גורמים ביטחוניים התריעו בימים האחרונים על מדיניות הגברת האכיפה בנגב, בימי טרום הרמדאן, ואמרו כי מדובר באחת התקופות הנפיצות, בעיקר כעת בצל המלחמה בעזה והתראות שונות של מערכת הביטחון. גורמים בכירים טענו כי בשעה שהמערכת כולה דרוכה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הורה להגביר את האכיפה, למרות עמדת מערכת הביטחון והשב"כ שמתנגד לכך.
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר הורה להגביר אכיפה, במערכת הביטחון הזהירו: "עלול להסיט משאבים"
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
הכותרת
הקרב על הנטל
24:02
"דווקא בעת הזו, בתקופה שאחרי ה-7.10, בה החברה הבדואית בשותפות גורל עם החברה היהודית, כי גם בדואים נרצחו ונחטפו - דוחפים להגברת האכיפה בנגב", אמר גורם ביטחוני בכיר. לדבריו, "בשב"כ מתנגדים לכך, בטח לאור העיתוי וביחס לאכיפה מופגנת ונבדלת ממקומות אחרים".
גורם ביטחוני נוסף, אמר כי "מדובר במערער ביטחוני בתקופה רגישה", והוסיף כי "ההנחיה להגביר אכיפה לפני תקופת הרמדאן היא הרבה יותר מאצבע בעין, ועלולה להסיט משאבים ממשימות חשובות יותר במקרה של עלייה באלימות בעקבות האכיפה".
בלשכת השר אישרו שאכן יש הגברת אכיפה, אולם הדברים מתבצעים כחלק מהערכות מצב שוטפות שעורך השר ולאחר בחינת כלל השיקולים. מקורבי בן גביר אמרו ל-ynet: "מדהים לשמוע בפעם הראשונה תלונות על אכיפת החוק. עד היום התלונות היו למה החוק לא נאכף והנה תחת השר בן גביר התלונות הפוכות. ימות המשיח".
זו אינה ההנחיה המעוררת מחלוקת הראשונה שנשמעה מצידו של בן גביר, שבחודש שעבר ביקר בבסיס יחידת המסתערבים של מג"ב באיו"ש, התייחס להוראות הפתיחה באש, ואמר ללוחמים דברים הסותרים את הנהלים הקיימים. בן גביר אמר ללוחמים בביקור בבסיס: "יש לכם את כל הגיבוי ממני, כאשר אתם נמצאים בסכנת חיים או רואים מחבל, גם אם הוא לא מסכן אתכם - תירו. אני הגב שלכם. כל עם ישראל עומד מאחוריכם, סומך עליכם, ובטוח שתילחמו בנחישות במחבלים".
בהמשך הוציאה לשכתו של בן גביר הבהרה וטענה כי הדברים שצוטטו "אינם מדויקים" - למרות שכך בדיוק נכתב בהודעה שפורסמה. לפי הודעת ההבהרה, "השר אמר ללוחמים כי כשהם יוצאים לפעילות, יש לחסל מחבלים חמושים עוד לפני שהם יורים לעבר הכוח, ולא להמתין שהם יפתחו באש. לצד זאת עמדתו של השר בעד סיכולים ממוקדים כלפי מחבלים ידועה, ויש להמשיך ולחסל מחבלים מהאוויר ככל שהמצב המבצעי מאפשר זאת".