תאונה מחרידה בכביש 90: גבר כבן 65, אישה כבת 40, נערה כבת 13 וילד כבן 4 נהרגו בצהריים (יום שבת) בהתנגשות חזיתית בין שני כלי רכב סמוך למושב פארן, לכיוון צפון. בתאונה בכביש הערבה, שבו אירעו בעבר אינספור תאונות קטלניות, נפצעו בנוסף שני גברים כבני 40 באורח בינוני. הם פונו במסוקים לבית החולים סורוקה בבאר שבע.
שלושה מההרוגים - הגבר, הנערה והילד - היו באותו רכב, ביחד עם גבר נוסף. האישה שנהרגה הייתה ברכב השני. רפ"ק חיים חן, קצין התנועה של מרחב נגב, אמר כי "מחקירה ראשונית עולה כי אחד מכלי הרכב סטה ממסלולו".
5 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
ארבעה הרוגים בהתנגשות החזיתית בכביש הערבה
(צילום: נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה/ יחידת חילוץ ערבה)
5 צפייה בגלריה
הזירה בערבה
הזירה בערבה
זירת התאונה הקשה בכביש 90, ליד פארן
(צילום: נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה/ יחידת חילוץ ערבה)
5 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
(צילום: נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה/ יחידת חילוץ ערבה)
הדיווח על התאונה התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב נגב בשעה 14:24. צוותי מד"א הוזעקו למקום והחלו לטפל בפצועים. הפראמדיקים סיפרו: "מדובר בתאונה מחרידה. ראינו שני כלי רכב מעוכים, באחד היו גבר ואשה ובשני ארבעה נוסעים, מרכב אחד חולצו גבר כבן 40 ואישה כבת 40 שהייתה מחוסרת הכרה, ללא נשימה וללא דופק, עם חבלה רב מערכתית קשה. ביצענו בדיקות רפואיות ונאלצנו לקבוע את מותה, הגבר היה בהכרה וסבל מחבלות, ולאחר טיפול ראשוני פונה לבית חולים במסוק כשמצבו בינוני עד קשה".
"מהרכב השני חולצו 4 נוסעים", אמרו הפראמדיקים. "גבר בשנות השישים, נערה כבת 13 וילד כבן 4 היו מחוסרי הכרה, ללא נשימה וללא דופק. ניסינו להציל אותם וביצענו פעולות החייאה שבסופן לצערנו נאלצנו לקבוע את מותם. גבר נוסף כבן 40 שהיה ברכב חולץ כשהוא סובל מחבלות. לאחר טיפול ראשוני הוא פונה במסוק לבית חולים כשמצבו בינוני עד קשה".
בבית החולים סורוקה עדכנו כי מצבם של שני הפצועים שפונו אליהם במסוק מוגדר בינוני. אחד מהם הועבר לאחר בדיקות הדמיה לחדר ניתוח, והוא סובל מחבלת בטן.
5 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
התאונה בכביש הערבה
(צילום: רועי טפר)
5 צפייה בגלריה
פינוי הפצועים מהתאונה הקטלנית בערבה לסורוקה
פינוי הפצועים מהתאונה הקטלנית בערבה לסורוקה
(צילום: הרצל יוסף)
בשנה שעברה קבע מבקר המדינה כי המדינה התרשלה בטיפול בכביש 90 בערבה, וכי למרות 81 הרוגים בקטע שבין קטורה לצומת הערבה בין 2003 ל-2020 - שם נמצא גם מושב פארן - עד כה לא הושלם תכנון הרחבת 120 הקילומטרים עד הצומת, ולא נמצא עדיין מימון לעבודות, המוערך בסך של כ-2 מיליארד שקל. שר התחבורה לשעבר ישראל כץ הבטיח ב-2018 להוציא לדרך תוכנית לאומית בסך 15 מיליארד שקל להרחבת הכביש לכל אורכו עד לקריית שמונה, אך היא לא קודמה, גם כאשר כץ שימש אחר כך כשר האוצר. המבקר ציין כי העומס בכביש הוחמר מאז נסגר שדה דב בתל אביב ב-2019 ושדה התעופה של אילת הועבר הרחק ממנה ליד באר אורה, מה שהפך את ההגעה ברכב לעיר למהירה יותר מהגעה בטיסה.
בחודש שעבר, שלושה ימים אחרי תאונה חזיתית אחרת בכביש הערבה שבה נהרג צעיר בן 25, פורסם ב-ynet לראשונה כי חברת נתיבי ישראל צפויה לפרסם באוגוסט הקרוב מכרז להרחבת קטע הכביש בין צומת קטורה לנחל שיטה, קטע בן 20 ק"מ, מה שעדיין יותיר כ-100 ק"מ מסוכנים בכביש בדרך לאילת - ובהם גם הקטע שבו אירעה התאונה הקשה היום. גם יממה לאחר אותו פרסום אירעה תאונה באותו קטע שלא נמצא מימון להרחבתו, ובו נהרגה תמי בראל, תושבת מושב חצבה בת 65, בתאונה ליד עין יהב.
העבודות הצפויות, שעלותן נאמדת ב-300 מיליון שקל, יכללו בין היתר את הרחבת הקטע לשני נתיבים לכל כיוון במקום אחד, הוספת גדר הפרדה שתמנע תאונות חזיתיות בין כלי רכב בשני כיווני הנסיעה ובניית עמודי תאורה. את המימון להרחבת הקטע אישרה שרת התחבורה מרב מיכאלי. מאז 2011 הורחבו 48 קילומטרים מכביש 90 שמצפון לאילת בשני שלבים: תחילה עד יטבתה, ולאחר מכן נחנך קטע בן 11 ק"מ נוספים עד צומת קטורה.

ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה מאיר צור אמר אחרי התאונה היום: "בזמן שהממשלה עסוקה במאבקים פופוליסטיים ושמירה על כיסאות, היא מזלזלת בתושבי הערבה, בציבור הנהגים, הנוסעים, החיילים, המטיילים וכלל משתמשי כביש הערבה האדום - ולא מקדמת את הרחבתו לדו-מסלולי ודו-נתיבי, כמשימה לאומית להצלת חיי אדם. זאת למרות הבקשות והנתונים הקשים מהתאונות על כביש 90 המונחים לפני השרים וחברי הכנסת". לדבריו, רק בעשור האחרון אירעו 234 תאונות בכביש ובהם נפגעו 462 בני אדם, מהם 33 הרוגים.
לאחרונה צוות פעולה של תושבי הערבה התיכונה החתים 6,000 נהגים, בהם נהגי אוטובוסים ומשאיות, בדרישה להרחיב את הכביש. מטה המאבק של התושבים יפגין היום כהזדהות עם פצועי והרוגי התאונה, וכמחאה כנגד הממשלה על "אוזלת ידה לאורך עשרות שנים להרחבת כביש הערבה, כביש הדמים", כדבריהם.
לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בעקבות התאונה הקשה היום מספר ההרוגים מתחילת השנה בכבישים עלה ל-148. מדובר ב-11 הרוגים יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. בחודש מאי בלבד, שעדיין לא נגמר, נהרגו כבר 27 בני אדם בתאונות דרכים.
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הכתבה