חוששים מהמשך ההכחשה וההסתרה: שבוע אחרי ההודעה הדרמטית של ראש השב"כ, רונן בר, כי שירות הביטחון הכללי בוחן את פתיחת תיק חקירת אסון צור הראשון, שלחו נציגי משפחות חללי השב"כ באסון מכתב חריף אליו, אל הרמטכ"ל ואל מפכ"ל המשטרה. "לא נאפשר את החזרה על פשעי העבר", נכתב שם. "לא ניתן לאמת לחמוק שוב מבין ידינו, בעזרת מסך ה'הגנה על צורכי הביטחון' והצנזורה. לאחר שנים ארוכות שבהן חללי ונפגעי אסון צור הראשון, המרכיבים את בסיסי החברה הישראלית לא קיבלו את המקום הראוי להם בדפי ההנצחה וההיסטוריה של מדינת ישראל, הגיעו העת והשעה להשיב את זכרם למקום הראוי להם ולכבד את מורשתם שעוממה ברבות השנים". על המכתב חתומה אודליה אלבו שווייצר, שאביה דב ישראל ז"ל נפצע באסון.
1 צפייה בגלריה
תחקיר “7 ימים" שחשף את מסמכי החקירות של אסון צור, 6.11.20
תחקיר “7 ימים" שחשף את מסמכי החקירות של אסון צור, 6.11.20
תחקיר “7 ימים"
בנובמבר 1982 אירע פיצוץ עז בבניין מפקדת צה"ל בצור שבלבנון. תחת ההריסות נהרגו 76 ישראלים – שוטרי מג"ב, חיילי צה"ל ואנשי שב"כ. החקירה החפוזה קבעה כי הפיצוץ נגרם בשל דליפת גז במטבח. אלא שבשנים האחרונות חשפה סדרת תחקירים שהתפרסמה ב"ידיעות אחרונות" עדויות ומסמכים חסויים, מהם עולה האפשרות כי הפיצוץ נגרם כתוצאה מפיגוע ההתאבדות הראשון של חיזבאללה. בעקבות הפרסומים הודיע השב"כ בשבוע שעבר כי הוא בוחן את חידוש החקירה, כדי להכריע אחת ולתמיד – מה קרה בצור?
השבוע חושף "7 ימים" גילויים חדשים בפרשה, ואת השאלות הקשות שנותרו עדיין פתוחות. לאורך השנים, בשב"כ ובמערכת הביטחון הכחישו ודחו את ממצאי התחקירים, ונציגי המשפחות, שנתקלו גם הם בחומה בצורה של הסתרה, החליטו לדרוש כי צוות הבדיקה יכלול נציג מטעמן. "לא נאפשר את החזרה על פשעי העבר", כתבו נציגי המשפחות במכתב המתפרסם לראשונה. "החלטתכם האמיצה לפתוח מחדש את תיק האסון, מסיימת 40 שנות הסתרה, הזנחה והתעללות בנו וביקירנו הנופלים", נאמר במכתב המתפרסם כאן לראשונה. "על כך אנו מודים לכם מקרב לב. ואולם, החלטתכם זו תיוותר חסרת משמעות, במידה והוועדה שהקמתם תפעל במחשכים, ללא פיקוח ושקיפות, כפי שנעשה עד כה בכל הנוגע להתייחסות המדינה ורשויות הביטחון לאסון צור הראשון".
בינתיים, נציג מערכת הביטחון מאשר כי הבדיקה של השב"כ תחל כבר בשבוע הבא. "הצוות יהיה מורכב מגורמים מקצועיים בשב"כ, שיבצעו מה שנקרא בעגה השב"כית אינבסטיגציה", אומר הגורם במערכת הביטחונית. "כלומר, יחזרו אחורה ויבחנו את כל פרטי המידע הקיימים על אסון צור. לאנשי השירות יתווספו נציגים מהמשטרה, בעיקר מעולמות המז"פ והפורנזיקה, וגורמים מצה"ל. הצוות ישתמש בטכנולוגיות חדשות, וביכולות אינטליגנציה מלאכותית הנמצאת בידי השב"כ ומסוגלת לאסוף הרבה מאוד נתונים ממגוון מאגרים ולייצר מהם תובנות. הצוות הנוכחי יגיע לאחת משלוש מסקנות", מסביר הגורם. "מדובר בפיגוע, מדובר בתאונה - או שלא ניתן להחליט".
הכתבה המלאה - מחר במוסף "7 ימים" ב"ידיעות אחרונות"