שר הביטחון בני גנץ קרא אמש (שישי) לקהילה הבינלאומית ובראשה ארצות הברית "לפעול יחד נגד השאיפות של איראן להפוך למדינה עם נשק גרעיני. רק כך נוכל להביא ליציבות במזרח התיכון". לדבריו, "ישראל היא המדינה היחידה בעולם, שאיראן מבקשת להשמיד, והיא בונה בימים אלו את האמצעים לשם כך. תפקידי להבטיח שזה לעולם לא יקרה".
גנץ אמר את הדברים בנאומו בוועידה השנתית של ארגון הקהילה הישראלית אמריקנית (IAC) במיאמי - שם סיכם את ביקורו הקצר בארה"ב. "המוקד של ביקורי היה איראן", אמר. "הדגשתי בכל הזדמנות שאיראן היא האיום הגדול ביותר לשלום ולביטחון האזורי. איראן לא מהווה רק איום פיזי, אלא גם איום קונקרטי לדרך החיים שלנו ולערכים המשותפים שלנו. איראן חותרת להשמיד את השלום במזרח התיכון ומעבר לו".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"המוקד של ביקורי היה איראן". גנץ בוועידת IAC במיאמh
(צילום: נועם גלאי)
את השבת יעשה גנץ במיאמי וישוב ביום ראשון לארץ. לוועידה של IAC הגיעו גם שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה שהכריזה בנאומה שעד סוף השנה יגיעו לארץ 27 אלף עולים חדשים, בהשוואה ל-22 אלף בשנת 2020. כמו כן משתתף בוועידה שר התפוצות נחמן שי שהודיע כי משרדו מקים מנגנון שירכז את המאבק באנטישמיות.
שלשום חשף גנץ לאחר פגישותיו עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ושר ההגנה לויד אוסטין בפני ראשי מכוני מחקר בוושינגטון כי איראן בונה את הכוח במערב המדינה בכדי לתקוף מדינות וכוחות במזרח התיכון, בין היתר את ישראל. במסגרת התדרוך, הצביע גנץ על התפשטות התוקפנות האיראנית במזרח התיכון, והציג את פריסת המיליציות ואמצעי הלחימה שברשותן, לרבות כלי טיס בלתי-מאוישים.


קודם לכן, בפתח הפגישה עם אוסטין, אמר גנץ כי הוא מצפה לדון איתו ב"העמקת המוכנות הצבאית המשותפת לעצירת התוקפנות האיראנית". זאת בצל הדיווח ולפיו השניים ידונו בתרגיל משותף שידמה את תקיפת מתקני הגרעין באיראן.
על רקע פגישותיו של גנץ מסרה מחלקת המדינה האמריקנית כי היא עדיין לא יודעת לאן פניה של איראן - אף שעברו שבוע וחצי מחידוש השיחות. למעשה, בעוד שבשבוע שעבר אמרה מחלקת המדינה כי ייקח "יום או יומיים" להבין את כוונותיה של איראן, שלשום נמסר כי יידרשו כמה ימים נוספים. "הסלמה בתוכנית הגרעין של איראן תקרב אותנו למשבר", נמסר ממחלקת המדינה. השליח המיוחד של ארה"ב לענייני איראן, רוב מאלי, ציין כי ארה"ב מוכנה לשיחות ישירות עם איראן - ואמר כי זהו הפתרון הטוב ביותר.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ שר הביטחון פגישה מדינית עם אוסטין לויד מזכיר ההגנה של ארצות הברית
בני גנץ שר הביטחון פגישה מדינית עם אוסטין לויד מזכיר ההגנה של ארצות הברית
גנץ ושר ההגנה אוסטין
(צילום: שמוליק עלמני, דוברות משרד הביטחון)
לשר ההגנה האמריקני אמר גנץ בפתח פגישתם: "הגעתי לכאן כדי להודות לך על התמיכה בביטחון ישראל, וכדי להעמיק את השיח ושיתוף הפעולה שלנו מול התוקפנות האיראנית. איראן היא האיום הגדול ביותר לשלום העולם, ליציבות האזור וגם מבקשת לרכוש יכולות גרעיניות שיהפכו אותה לאיום קיומי למדינת ישראל".
שר הביטחון ציין כי איראן "שואפת להפוך להגמון, בכדי לפגוע בערכי החופש, כבוד האדם והשלום בין הקבוצות והמדינות במזרח התיכון ובעולם כולו. האיום הגרעיני הוא אמצעי, המטרה של איראן היא להפוך להגמון, לכפות את האידיאולוגיה הקיצונית באזור, ולאפשר לה להעמיד איום קיומי על ישראל. אני בטוח במחויבות שהביע הממשל האמריקני, שארה"ב כמעצמה העולמית המובילה, לא תאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני".
גנץ גם התייחס ברמיזה לשיחות הגרעין שמנהלות המעצמות עם איראן בווינה, ואמר: "איראן משחקת פוקר עם קלפים גרועים. היא משחקת על זמן. לקהילה הבינלאומית, בהובלת ארה"ב, יש הזדמנות לפעול נגד השאיפה של איראן להפוך להגמון שידכא עמים ובני אדם באזור ובעולם, ולשמור על היציבות".

4 צפייה בגלריה
הפגישה בין גנץ לבלינקן
הפגישה בין גנץ לבלינקן
הפגישה של גנץ ובלינקן
(צילום: שמוליק עלמני)
שר ההגנה אוסטין התייחס בפתח דבריו לתוכנית הגרעין האיראנית ואמר: "זה איום ביטחוני גם על ארה"ב, גם על ישראל וגם על העולם. אני מודאג מפעילות המשטר האיראני בתחום הגרעין בחודשים האחרונים. הנשיא הבהיר שאם הדיפלומטיה תיכשל, אנחנו מוכנים לפנות לאופציות אחרות. נמשיך לעבוד עם ידידותינו באזור, ובמיוחד עם ישראל, במטרה להתמודד עם האיום האיראני. אנחנו נגן על עצמנו, על ידידותינו ועל האינטרסים שלנו. נבטיח שלישראל תהיה היכולת להגן על עצמה".
לפני פגישת גנץ ואוסטין סירב דובר הפנטגון להתייחס לדיווח של רויטרס שלפיו השניים ידונו בתרגילים צבאיים אפשריים כהכנה לתקיפת מתקני הגרעין של איראן. עם זאת, הוא ציין כי גורמים רשמיים בשתי המדינות ידונו בדאגות המשותפות מאיראן במהלך הביקור, והדגיש: "אנחנו עורכים תרגילים ואימונים באופן שוטף עם עמיתינו הישראלים, ואין לי מה להודיע בעניין היום".
בדיווח של רויטרס שהתפרסם שלשום לפנות בוקר צוטט "גורם אמריקני בכיר", שלפיו תקיפה באיראן היא "המוצא האחרון" למקרה שהמגעים הדיפלומטיים עמה ייכשלו. לדברי הגורם, באוקטובר האחרון הציגו ראשי הפנטגון ליועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן סקירה של כל האופציות הצבאיות הקיימות כדי להבטיח שאיראן לא תוכל לייצר נשק גרעיני. "אנחנו נמצאים במצב הזה בגלל שתוכנית הגרעין של איראן מתקדמת לנקודה שמעבר להיגיון המקובל", אמר הגורם. עם זאת, הוא הביע תקווה שהמשא ומתן עם טהרן יצליח.
פורסם לראשונה: 22:58, 10.12.21