סורוקה, ד"ר שלומי קודש, ובה כתב כי הם מגנים בתוקף את דבריו של פרופ' סהר. "מדובר בדברי גזענות ממדרגה ראשונה הראויים לכל גינוי ומעל כל במה אפשרית. אין ספק שדבריו פוגעים בעתיד המשותף של שני העמים", הוא כתב.
2 צפייה בגלריה
מכתב לנהלת סורוקה
מכתב לנהלת סורוקה
מכתב התלונה לנהלת סורוקה
הוא הוסיף כי "הדברים שנאמרו כללו הכפשת חברה שלמה, תיאור אוכלוסייה שלמה כאוכלוסייה בעייתית, היעדר כבוד לעמיתים והתייחסות מזלזלת לאישה הערבייה. אנחנו מצפים מהנהלת בית החולים והנהלת הכללית לנקוט ביד קשה נגד התבטאויות מעין אלה שעולה מהן רוח התנשאות גזענית, הכללה נגד אוכלוסייה שלמה, זאת מלבד היותם דברים הנאמרים על ידי מי שעומד בראש מחלקה ומתיימר למי שפועל למען הצלת חיים שעה שהוא תוקף את רחמה של האישה הערבייה. מי שרואה ברחם הערבי איום אין לו מקום במערכת הבריאות ובוודאי אינו יכול לטפל בלבבות הערבים".
בעקבות דבריו של סהר, מנהל סורוקה ד"ר שלומי קודש שלח היום מכתב לעובדי בית החולים, ובו כתב כי "ההתבטאות של אחד ממנהלי המחלקות בבית החולים, שנאמרה באירוע פרטי, אינה מייצגת או מאפיינת את המרכז הרפואי סורוקה ולא את עובדיו. ההנהלה הבהירה זאת למנהל המחלקה, שהתנצל על ההתבטאות".
קודש הוסיף כי "הלכידות של העובדות והעובדים והכבוד ההדדי שאנחנו רוחשים האחד כלפי השני הם עוגן מרכזי בעשייה היומיומית שלנו. עלינו לשמור מכל משמר על מרקם היחסים המכבד והמלוכד ועל השיוויוניות המלאה והמוחלטת בין מטפלים וכלפי מטופלים"
שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר בתגובה לדברים כי "הדברים של מנהל המחלקה בסורוקה לוקים בגזענות ואני מגנה אותם. הם בוודאי לא מייצגים את מה שקורה במערכת הבריאות. אין בישראל מקום בו הקיום המשותף של יהודים וערבים חזק יותר. כל מי שמגיע לבית חולים או מרפאה, רואה זאת מיד בעבודה המשותפת של הצוות וביחס השיוויוני לכל מטופל. וכך נמשיך".
גם ח"כ אחמד טיבי גינה את דבריו של פרופ' סהר: "פרופ' גדעון סהר מסורוקה מתייעץ עם שקד על הדרכים לטפל ברחם הערבי ולדלל את הילודה. מתעוררת השאלה אם אתה פרופ' סהר לוקח את 'הבעייתיות' של הילודה הזו בחשבון כאשר אתה ניגש לטפל בחולים ערביים ובעיקר חולות? דבריך גזעניים ומזוויעים".
מטעם פרופ' סהר נמסר בתגובה: "זה 17 שנה אני מנהל את המחלקה לניתוחי לב וחזה בסורוקה ומטפל בכל תושבי הנגב במסירות ללא הבדל דת, גזע ומין. רבים מתושבי הנגב, ערבים כיהודים, הם חברים אישיים שלי, הם עובדים איתי ואני אוהב ומכבד אותם. צר לי מאוד אם דבריי הובנו לא כראוי ואני מתנצל אם מישהו מכל אזרחי מדינת ישראל נפגע מהם".
מבית החולים סורוקה נמסר: "דבריו של פרופ' סהר נאמרו באירוע פרטי שאינו קשור לעיסוקו ולמקצועו. בשיחה של ההנהלה שהתקיימה עימו, פרופ' סהר התנצל על דבריו".