תושב גוש דן מבלה בממוצע כ-100 שעות בשנה בפקקים, ולפי הערכות המצב יחמיר בשנים הקרובות. הפתרון לבעיה נמצא בתחבורה ציבורית יעילה ונגישה, וכעת אנו נמצאים בפיתוח שורה של פרויקטים, בהם הרכבת הקלה, מסילות רכבת מטרונית ועוד, שאמורים לשפר את המצב. אבל הדרך לשם ארוכה והיא תלווה בעומסים שיגרמו העבודות. בפאנל בוועידת התחבורה, התשתיות והאנרגיה של ynet ו"ידיעות אחרונות" דנו בנושא שלושה אנשים שעוסקים בכך - מנכ"לית ארגון "15 דקות", סיון שמואלוביץ'; מנהלת אגף מטרו ומערכות הסעים המוניים במינהל התכנון, אולה אקסלרוד; ומנכ"ל "פנגו" יונתן אלון. צפו בדיון המלא:
"אנחנו מבצעים את הפרויקטים האלה באיחור של עשרות שנים", אמרה אקסלרוד. "זה לא תואם לקצב הגידול של האוכלוסייה. ישראל מדינה מאוד צפופה וכל שנה מתווספות עוד ועוד מכוניות שמחמירות את מצב הפקקים. שיעור האנשים שמשתמשים בתחבורה הציבורית הוא 12-10 אחוז. אנחנו נמצאים הרבה מאחורי אירופה, ארה"ב והמדינות במזרח.
"בשנות ה-50 וה-70 היה קל יותר לבצע את הפרויקטים האלה. כיום קשה להיכנס לעיר ולחפור אותה מאפס, וזה גורם גם להרבה מאוד עיכובים, כי צריך להעתיק תשתיות ולעשות המון תיאומים עם גופי תשתית אחרים. אבל מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. אני חושבת שאנחנו הולכים לכיוון נכון.
"אני ירושלמית וחוויתי את הקמה הקו האדום על בשרי. אבל בסוף אנחנו הירושלמים רואים את התרומה הגדולה, כמו שרואים תל אביבים שנוסעים בקו האדום. אנחנו חווים שינוי משמעותי. אבל דרושה הירתמות גדולה. צריך המון הסברה לתושבים וצריך לעשות הסדרי תחבורה חלופיים".
יהונתן, מה משרד התחבורה ורשויות הביצוע יכולות לעשות כבר עכשיו עם אמצעי התחבורה הקיימים כדי להקל על הנוסעים?
אלון: "כל עוד אין לנו מכונת זמן שתביא אותנו לשנת 2040, אנחנו צריכים בשנים הקרובות אנחנו לתעדף את הפתרונות ההיברידים. אנחנו צריכים לתמוך ולתעדף יותר פרויקטים של חנה וסע. כרגע צריך להקשיב ללקוח, שעדיין מחזיק ברכב והוא צריך פתרונות. המטרה היא שהוא יחשוב פעמיים: האם אני באמת רוצה להוציא את הרכב?".
שמואלביץ': "הפתרונות לקילומטר הראשון והאחרון לא מספיק טובים בישראל. גם כשמפתחים מערכות הסעות המונים ומשקיעים בהן מיליארדי שקלים, לא חושבים על הפתרון מדלת לדלת. רכב פרטי מאפשר לנו נסיעה נוחה, מדלת לדלת בלי מעברים ובלי עיכובים חוץ מפקקים. אנחנו חייבים לייצר אלטרנטיבה מספיק טובה. זו בעיה שאף פעם לא נצליח לפתור לחלוטין, כי אוטובוס או רכבת לא יביאו אותנו מדלת לדלת, אבל צריך משהו שיהיה מספיק נוח. בחו"ל אנשים יוצאים מהבית ויש להם אוטובוסים, שבילי הליכה מוצלים, שבילי אופנים מאובטחים".
בחודש הבא צפוי מחיר התחבורה הציבורית לעלות שוב. הדבר הזה לא יגרום לעוד אנשים להגיד "אוקיי, זה כבר לא שווה לי, אני אישאר ברכב הפרטי"?
"ראשית אני מזמינה את כל מי שרוצה להיאבק להשמיע קול נגד עליית המחירים, כי זה כבר עבר את גדר הסביר. זה בסדר שמחירים עולים אבל אנחנו חייבים לראות לצד זה שיפור בשירות. כבר היום יש הרבה אנשים שוויתרו על התחבורה הציבורית בגלל ההתייקרות או שהם עושים מרד ולא מתקפים ולא משלמים".










