הורים רבים מכירים את התופעה, אך לא מצליחים למגר אותה. הילד מתעורר בבוקר דקה לפני השיעור, מכניס את הלפטופ למיטה, מפעיל אותו ללא תמונה כדי למלא את חובת הנוכחות – וחוזר מיד לנמנם.
גם למורים נמאס ללמד מול "ריבועים שחורים" בזום ולגלות שהילדים לא מתקדמים - ובתי הספר החליטו לפעול. יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים, מנשה לוי, שלח מכתב למנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי, ובו דרישה לחייב את התלמידים לפתוח את מצלמות המחשב לאורך כל השיעורים המקוונים – דבר שלא נעשה עד עתה כדי לא לפגוע בזכויות הפרט שלהם.
2 צפייה בגלריה
משפחת לבנטל
משפחת לבנטל
משפחת לבנטל. מפולגים בסוגיה (מימין לשמאל: ישי, מידן, קרני ובנג'י)
"מגפת הקורונה והסגר המתמשך שינו את פני החינוך בהיבטים רבים, שאחד מהם הוא ההתבססות על הוראה מרחוק. המורים אימצו את הכלים הטכנולוגיים הנדרשים ועושים מאמץ עילאי להמשיך ולקיים תהליכי חינוך והוראה, אולם אנו נתקלים בתופעה הולכת ומתרחבת של סגירת מצלמות המחשב על ידי תלמידים. מגמה זו פוגעת ביכולת שלנו ללמד ולקיים קשרים חברתיים ורגשיים עם התלמידים", כתב לוי.
מנגד, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, יובל גודגר ליאור, אמרה כי המועצה מתנגדת לחייב פתיחת מצלמות בשיעורי זום. "היו מקרים רבים שבהם תלמידים שפתחו מצלמות בשיעורים סבלו אחר כך מפגיעה ברשת, לעג וסטיקרים מבזים", היא הסבירה, "אם פותחים את המצלמה כולם רואים היכן התלמיד גר, איזה חדר ובית יש לו, ואנשים יעשו השוואות שיכולות להוביל ללעג. אנחנו רוצים לשמור על זכות התלמידים לפרטיות".
אולם לוי טוען כי פתיחת מסך המחשב אינה פוגעת בפרטיותו של התלמיד, שיכול להציג ברקע המסך כל תמונה שהוא רוצה, ואף מציין כי "הדור הזה חושף את עצמו בלי סוף בכל הרשתות החברתיות, ובלמידה מקוונת הוא פתאום מעלה טיעונים מופרכים של צנעת הפרט".
2 צפייה בגלריה
למידה מרחוק במושב סגולה
למידה מרחוק במושב סגולה
"רוצים לשמור על זכות התלמידים לפרטיות". למידה מרחוק, ארכיון
(צילום: אתי נוריאל)
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אודליה שיינדורף, אמרה כי "הנושא מורכב. צריך לעודד פתיחת מצלמות, אך לאפשר לתלמידים לקבל אישורים לא לפתוח מצלמות בשל נסיבות אישיות, שאותן יסבירו למורים".
במשפחת לבנטל מרעננה הדעות חלוקות. האב, בנג'י, תומך במצלמות "כי צריך להתכנס למשהו שמשדר מסגרת וקשר עין". בנו מידן, תלמיד כיתה ט', מתנגד: "קשה ללמוד בזום והמצלמה מקשה יותר. לפעמים אוכלים או רק מתעוררים מהשינה בבוקר וזה לא נוח".
הבן ישי, תלמיד כיתה ח', לא מסכים איתו: "תלמידים מתלוננים שלפעמים הם נראים לא טוב כשהם מתעוררים, ואני אומר – תקומו יותר מוקדם. אבל הצבתי את המצלמה כך שרואים את הקיר ולא את החדר". והבת קרני, תלמידת כיתה ה', אומרת: "אני מעדיפה ללמוד עם מצלמה פתוחה".
ממשרד החינוך נמסר: "ככלל, המשרד רואה חשיבות רבה בשימוש בווידיאו ובשמע על ידי התלמידים במסגרת הלמידה מרחוק. עם זאת, מובן כי מסיבות שונות ייתכנו מצבים שבהם תלמידים יעדיפו לא להפעיל מצלמה. יש להתייחס למצבים אלה ברגישות, בקשב, ברצינות הנדרשת ובשיח משתף עם התלמיד".