1 צפייה בגלריה
מעלה אדומים
מעלה אדומים
מעלה אדומים, ארכיון
(צילום: רויטרס)
קרן הפנסיה הגדולה ביותר בנורבגיה הודיעה היום (שני) כי משכה את השקעותיה ב-16 חברות שקשורות להתנחלויות ביהודה ושומרון - כולל מוטורולה, בזק, סלקום ופרטנר. לפי הצהרת הקרן KLP, שמנהלת נכסים בשווי של כ-95 מיליארד דולר, "בשיתוף הפעולה עם ההתנחלויות, מסתכנות מוטורולה וחברות אחרות בהפרות החוק הבינלאומי בפלסטין הכבושה".
החלטת הקרן התקבלה בהמשך ל"רשימה השחורה" שפרסמה נציבות זכויות האדם של האו"ם בפברואר 2020, שבה רשימת 112 חברות ועסקים שפועלים בהתנחלויות. בין היתר הופיעו ברשימה הבנקים השונים, חברות הסלולר, בזק, חברת "מקורות" וחברות בינלאומיות כמו "טריפאדוויזר", "אקספדיה", Booking ,Airbnb ואחרות. ישראל גינתה את פרסום הרשימה, ומחתה נגד היחס המפלה של נציבות זכויות האדם כלפיה.
קרן KLP טענה בהצהרתה כי מוטורולה מספקת בהתנחלויות תוכנה שמשמשת למעקב, וציינה כי לנוכח זאת "ההחלטה למשוך את ההשקעה בה הייתה מאוד פשוטה". הקרן גם משכה את השקעותיה בחברות אלטיס אירופה, בזק, סלקום ופרטנר, מכיוון שהן מציעות שירותי סלולר בהתנחלויות והופכות אותן "אטרקטיביות למגורים".
מלבד אלה, הקרן משכה את השקעותיה גם בחמישה בנקים ש"איפשרו או מימנו" הקמת דיור ותשתיות ביהודה ושומרון, בנוסף לקבוצות הנדסה ובנייה כמו חברת אלסטום הצרפתית. גם קרן העושר של ממשלת נורבגיה, שמנהלת נכנסים בשווי של כ-1.3 טריליון דולר, משכה בעבר השקעות בחברות בגין קשריהן להתנחלויות בישראל.
בסוף חודש יוני, אגב, קיבלה KLP החלטה דומה לגבי קבוצת הנמלים והלוגיסטיקה ההודית "עדני פורטס" בגין קשריה לחונטה הצבאית שביצעה הפיכה במיאנמר.