קיבוץ מעלה גלבוע, הסמוך לקו התפר, חגג אשתקד 60 שנה על הקרקע. אמש (שני) הייתה זו הפעם הראשונה שבתיו נפגעו מירי מכיוון גדר ההפרדה. מחבלים פתחו באש מעבר לגדר, ופגעו בבתים הדרומיים של הקיבוץ, המהווים חלק משכונה חדשה שנבנית במקום. המחבלים נמלטו, צה"ל פתח בסריקות באזור.
הבתים שנפגעו נמצאים במרחק של 500 מטרים מהגדר ומרחקם מנקודת הירי הוא כ-800 מטר. סימני הפגיעות נראו על קירותיהם החיצוניים. למרבה המזל, נפגעים לא היו בפיגוע הירי החריג - אף שרבים בקיבוץ הדתי היו בחוץ באותה עת, והכינו פיתות מהקמח שנשאר לפני הפסח.

5 צפייה בגלריה
יצאנו לזירת הפיגוע בקיבוץ מעלה גלבוע
יצאנו לזירת הפיגוע בקיבוץ מעלה גלבוע
הכניסה למעלה גלבוע
(צילום: נחום סגל)
5 צפייה בגלריה
יצאנו לזירת הפיגוע בקיבוץ מעלה גלבוע
יצאנו לזירת הפיגוע בקיבוץ מעלה גלבוע
(צילום: נחום סגל)
קבוצות טרור השייכות לפתח ולג'יהאד האיסלאמי - גדודי אל-קודס וגדודי חללי אל-אקצא - קיבלו במשותף אחריות לפיגוע, ופרסמו סרטון שבו נראה הירי לעבר הבתים. בתחילה לא הייתה ודאות, הן בקיבוץ והן בצה"ל, שמדובר בפיגוע - וההודעה הרשמית של הצבא על כך פורסמה יותר משעתיים וחצי לאחר הירי, ואחרי הפרסום ב-ynet.
בבדיקה חוזרת של התצפיות זוהה רכב חשוד שעבר במקום ליד קו התפר בזמן המשוער של הירי ונבדק חשד שהמחבלים היו בתוכו. בתקופה האחרונה התרבו פיגועי הירי מרחוק לעבר עמדות צבאיות ויישובים ישראליים בשומרון, במימון של ארגוני הטרור, אך מיקום הפיגוע הפעם יוצא דופן: מעלה גלבוע אמנם משויך לגזרת החטיבה המרחבית מנשה של אוגדת איו"ש, אך הוא שוכן בצד הישראלי של קו התפר.
5 צפייה בגלריה
יצאנו לזירת הפיגוע בקיבוץ מעלה גלבוע
יצאנו לזירת הפיגוע בקיבוץ מעלה גלבוע
נגה גיל-בשיא ומפת מעלה גלבוע
(צילום: נחום סגל)
נגה גיל-בשיא מצוות צח"י (צוות חירום חוסן יישובי) במעלה גלבוע אמרה ל-ynet כי "בערך ב-18:50 נשמעו יריות מאוד-מאוד חזקות. אנחנו גרים על גדר ההפרדה ויש פה יישובים פלסטיניים שמהם שומעים מעת לעת יריות, בחתונות, אולי של דברים אחרים. הפעם זה היה נשמע אחרת. הצבא וכיתת הכוננות פעלו במיידי והכנסנו את האנשים לבתים. יש סימנים של נתזים או יריות על הבתים, אבל אף אחד לא נפגע, ברוך השם".
"זה מאוד-מאוד נדיר", היא הדגישה. "אנחנו חיים באזור ירוק ושליו, ולא רגילים לאירוע כזה בשנים האחרונות". גיל-בשיא, שמשמשת כדוברת צוות צח"י, ציינה כי "ההורים קיבלו הנחיות איך לדבר עם הילדים, ומחר בבוקר בכל המערכות ידברו עם הילדים. אני מאמינה שלילדים שלנו יש גם חוסן. אם מסבירים להם את הדברים כמו שצריך, הם יכולים להסתדר טוב עם זה".
תושבת הקיבוץ תיארה את המקרה: "רכב הגיע מהצד השני של גדר ההפרדה, מכיוון ג'נין, וירה לעבר בתי הקיבוץ. אחר כך ראינו אותו נוסע חזרה לכיוון הכפר ג'לבון, שנמצא במרחק קילומטר מכאן, בצד השני של הגדר. בשכונה שקרובה לגדר ההפרדה נכנסו ללחץ ובהמשך הבנו בסריקות שארבעה בתים נפגעו".
5 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני מהמחבלים - פיגוע הירי בקיבוץ מעלה גלבוע
תיעוד פלסטיני מהמחבלים - פיגוע הירי בקיבוץ מעלה גלבוע
המחבלים מקיפים בעיגול את הבית שלעברו ירו
לדבריה, "בנס לא היו נפגעים. זו השעה שרוב האנשים נמצאים בחוץ. עשינו הכנות לפסח, הכנו פיתות מהקמח שנשאר ואז פתאום שמענו את הירי. לא כל כך הבנו מה קורה, חשבנו שזה זיקוקים ואז מישהו שמע פגיעה מתכתית, התכופף ואז הבין שזה ירי לכיווננו. כולם נכנסו לבתים והחלו סריקות. אני מעולם לא זוכרת אירוע כזה במעלה גלבוע". היא סיפרה כי "בהמשך הבדיקות הבנו שארבעה בתים נפגעו מהקליעים בקירות החיצוניים. זה לא זוהה בזמן אמת, אלא רק בסריקות שאחרי".
אחד מאנשי הקיבוץ הוסיף כי "זה היה בערך בשעה שבע בערב, כולם היו בחוץ, היה עדיין אור יום, הייתה שמש, חופש, וכל הילדים הסתובבו בחוץ. פתאום שמענו יריות, זה היה מאוד מאוד מפחיד. נלחצנו וכולם רצו מהר לבתים. במקביל צוות הצח"י נתן הוראה לכולם להיכנס לבתים והתחילו סריקות ובדיקות להבין מה קרה, הרבה אנשים נכנסו ללחץ ולהיסטריה זה היה מאוד מאוד מפחיד".
במעלה גלבוע, השוכן בפסגת הר הגלבוע, 180 משפחות ובסך הכול כ-840 תושבים. הוא שוכן בסמוך לקיבוץ מירב, וארגוני הטרור שפרסמו את תיעוד הירי טענו שפגעו דווקא בקיבוץ זה. מעלה גלבוע ומירב הם הקיבוצים הדתיים היחידים באזור, והוחלט לשייכם לפיכך למועצה האזורית עמק המעיינות, שבה קיים גוש קיבוצים דתיים.
פורסם לראשונה: 23:44, 03.04.23