אחרי שמדינות רבות הכריזו כי הן עוצרות את המימון לסוכנות אונר"א בעקבות מידע כי חלק מעובדי הסוכנות השתתפו בטבח 7 באוקטובר, מספר מדינות ערביות בחרו להתבטא היום (ראשון) נגד ההחלטה.
3 צפייה בגלריה
איימן א-ספדי, שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי , שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן
איימן א-ספדי, שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי , שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן
שרי החוץ של ירדן, סעודיה ומצרים. איימן א-ספדי, פייסל בן פרחאן וסאמח שוכרי
(צילום: JOHN THYS / AFP, צילום: רויטרס, צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
במסיבת עיתונאים שקיימו היום שרי החוץ של מצרים וסעודיה, במסגרת ביקורו בקהיר של שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, אמר שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, כי סוכנות אונר"א מספקת סיוע לעם הפלסטיני. הוא הוסיף כי המילים שבהן השתמשו המדינות כדי להאשים את העובדים שלקחו חלק ב-7 באוקטובר הן מילים חזקות "שלא נעשה בהן שימוש גם נוכח הרג של יותר מ-26 אלף חפים מפשע ואזרחים ברצועת עזה, רובם נשים וילדים".
שוכרי הוסיף כי הפסקת הסיוע כעת מפתיעה, במיוחד כיוון שהסוכנות מעסיקה כ-30 אלף עובדים. שוכרי הוסיף כי 120 עובדים של הסוכנות נהרגו במלחמה ברצועת עזה והדגיש כי העיתוי של ההאשמות קשור להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג ובניסיון להסיט את תשומת הלב העולמית מההחלטה שהתקבלה. מאוחר יותר פרסם ערוץ אל-קאהרה אל-אחבאריה המצרי כי שר החוץ המצרי אמר בשיחת טלפון עם הנציב הכללי של אונר"א, פיליפ לזאריני, כי מצרים תומכת באופן מלא בתפקיד הסוכנות באתגרים שעומדים בפניה.

3 צפייה בגלריה
בית ספר של אונר"א ב רפיח עזה
בית ספר של אונר"א ב רפיח עזה
בית ספר של אונר"א ברפיח
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-ריט, התייחס גם הוא לעצירת המימון ואמר: "אנחנו מזהירים מהשלכות ההסתה נגד אונר"א ומסרבים לענישה הקולקטיבית של הפלסטינים באמצעות הפסקת מימון הסוכנות. אנחנו מופתעים שמדינות המערב מפסיקות את המימון בשלב המסוכן הזה על בסיס האשמות נגד מספר עובדים".
שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, הבהיר כי אונר"א "ממלאת תפקיד הכרחי במתן סיוע הומניטרי ליותר משני מיליון פלסטינים העומדים בפני אסון הומניטרי בגלל התקיפות הישראליות בעזה". בשיחת טלפון עם הנציב הכללי של אונר"א פיליפ לזאריני, אמר א-ספדי כי "על הקהילה הבינלאומית להעניק את הסיוע הדרוש לסוכנות כדי לאפשר לה להמשיך ולספק את שירותיה בעזה".
חשוב לציין שמקור המימון של אונר"א הוא בעיקר מדינות תורמות - שמגיעות בעיקר מהמערב, ולא מהעולם המוסלמי. ברשימת 20 המדינות שתרמו את הסכומים הגבוהים ביותר לסוכנות בשנת 2022 נמצאות רק סעודיה, במקום השמיני, עם תרומה של 27 מיליון דולר וקטאר במקום ה-20, עם תרומה של 10.5 מיליון דולר. גם טורקיה נמצאת ברשימה, במקום העשירי, עם תרומה של מעט יותר מ-25 מיליון דולר.
ארה"ב, נדגיש, היא המדינה שתרמה את הסכום הגבוה ביותר, בפער משמעותי מהמדינות האחרות, שעמד על כמעט 344 מיליון דולר. במקום השני והשלישי לשנת 2022 עומדות גרמניה (202 מיליון דולר) והאיחוד האירופי (114 מיליון דולר), שהעבירו כל אחד בנפרד סכום הגדול משל כל המדינות המוסלמיות ביחד.
3 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים בחאן יונס
מחנה אוהלים בחאן יונס
מחנה אוהלים של אונר"א בחאן יונס
(צילום: AP Photo/Ashraf Amra)
הפסקת המימון לפי הפרסומים על ידי ארה"ב, בריטניה, איטליה, קנדה ומדינות נוספות, משמעותית מאוד עבור הסוכנות שמסתמכת על תרומות אלה. מדובר במדינות שהיוו תורמות מרכזיות. לדוגמה, בשנת 2022 איטליה תרמה סכום של 18 מיליון דולר, קנדה תרמה סכום של 23.7 מיליון דולר והתרומה של אוסטרליה עמדה על 13.8 מיליון דולר. שלושתן מוקמו גם כן ברשימת 20 התורמות הגדולות של הסוכנות לשנת 2022.
עצירת המימון ממדינות אלה עתידה לפגוע בפעילות אונר"א בצורה משמעותית ותאלץ את הסוכנות לחפש מקורות מימון חדשים. מדינות ערב, המדינות שהתלוננו היום על עצירת המימון, לא נמצאות בין התורמות הגדולות של אונר"א. עם זאת, רובן מתמודדות בעצמן עם משברים כלכליים קשים.