בית העלמין בבאר שבע התמלא הבוקר (יום שלישי) במשפחות שכולות, אך חלקן החליטו ללכת לפני הטקס ב-11:00 - כדי לא לשמוע או לפגוש בשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. בבית העלמין הוצבה אבטחה כבדה, שכללה בין היתר אוהל בידוק ומאבטחים רבים, בצל החשש ממחאות של משפחות שכולות בזמן נאום בן גביר. יחד עם זאת, הבאים לבית העלמין לא עוברים בידוק ביטחוני, ושטח סטרילי הוקם סביב הבמה שבה ינאם השר.
7 צפייה בגלריה
אוהל אבטחה וגדרות אטומות הוצבו בבית העלמין בב"ש לקראת נאום בן גביר
אוהל אבטחה וגדרות אטומות הוצבו בבית העלמין בב"ש לקראת נאום בן גביר
"הוא יכול היה לא לנאום". נערכים לנאום בן גביר בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
7 צפייה בגלריה
אוהל אבטחה וגדרות אטומות הוצבו בבית העלמין בב"ש לקראת נאום בן גביר
אוהל אבטחה וגדרות אטומות הוצבו בבית העלמין בב"ש לקראת נאום בן גביר
(צילום: רועי עידן)
דוד מזרחי, אחיו של רוני מזרחי ז"ל שנפל ב-1982 בלבנון, אמר כי "אני בעיקר עצוב. זה יום טעון, כבר שבוע לפניו הבטן מתהפכת - ואז יש את המעבר ליום העצמאות. מה שברקע הוא רע, זה לא צריך לקרות. זה לתקוע אצבע בעין בכוונת מכוון, מיותר לגמרי. לכן הגענו ונלך מוקדם, שינאם לאבנים. זה מה שהוא שווה, וזו המחאה שלנו".
קרוב משפחה נוסף אמר: "אי אפשר לקרוא לכולם אנרכיסטים ובוגדים וביום הזה להיות נחמד. היו יכולים להיות מנעד של פתרונות. הוא יכול היה לא לנאום".
אריה, אביו של ירון ברמי, שנפל באסון השריפה בכרמל, אמר כי "רוצה פוליטיקה? אין פה פוליטיקה. תכבד את החיילים והבן שלי, הם נתנו את החיים שלהם. זה לא יפה, אלה מתים. אלה חיילים שלנו. נתתי את כל החיים. למה ככה? אני רק רוצה שיהיה שלום, לא מעניין אותי פוליטיקה. עכשיו כל העולם סביב זה, וזה רק מעצים את הכאב".
7 צפייה בגלריה
מחאה בבאר שבע
מחאה בבאר שבע
מחאה לפני הגעת השר
אנטולי, אביו של סמ"ר גל קיידאן, שנהרג בפיגוע בצומת אריאל ב-2019, הניח בד שחור על קבר בנו - וצפוי לכסותו לגמרי בעת נאום בן גביר.
סמדר, אחותה של צילה שאול שנהרגה לפני 48 שנה, אמרה כי "אני מעדיפה שלא לדבר על פוליטיקה. זה יום כואב ועצוב שמחזיר אותנו אחורה ליום שהודיעו לנו. אני רוצה רק להתייחד ולזכור אותה כמו שהייתה לפני שנהרגה. אני רוצה להסתגר עם עצמי עם הכאב שלי ולא מול כל ההמולה הזו. אז נלך לפני הבלגן".
אילנה, אחותה, אמרה כי "זה כאב פרטי, לא קשור לימין ולשמאל. צריך לתת לנו להתייחד. לי יש בעיה שיגיע. אני לא אשאר לטקס. אני רוצה רק שקט לפני הטקס. אני מעדיפה לא להיות כשפוליטיקאי מדבר".

