למרות הסיכום על הכנסת הכסף הקטארי לרצועה, עזה מתחממת לקראת הסלמה וכבר אמש תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר בעזה, אחרי התקרית החמורה אתמול שבה נפצע לוחם מג"ב באורח אנוש – תקרית שלה יש כמה רבדים.
ברמה האסטרטגית, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ, בגיבוי הרמטכ"ל אביב כוכבי, עשו הכל כדי להתקדם במסלול ההסדרה ולאפשר את הכנסת הכסף הקטארי לרצועה גם במחיר של הבלגה והכלה של ירי רקטה באור יום לעבר שדרות, שעבר ללא תגובה.
אגב, לא כל האלופים במטכ"ל סברו שזה היה נכון להבליג. זה היה מסר בעייתי גם למי שתומך בהסדרה, שכן צריך לזכור שלמהלך כזה הולכים מעמדת כוח – במיוחד כשצה"ל מבין שכל האוייבים באזור מסתכלים ושהעימות הבא צפוי להיות רב־זירתי.
1 צפייה בגלריה
פלסטיני יורה לעבר חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה
פלסטיני יורה לעבר חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה
הירי דרך החרך בחומה
(צילום: EPA)
כפי שציינו ביום שישי, החגיגות בישראל היו מוקדמות, שכן סוגיית כספי פקידי החמאס לא סוכמה עד כה והיא אבן הנגף כרגע להמשך המשא ומתן.
ישראל לא יכולה הפעם שלא להגיב לעימותים שגבו מחיר יקר, אך הדילמה היא איך עושים זאת מבלי לחבל בהסדרה ומבלי להיקלע לסבב ארוך, בדיוק כשראש הממשלה נפתלי בנט אמור לטוס לוושינגטון לפגישה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.
חמאס שולט על אירועי הגדר שליטה מלאה. היה שם שקט מוחלט למעלה משנה, וכעת לא ניתן לפטור אותו מאחריות, בוודאי כשרואים את אנשיו ליד הגדר. לפי דיווחים אמש בעזה, היורה שפצע את לוחם מג"ב משרת במנגנוני החמאס. מה כן היה צריך לעשות? להתנות את העברת הכסף הקטארי השבוע בביטול ההפגנות, או בוודאי בשמירה על כך שלא יגלשו לאלימות, ומרגע שזה קרה להודיע על לפחות הקפאת הכסף הקאטרי לרצועה – וגם זה לא קרה בינתיים.
ברמה הטקטית ניכר כי הייתה כאן היערכות לקויה של הכוחות באוגדת עזה לקראת האירוע, שהובילה בסופו של דבר לתוצאה שכללה לא רק פציעה אנושה של לוחם מג"ב, אלא גם פגיעה הרתעתית קשה. את ההפגנה הזו, שנערכה אתמול בשני מוקדים שונים, תכנן חמאס מבעוד מועד. במהירות היא הפכה אלימה וכללה ירי באש חיה. באירוע הראשון היה ניסיון חטיפה של נשק מלוחם מסתערבים של מג"ב שנמנע, אבל הצטלם רע מאוד. באירוע השני, ב"חומת קרני" – החומה שליד מסוף קרני, כבר היה שימוש באקדח של מחבל פלסטיני שהתקרב לחרך וירה בלוחם, פגע בו בראש, ופצע אותו אנושות.
מדיניות הפעלת הכוח מול המפגינים הייתה צריכה להיות יותר אגרסיבית. את המפגינים היה צריך להרחיק מהגדר בירי אזהרה או באמצעים לפיזור הפגנות, וליצור אזור חיץ רחב יותר שבו לא יתקרבו לחומה. ניתן היה למשל להשתמש ברחפנים לפיזור גז מדמיע.
בנוסף מתחקרים כעת בצה"ל מדוע הוצב הלוחם באותה נקודה בחרך, כשהמפגינים נמצאים ממש מתחת לחומה והוא בעמדת נחיתות מבחינה מבצעית, כאשר זה קרה פעמיים באותו אירוע.
בצה"ל טוענים שהאוגדה נערכה מבעוד מועד וביצעה מודלים לקראת ההפגנות. במבחן התוצאה, האוגדה שהצטיינה במבצע "שומר החומות" בפעולות ההגנה, לא הצליחה אתמול בהיערכות והאחריות נופלת גם על הפיקוד והמטכ"ל שאישרו את התוכניות המבצעיות.
בגזרה אחרת, התקיפה בסוריה בלילה שבין חמישי לשישי הייתה משמעותית הרבה יותר משדווחה. ‏מנגנון התאום עם הרוסים עבד, בניגוד לדיווחים. כל הטילים של מי שתקף פגעו במטרות והם לא יורטו. ‏ביצוע מרשים.