שירות המודיעין של הולנד הודיע היום (חמישי) שהוא חשף סוכן מהמודיעין הצבאי הרוסי (ה-GRU), שהשתמש בזהות בדויה במטרה להסתנן לשורות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג - שחוקר בחודשים האחרונים את הטענות לפשעי מלחמה באוקראינה. הוא נתפס באפריל, לפני שהתחיל לעבוד כמתמחה בבית הדין.
ראש המודיעין ההולנדי אמר לרויטרס שהסוכן הרוסי, סרגיי ולדימירוביץ' צ'רקסוב בן ה-36, השתמש בסיפור מסגרת מפורט שתוכנן בקפידה. הוא הציג את עצמו לבית הדין בהאג כאזרח ברזילאי, והתקבל לעבודה בהתמחות. "זה היה מבצע ממושך של ה-GRU שארך כמה שנים ועלה להם הרבה כסף, זמן ואנרגיה", אמר אריק אקרבום, ראש המודיעין ההולנדי.
2 צפייה בגלריה
(צילום: AP, shutterstock)
בהצהרת שירות המודיעין הכללי בהולנד ושירות הביטחון במדינה נמסר שהסוכן הרוסי השתמש בשם הבדוי ויקטור מולר פריירה. הולנד הגדירה אותו כאיום ביטחוני, ובחודש אפריל מנעה ממנו להיכנס למדינה. כשהגיע בטיסה מברזיל הוא עוכב בנמל התעופה, וגורש בחזרה לברזיל. לפי הרשויות בהולנד, ברזיל פתחה נגדו בהליכים משפטיים.
"זה מראה לנו בבירור מה הרוסים זוממים: הם מנסים להשיג בצורה בלתי חוקית מידע בתוך בית הדין הפלילי הבינלאומי. אנחנו מגדירים את זה כאיום בדרגה-גבוהה", אמר אקרבום, וציין שבית הדין קיבל את הסוכן הרוסי להתמחות. ברוסיה ובברזיל טרם הגיבו לפרסום.
באופן חריג החליט המודיעין ההולנדי לפרסם מידע מפורט על הפרשה, במטרה לחשוף את דרכי העבודה של המודיעין הרוסי ואת האיום שנשקף למוסדות בינלאומיים אחרים. המודיעין ההולנדי הפיץ מסמך שמפרט על סיפור המסגרת של צ'רקסוב – שכולל היסטוריה משפחתית בעייתית, ושבו הוא מפרט גם על המוזיקה האהובה עליו ועל המסעדה המועדפת עליו בבירה ברזיליה. בהצהרה ההולנדית נמסר שצ'רקסוב השתמש בסיפור מסגרת שתוכנן בקפידה, ובאמצעותו הסתיר את קשריו לרוסיה בכלל ול-GRU בפרט.
2 צפייה בגלריה
בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין הפלילי בהאג
(צילום: shutterstock)
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, שבו חברות 123 מדינות, פתח בחקירת המלחמה באוקראינה ימים ספורים אחרי הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר. הוא בוחן טענות לפשעי מלחמה, רצח עם ופשעים נגד האנושות. רוסיה ואוקראינה אינן חברות בבית הדין הפלילי הבינלאומי, אך קייב קיבלה את הסמכות השיפוטית של בית הדין ומשתפת פעולה עם החקירה.
בבית הדין הפלילי בהאג הודו היום להולנד על חשיפת הסוכן הרוסי. הדוברת סוניה רובלה אמרה שבית הדין בהאג מתייחס ברצינות רבה לאיומים ביטחוניים שכאלה, וימשיך לשתף פעולה עם הולנד. בשנים האחרונות גירשה הולנד יותר מ-20 רוסים שהואשמו בריגול.