לרמטכ"ל הנכנס, רב-אלוף הרצי הלוי מצפים לא מעט אתגרים, אחד מהם הוא המשבר במערך המילואים והירידה במוטיבציה לשרת בו. במחקר חדש מתברר כי רוב משרתי המילואים (66%) סבורים כי הציבור הישראלי רואה אותם כ"פראיירים" וכי מעסיקים יעדיפו תמיד לשכור עובד שאינו משרת במילואים.
מהמחקר של מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS) עולה כי תחושת התסכול גבוהה בעיקר בקרב המילואימניקים הצעירים (70%) וכן בקרב חילונים (72%) ומורגשת פחות אצל המילואימניקים הדתיים (53%). לעומת זאת, בקרב הציבור הרחב, היחס למשרתי המילואים שונה בתכלית. רוב עצום (88%) מוקיר ומעריך את חיילי המילואים ופחות מחמישית מהציבור אכן מסכים עם התפיסה לפיה מי שמשרת כיום נחשב ל”פראייר”. ההערכה הגבוהה ביותר כלפי חיילי המילואים נרשמה בקרב המגזר הדתי (94%).
2 צפייה בגלריה
תרגילים צבאיים בגזרת הצפון שמדמים מלחמה עם חיזבאללה
תרגילים צבאיים בגזרת הצפון שמדמים מלחמה עם חיזבאללה
אנשי מילואים בתרגיל. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
אחד הנושאים הכאובים שעימו מתמודדים חיילי המילואים, הוא יחס המעסיקים כלפיהם. לפי הסקר, גם הציבור שותף לדאגה: 56% מהנשאלים סבורים כי מעסיק שיצטרך לבחור בין שני מועמדים למשרה, בעלי נתונים זהים, יעדיף את העובד שאינו משרת במילואים. משרתי המילואים עצמם פסימיים אף יותר ו-59% מהם סוברים כי המעסיקים יבחרו מי שאינו משרת במילואים. עם זאת, 77% מהמשיבים ציינו כי הם מרוצים מיחס המעסיקים כלפיהם.
מהנתונים עולה כי הקושי הגדול ביותר שאיתו מתמודדים המילואימניקים, הוא הקושי המשפחתי (55%), וזאת בעיקר בקרב בני 45-36 (76%). אחריו מדורגים הקושי הכלכלי (28%), הנפשי (22%) והפיזי (19%).
54% מחיילי המילואים ציינו גם כי אינם מרוצים מהיחס של צה"ל כלפיהם. עוד עולה מהנתונים כי בעוד הציבור הרחב סבור כי חיילי המילואים מתוגמלים בצורה ראויה (77%), כמחצית ממשרתי המילואים (47%) סבורים כי התגמול הוא מועט, 37% סבורים כי התגמול הוא בינוני ורק 16% סבורים כי מדובר בתגמול הוגן.
בנושא אחד ישנו קונצנזוס בין משרתי המילואים והציבור הרחב. לשאלה "האם צה"ל יוכל לנצח במלחמה רחבת היקף ללא מערך המילואים?" בקרב הציבור הרחב: 80% ענו בשלילה ובקרב המשרתים במילואים: 87%.
המחקר בדק גם נתונים סוציולוגיים שגילו כי רוב משרתי המילואים ביחידות השדה מתגוררים באזור המרכז (42%), 25% מגיעים מאזור הצפון, 12% מאזור ירושלים ו-10% מיהודה ושומרון - ייצוג כפול ביחס לגודלם בחברה. רובם חילונים (53%), 28% דתיים ורק 1% מהציבור החרדי. עוד עולה כי הרוב הינם משכילים ומרוויחים מעל הממוצע במשק.
המחקר המלא יוצג היום בכנס המכון "משבר מערך המילואים - האם אנו ערוכים למלחמה הבאה?" בהשתתפות הרמטכ"ל לשעבר רא"ל גדי איזנקוט.
נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון, פרופ' אפרים ענבר, אמר כי "מעודד לראות כי המעמד הבינוני והגבוה בארץ מגלה אהבת מולדת ונושא בעול הבטחוני". אל"מ (במיל') פרופ' גבי סיבוני, מוביל הכנס ועמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון, הוסיף כי "הסקר מחדד את הצורך לשאת את משרתי המילואים על כפיים ולתת להם תחושת גאווה וכבוד, לצד תמורה חומרית הוגנת".