1 צפייה בגלריה
נחל האסי בניר דוד
נחל האסי בניר דוד
נחל האסי בניר דוד
(צילום: ישראל ברדוגו)
משרד המשפטים מזמין בצעד נדיר את הציבור הרחב להשמיע את הערותיו בנוגע לסכסוך סביב השימוש בנחל האסי, כשהמטרה היא להכין מתווה שיוסכם על כל חלקי הציבור. המתווה אמור להיות מוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה עד לסוף השנה הזו.
הסכסוך סביב נחל האסי הפך לעימות יצרי וטעון בין מאות חברי קיבוץ ניר דוד שבעמק המעיינות לאלפי ישראלים שביקשו להיכנס לנחל, בטענה שמדובר במשאב ציבורי שהוא נחלת הכלל. המאבק החל לפני כעשר שנים, כשקבוצת צעירים מבית שאן ומיישובי הסביבה ביקשה גישה חופשית לנחל. הם טענו שחוק המים מחייב את הנגשת כלל מקורות המים של המדינה לאזרחיה.
עו"ד כרמית יוליס עו"ד כרמית יוליס צילום: לע"מ
לפני כשנה וחצי עתרה תנועת ש"ס לבית המשפט המחוזי בחיפה בדרישה לפתוח את נחל האסי לציבור הרחב. בעקבות העתירה בית המשפט קבע שנחל האסי הוא שטח ציבורי וזכות הגישה לנחל צריכה להיות מאוזנת עם הצרכים של חברי קיבוץ ניר דוד. בית המשפט הורה למדינה להכין מתווה מוסכם שיענה על כל הצרכים.
בעקבות החלטת בית המשפט יצא משרד המשפטים בקול קורא לקבלת הערות מהציבור בנושא קביעת הסדר תכנוני ארוך טווח לגישת הציבור לנחל האסי, כחלק מהליך בחינה שקודם על-ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד כרמית יוליס. הציבור מוזמן להעביר את הערותיו והצעותיו לגיבוש הסדר הקבע עד ל-3 במרץ, ולשלוח אותן למחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.

בקול הקורא של משרד המשפטים נכתב: "במסגרת הפתרון הכולל המדינה תצטרך לבחון ולשקול את האיזון הנכון בין הזכויות, בשים לב לכל אשר אירע מעת שהקיבוץ התיישב במקום, לרבות תוכניות המתאר שאושרו ותרומת הקיבוץ לאסדרות שנעשו. בנוסף, יהיה עליה לשקול מה ראוי שיהיה היקף הגישה לציבור של האסי ומהו ההסדר הפרטני הראוי, ובמסגרת זו להביא בחשבון נתונים שונים ואפשרויות שונות".
בין היתר, נכתב, תצטרך המדינה לקחת בחשבון את המרחק בין גדות הנחל לבתי הקיבוץ, מה רוחב גדות הנחל, מה אפשרויות הגישה אליהן, האם תותר רחצה בנחל, באילו חלקים ומה היקפה, אילו אמצעים יש לנקוט לשם שמירה על ערי הטבע והמבנים לשימור המצויים במרקעי הנחל, אילו אמצעים יש לנקוט כדי שזכויות הקיבוץ לא ייפגעו באופן בלתי מידתי, מי יטפל בפסולת שתושלך, מי יישא במימון ההסדר ועוד.
לדברי עו"ד יוליס, "כל אדם פרטי או נציג של קבוצה יכולים לפנות למשרד המשפטים בעניין. צריך לתת משקל להיבטים משפטיים, קניין על זכויות קרקע, היבטים תכנוניים, בטיחותיים, מפגעי רעש ועוד. כל מי שיש לו משהו לטעון מוזמן להשמיע את עמדתו".