ביום שבת בבוקר היו צריכים חברי כיתות הכוננות ביישובים בעוטף עזה להגיע לנשקיות כדי לקחת את כלי הנשק, על מנת להילחם במחבלים שהגיעו מרצועת עזה וחדרו ליישובים. בכמה מקומות - הזמן הקריטי הזה עלה בחיי אדם. ביני כפיר, מפקד כיתת הכוננות של מושב תקומה - הנמצא מערבית לנתיבות - סיפר כי התריע בפני קצין בכיר באזור על לקיחת כלי הנשק. לדבריו, המפקד אמר לו: "אחרי הקמת המכשול - אין איום".
2 צפייה בגלריה
ביני כפיר מפקד כיתת הכוננות של מושב תקומה
ביני כפיר מפקד כיתת הכוננות של מושב תקומה
ביני כפיר מפקד כיתת הכוננות של מושב תקומה
כפיר סיפר על המצב שהשתנה: "עד לפני ארבע שנים בערך הייתה לנו כיתת כוננות מאומנת וחמושה. אבל אז הוחלט בצבא לקחת את כלי הנשק מכיתות הכוננות, מתוך לקיחת סיכון מחושב על גב התושבים. לא עזרו כל הפניות שלנו. בפגישה שלי עם מפקד חטיבה קודם הוא פשוט זלזל".
מפקד כיתת הכוננות בתקומה פנה לראשי המועצות האזוריות באזור כדי לקבל סיוע. "כתבתי 'אתם חייבים לדעת שאין לנו כיתת כוננות, כי אין אפשרות להפעיל אותה בלי נשק'", הוא אמר.
מי ש"הציל" את תקומה היו למעשה גנבים. כפיר סיפר שהמושב סבל ממכת גניבות, דבר שגרם לשמירה משטרתית מוגברת. "בשבת, במקרה, הייתה לי ליד הבית ניידת משטרה, כי ביצענו בערב פעילות בשילוב משטרה ומתנדבים נגד גנבים", הוא סיפר.
2 צפייה בגלריה
רקטות משוגרות מעזה
רקטות משוגרות מעזה
ירי הרקטות מרצועת עזה
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
לאחר ירי הרקטות המסיבי מרצועת עזה, סיפר כפיר כי הוא נכנס לניידת. "הדלקנו את הקשר המשטרתי של הניידת והבנו שיש חדירות מחבלים במספר מקומות", הוא סיפר. "יצאנו עם ניידת המשטרה וכרזנו לכל התושבים להסתגר בבתים. הוצאנו את כיתת הכוננות ומתנדבים נוספים עם אקדחים".
למעשה, בשלב הזה, הכוח שהגן על מושב תקומה כלל שני רובים בלבד ואקדחים אישיים בודדים. בשלב זה הגיעו לוחמי מג"ב כדי לקחת ציוד מהניידת שנשארה במושב. "הם יצאו משם ונתקלו במחבלים. הם נלחמו בהם. רכב עמוס במחבלים עבר ליד שער המושב, האט, ראה שהוא סגור ושיש שמירה והמשיך הלאה, מבלי להיכנס למושב עצמו".
כפיר המשיך לתאר את הדרמה בשבת בבוקר: "אחד השומרים מכיתות הכוננות חשב לפתוח באש, אך השני - בוגר שייטת 13 - מנע זאת ממנו ואמר לו כי עדיף לא להתחיל לחימה מול כוח כזה והכוח התקדם לנתיבות". כפיר הוסיף כי רכב המחבלים נתקל בכוח משטרתי בהמשך הדרך לנתיבות - וחוסל.
על הפגיעה ביישובים סמוכים, אמר כפיר: "קיבלנו הודעות מהיישובים המותקפים ולא יכולנו לעזור. אנחנו יודעים היום שבכל היישובים בקו הראשון היו קרבות גבורה של כיתות הכוננות, ובהמשך של שוטרים וחיילים גיבורים שהגיעו לסייע. חלק מהיישובים הצליחו בלחימה של שעות לבד - עם הרוגים - להציל את התושבים שלהם מהטבח וחלק לצערינו נפל".