איראן חשפה הבוקר (יום ד') טיל חדש שלדבריה מסוגל להגיע לטווח של 1,450 ק"מ, ובכך לפגוע באופן תיאורטי ביעדים בישראל – שהנקודה הקרובה ביותר שלה לאיראן נמצאת במרחק של 1,000 ק"מ – או בבסיסים של ארה"ב במזרח התיכון. לטיל, כך לפי התקשורת הממלכתית ברפובליקה האיסלאמית, יש מנוע שעושה שימוש בדלק מוצק. נטען כי יש לו יכולת דיוק גבוהה וכי הוא מסוגל גם לחמוק ממערכות הגנה נגד טילים.
בדיווח בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" הדגישו כי הטיל, שנחשף במהלך ביקור של בכירי הצבא האיראני באחד מבסיסי הטילים של משמרות המהפכה, מיוצר באופן עצמאי לחלוטין. בעדות נוספת שמדובר במסר מאיים לישראל, דווח כי הטיל החדש מכונה "שובר-חייבר": חייבר הוא שמו של נווה מדבר סמוך לעיר אל-מדינה בסעודיה, שם הביסו צבאותיו של הנביא מוחמד בשנת 629 לספירה את השבטים היהודיים שחיו בו.
4 צפייה בגלריה
טיל חדש שחשפה איראן עם טווח של 1,450 ק"מ לכאורה בשם "שובר החייבר"
טיל חדש שחשפה איראן עם טווח של 1,450 ק"מ לכאורה בשם "שובר החייבר"
מתוך הסרטון שבו מוצג לכאורה שיגור הטיל החדש. "נפתח את כוח הטילים שלנו, בכמות ובאיכות"
"תסנים", סוכנות ידיעות רשמית-למחצה באיראן, פרסמה גם סרטון שלווה במוזיקת רוק רעשנית ובו נראה שיגור של טיל כלשהו, כנראה של הטיל החדש. לאיראן, יש להדגיש, יש כבר טילים שמסוגלים להגיע לטווחים גדולים אף יותר מזה של הטיל החדש, עד ל-2,000 ק"מ.
חשיפת הטיל הבוקר מגיעה דווקא על רקע מה שנראה כהתקדמות חיובית במשא ומתן על הצלת הסכם הגרעין בווינה, שבו מקיימת טהרן מגעים לא-ישירים מול ארה"ב. אתמול התחדש סבב השיחות השמיני של השיחות, ובמחלקת המדינה האמריקנית אמרו כי הסכם נראה כעת "באופק", אך שבו והזהירו כי הזמן לחידוש ההסכם אוזל, וכי בעוד שבועות אחדים בלבד כבר לא יהיה טעם בכך, לנוכח ההתקדמות של איראן בתוכנית הגרעין שלה.
איראן, נזכיר, מפרה כעת בבוטות את ההסכם שחתמה ב-2015 מול ארה"ב ומעצמות העולם, הסכם שבמסגרתו הסכימה להגבלות משמעותיות על תוכנית הגרעין שלה, בתמורה להקלה משמעותית בסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה. היא החלה להפר את ההסכם בתגובה לפרישת ארה"ב ממנו תחת הנשיא דונלד טראמפ ב-2018, שהחזיר את הסנקציות האמריקניות החונקות את כלכלתה. כעת היא מעשירה אורניום לרמות קרובות לזו שנדרשת עבור נשק גרעיני, ומקצרת כל העת את מה שמכונה "זמן הפריצה" לפצצה, כלומר הזמן שיידרש לה לייצר נשק גרעיני אם תקבל החלטה לעשות זאת.
4 צפייה בגלריה
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
נציגי איראן והמעצמות בווינה. "הסכם נראה באופק"
(צילום: רויטרס)

אחת משלל סוגיות המחלוקת בין טהרן לוושינגטון היא תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן, שהסכם הגרעין המקורי לא עסק בה כלל. טילים שכאלו יכולים לשמש את איראן גם כדי לשנע נשק גרעיני במהירות אל יעד פוטנציאלי, ולכן מעוררים חשש גדול במערב. הבוקר, במקביל לחשיפת הטיל החדש, הצהיר הרמטכ"ל האיראני מוחמד בגארי כי איראן תמשיך להתקדם בתוכנית הטילים הבליסטיים שלה. "נמשיך בדרך הצמיחה, הפיתוח והמצוינות בכוח הטילים שלנו, גם בכמות וגם באיכות", הוא אמר בדברים שצוטטו על ידי "תסנים".