סוריה האשימה את ישראל בתקיפה ראשונה מאז רעידת האדמה שגבתה אלפי קורבנות בשטחה, ובת בריתה רוסיה הצטרפה אליה בגינוי: משרד החוץ במוסקבה הודיע כי הוא מגנה בחריפות את התקיפה הישראלית בדמשק, ואמר כי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי. גם במוסקבה וגם בדמשק העדיפו להתעלם מהעובדה שטיל נ"מ סורי ששוגר לעבר המטוסים הוא שפגע בשכונה בדמשק, וגרם לנזק הרב שאף תועד. בסוריה אמרו שלפחות חמישה נהרגו בתקיפה, ובהם איש צבא.
דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, אמרה כי "אנו מגנים בחריפות את הפעולות הצבאיות שישראל נוקטת, המהוות הפרה בוטה של נורמות המשפט הבינלאומי. אנו מפצירים בתוקף בצד הישראלי להפסיק בפרובוקציות מזוינות נגד סוריה ולהימנע מצעדים הכרוכים בתוצאות המסוכנות לאזור כולו. המשך נוהג אכזרי שכזה אינו מקובל לחלוטין, במיוחד בתנאים שבהם מדינות רבות בעולם, כולל רוסיה, עוזרות באופן פעיל לסוריה להתגבר על ההשלכות של רעידת האדמה ההרסנית על ידי שליחת מחלצים, רופאים וציוד הומניטרי".
פרשננו לענייני ביטחון, רון בן ישי, מציין כי התקיפה - אם התבצעה על ידי ישראל - היא תגובה לתקיפת המכלית על ידי האיראנים. על תקיפת המכלית שבבעלותו של המיליארדר אייל עופר פורסם ביום שישי, יממה לפני התקיפה בסוריה.

5 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בסוריה
זירת התקיפה בסוריה
הנזק אחרי פגיעת טיל הנ"מ הסורי
(צילום: רויטרס / SANA)
הדבר נעשה בהתאם למדיניות החדשה של ישראל – "לשחק מול האיראנים על כל המגרש". לפי המדיניות, שאותה התוו בשעתו ראש הממשלה דאז נפתלי בנט, ראש המוסד דדי ברנע וראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר אייל חולתא, ישראל גובה מחיר מהרפובליקה האיסלאמית על פעולות איראניות במקום שכואב לאיראן, ונוח לה.
גורמים מזרח תיכוניים מהימנים אמרו כי אחת המטרות שהותקפו היא מכ"ם לטווחים ארוכים שהאיראנים הציבו במחוז סווידא, ויכול לנטר את התנועות האוויריות של ישראל ושל האמריקנים באזור - בין היתר בירדן, במערב עיראק ובדרום מזרח סוריה. בנוסף אמרו אותם מקורות כי בנוסף הותקפו מתקנים המשמשים את משמרות המהפכה ואת המיליציות האיראניות מדרום לדמשק - ולא בעיר עצמה.
בפתח ישיבת הממשלה רמז ראש הממשלה בנימין נתניהו לתקיפה בסוריה, והזכיר את תקיפת המכלית. "מול החזית האיראנית המאמצים שלנו אינם פוסקים מסיבה פשוטה, כי מעשי התוקפנות של איראן אינם פוסקים", אמר נתניהו. "בשבוע שעבר איראן תקפה שוב מכלית נפט במפרץ הפרסי ופגעה בחופש השיט הבינלאומי. אתמול איראן תקפה בסיס אמריקני בסוריה. איראן ממשיכה לשלוח נשק קטלני שפוגע בהמוני אזרחים חפים מפשע הרחק מגבולותיה. איראן מנסה לפגוע בלי הרף במדינת ישראל ובאזרחיה באשר הם במקומות שונים בעולם".
5 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בסוריה
זירת התקיפה בסוריה
ההרס בעקבות פגיעת הטיל הסורי
(צילום: רויטרס)
לדברי נתניהו, "ההתקפות של איראן לא ירפו את ידינו. לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, ולא נאפשר לה להתבסס בגבולנו הצפוני. אנחנו עושים הכל ונעשה הכל כדי להגן על אזרחינו, ואנחנו מגיבים בעוצמה על ההתקפות נגדנו".
במשרד החוץ הסורי אמרו היום כי "בזמן שבו סוריה קוברת את חלליה ומקבלת תמיכה וסיוע הומניטרי מהעולם, ישראל ביצעה תקיפות אוויריות אשר כוונו לשכונות מגורים ובעקבות כך נהרגו חמישה ונפצעו 15 אזרחים, בנוסף להרס בתים". גם הם העדיפו להתעלם מכך שהטיל שפגע בשכונת כפר סוסא שבדמשק, שם נמצא בין היתר מרכז תרבות איראני, היה בכלל סורי.
בדמשק טענו כי "מדובר בתקיפות שיטתיות של מטרות אזרחיות על ידי ישראל כמו שדות תעופה ובתים, לצד הפחדת אותם סורים שסובלים גם כך מהשפעות רעידת האדמה. התנהלות זו עולה בקנה אחד עם הפיגוע שביצע דאעש בחומס". הסורים הוסיפו כי הם מצפים "מהאו"ם וממועצת הביטחון לגנות את התקיפות והפשעים של ישראל, ולנקוט באמצעים הנדרשים על מנת להרתיע אותה ולמנוע את אותן תקיפות".
גם בחמאס גינו את מה שכינו "התוקפנות הישראלית" נגד סוריה והפצצת שכונה בדמשק. "הכיבוש מהווה סכנה לאומה שלנו ולביטחון ולשלום בכל האזור. זהו רוע מוחלט שניתן להרתיע רק בכוח ובהתנגדות", אמרו.
דניאל סלאמה, עינב חלבי וגלעד כהן השתתפו בהכנת הכתבה