"ליבי כבד, וקשה לרגע להבין שאני לא מלמד אחרי יותר מ-10 שנות הוראה". כך אמר בצהריים (חמישי) ל-ynet עמיר קליגר, מורה למחשבה ביקורתית במרכז לתלמידים מחוננים "רון ורדי" בראשון לציון, שזומן לשימוע אחרי ששוחח עם תלמידים על המהפכה המשפטית. "זה המחיר שאני משלם על כך שדיברתי על הרפורמה", אמר קליגר.
2 צפייה בגלריה
עמיר קליגר
עמיר קליגר
הזימון לשימוע והמורה קליגר
(מתוך אתר בית הספר למחוננים ע''ש רון ורדי)

במכתב הזימון לשימוע לפני פיטורים, שהגיע לידי ynet, צוין כי לקראת ההפגנה שנערכה ב-13 בפברואר מול הכנסת בירושלים במחאה על אישור סעיפי כמה מחוקי המהפכה המשפטית בוועדת החוקה, ביקש מנהל מרכז המחוננים ד"ר עופר קרן מהמורים לקיים שיחת אקטואליה רק במפגש הבוקר ולשמור על שיח מאוזן ומגוון. "בתגובה לכך השבת 'לא ימים שגרתיים, לא ימים מאוזנים שבהם האמפתיה וההתבוננות המושכלת הן אלה שמנתבות את ההוויה סביבנו ומעצבות אותה. אם כמורים לא נסטה בעתות משבר ממסלול ההוראה הקבוע, נציף ונתמקד בתכנים הבסיסיים והדחופים ביותר, אז על מה מושתתת הפעולה החינוכית שלנו, ומה מטרתה?".
עוד צוין במכתב השימוע שקיבל קליגר: "בבוקר יום הלימודים התקיים שיח עם היועצת בחדר המורים על איך לקיים דיון שקוף. למרות זאת ובניגוד גמור לנהלים, בחרת שלא לפעול על פי ההנחיה וניסחת בעצמך את סדרי העדיפויות בכך שהקדשת לדיון בנושא כ-שלוש שעות. למחרת התקשרה מנהלת חטיבת הביניים דורות (שממנה הולכים תלמידים למרכז המחוננים) ואמרה שקבוצת תלמידים פנתה אליה מיד בבוקר שלמחרת, וסיפרו על אמירות קשות במסגרת הקורס שהעברת. לדבריה, התלמידים התלוננו על אמירות בוטות עד תחושה של הסתה, פעם אחר פעם".
במכתב שעליו חתמה סגנית מנהלת אגף משאבי אנוש בחברה העירונית ראשון לציון, צוין כי ביום ההפגנה נמצאה אחת מתלמידיו של קליגר מחוץ לכיתה. "כשנשאלה מדוע אינה בתוך הכיתה, היא השיבה שהיא מעדיפה להישאר בחוץ בזמן שיחת הבוקר בשל האווירה והתכנים", נאמר. עוד צוין במכתב: "בעקבות השיחה עם מנהלת החטיבה, שוחח עמך ד"ר קרן בטלפון במטרה להבין את שהתרחש בכיתה. ציינת שאתה לא מתכוון לנהל דיון מאוזן, ושנושא זה הוא מעבר לכל מחלוקת או דיון. הוצע לך ללמד בתוכניות אחרות במסגרת מרכז 'רון ורדי'. בתגובה לכך, סירבת לכך בכל תוקף. המנהל הציע לך לשוחח בעוד כמה ימים, עד יעבור זעם, אולם בתגובה לכך רשמת שאינך מוצא כתובת לשיח".
2 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המורה ממכון ורדי שזומן לשימוע פיטורין משום שדיבר עם תלמידיו על המהפכה המשפטית
הפגנה בעד המורה ממכון ורדי שזומן לשימוע פיטורין משום שדיבר עם תלמידיו על המהפכה המשפטית
הפגנת התמיכה במורה
(צילום: מאיר תורג'מן)

המורה אמר היום: "ביום שלישי שעבר קיבלתי שיחת טלפון מהמנהל והוא אמר לי 'אל תגיע ללמד בשבוע הבא' וניתן אותי מקבוצת הוואטסאפ של המורים מיד אחרי השיחה. אחרי עשור ניתקו אותי מחבריי המורים והתלמידים שאני מלמד. התלונה היחידה שהייתה נגדי עלתה בדצמבר, אחרי שדיברתי על המינוי של אבי מעוז. הניתוק הפתאומי מהתלמידים זה מה שכואב לי בעת הזאת. כיום, כל אדם בבמה חינוכית צריך לעשות חשבון נפש ולהגדיר את תפקידו.
"אין לי יכולת להסביר את הרפורמה, את ההפיכה המשפטית, על דרך הלגיטימציה. הדרישה הזאת היא אבסורדית, מה שעשיתי היה לתת לתלמידים הסבר על המצב החוקתי היום ומה השינויים שייכנסו והמשמעות שלהם. לשם כך השתמשתי בעזרים חיצוניים. עשיתי שיקול דעת ביום של ההפגנה הגדולה והשביתה, למרות הנחיית המנהל לראות ביום הזה כיום שגרתי".

"לא אמנע מהם תוכן על פגיעה בזכויות אדם"

קליגר הוסיף: "מעבר לפיטורים שלי, אנחנו נמצאים בזמן מחריד ושחור. אני מקבל כל הזמן מתלמידים בהווה ובעבר הודעות הזדהות ותמיכה, אני לא מתחרט גם במחיר האישי ששילמתי. השיעור נמשך שעתיים, אבל תלמידים אמורים לפגוש את מציאות חייהם ושיגדירו תפיסת עולם. אני לא אמנע מהם את התוכן שמדבר על הפגיעה בזכויות האדם והדמוקרטיה שלהם במדינה". עו"ד גבי לסקי, שמייצגת את קליגר, אמרה: "המנהל פיטר אותו בשיחת טלפון. הבינו שטעו ואז זימנו לשימוע לפני פיטורים".
בעקבות מכתב הזימון לשימוע, חתמו אלפים על עצומה בדרישה להחזיר את קליגר ללמד במרכז המחוננים. במקביל נערכה היום הפגנת סולידריות מול מרכז המחוננים. אחת התלמידים שהשתתפה בהפגנה אמרה: "העלו את נושא הרפורמה המשפטית בשיעור, והדגישו ערכים בסיסיים שהיא עלולה לפגוע בהם, ושבתור אזרחי המדינה לא יכולים שלא לדבר על הנושא".
מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "ראשית, המורה לא פוטר. מדובר בבירור תלונה שהחברה העירונית המעסיקה את המורה קיבלה ממנהל בית הספר, השייך למשרד החינוך, באשר להתנהלות בניגוד להנחיותיו וגרימת אי נוחות לבאי בית הספר, ואינה קשורה לדעה פוליטית זו או אחרת - אלא להתנהלות כללית של המורה שאיתו נעשו מספר שיחות לאורך השנה על ידי המנהל.
"אנו מחויבים לקרוא למורה לשיחת בירור בכדי להבין את עמדתו למול התלונות שקיבלנו, כפי שמצופה מאיתנו בכל תלונה שאנו מקבלים. נבהיר שוב כי המורה לא פוטר - אלא הוזמן לבירור שהוא שימוע, בכדי לשמוע אותו ואת חילוקי הדעות שיש לו עם מנהל בית הספר. למותר לציין כי על מורה לעבוד בתיאום ולפי הנחיות ההנהלה".