7 צפייה בגלריה
מזל נגר, אלמנה ליעקב נגר שנהרג בשלום הגליל
מזל נגר, אלמנה ליעקב נגר שנהרג בשלום הגליל
"אין לו מה לחפש פה, וזה לא קשור לפוליטיקה". נגר
( צילום: אילנה קוריאל)
מזל נגר, אלמנתו של יעקב נגר שנהרג בשלום הגליל ואחות שכולה לשמש עובדיה שנהרג במלחמת יום הכיפורים, אמרה כי "הפוליטיקה לא מעניינת אותי. בן אדם שאין לו מושג מה זה להיות אבא שמחכה לבן שלו שיחזור מהקרב, לא יכול לומר לי שהוא משתתף בצערי", היא אמרה.
נגר הוסיפה כי "לא חשבתי שלא להגיע כי לא מגיע לו שלא אגיע ואכבד את בעלי ואחי. אין לו מה לחפש פה. אין לו מושג מה זה להיות הורה לחייל וחייל בעצמו, אין לו שום יכולת להבין מה אני עוברת. וזה לא קשור לפוליטיקה. זה בכלל לא מעניין. הכול חסום פה. נשים זקנות ואימהות בנות 90-80 צריכות לעשות סיבוב ענק כדי שהוד רוממותו יגיד כמה מילים".

אבטחה כבדה גם בנתניה ובתי עלמין נוספים

מאות בני אדם כבר התקבצו בבית העלמין הצבאי שבנתניה, כשרבים נמצאים ליד קברו של רס"ן בר פלח - סגן מפקד סיירת הנח"ל שנפל בחודש ספטמבר האחרון בהיתקלות עם מחבלים ליד ג'למה שבצפון. "בר שירת בעוקץ והיה אמור לשוב ליחידה בעתיד", סיפר חברו גל. "הוא היה מפקד שידעו כולם שאפשר לנוע אחריו בבטחה. מכל הארץ הגיעו לעמוד כאן ליד קברו של המפקד הנערץ שכולם העריכו ואהבו מאוד. השארנו לו כאן מחברת עם דברים שכתבנו לזכרו בחודשים האחרונים מאז שנהרג. זה יום זיכרון ראשון בלי בר וזה עצוב כל כך".
7 צפייה בגלריה
אמו ואחיו של רס"ן בר פלח ז"ל ליד קברו בבית העלמין בנתניה
אמו ואחיו של רס"ן בר פלח ז"ל ליד קברו בבית העלמין בנתניה
אמו ואחיו של רס"ן בר פלח ליד קברו בבית העלמין בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)
7 צפייה בגלריה
חבריו של סמ״ר נתן פיטוסי ליד קברו
חבריו של סמ״ר נתן פיטוסי ליד קברו
חבריו של סמ"ר נתן פיטוסי ליד קברו
(צילום: איתן גליקמן)
מאות בני אדם הגיעו גם לבית העלמין הצבאי קריית שאול בתל אביב, שם צפוי לנאום גם שר הביטחון יואב גלנט. כמה אנשים הגיעו עם חולצות שעליהן נכתב "במותם ציוו לנו דמוקרטיה". בנוסף, הונחו שלטי מחאה ליד קברים שעליהם נכתב בין היתר: "צביקה, מצטערים שלא נשתתף בטקס עם נציג ממשלה שרוצה לשנות את הדמוקטריה" ו"חיים אחי האהוב, אני מבטיחה לך לעשות כל שביכולתי לשמור על ישראל דמוקרטית". בשלט אחר נכתב: "יצאנו להפגין גם בשמך בעד המדינה שהכרת. נלחמת ונהרגת עבורה בצו 8 של ימינו, גם ההרוגים צריכים להפגין, אני בטוח שכך היית רוצה".
חיילים רבים התקבצו גם סביב קברו של סמ"ר נתן אברהם פיטוסי, שבסמוך אליו קבורה סמ"ש שיראל שרה אבוקרט שנפלה בפיגוע במרץ בשנה שעברה בחדרה. סמ"ר פיטוסי נורה בטעות מירי חברו ליחידת כפיר בפעילות מבצעית, וחבריו הדליקו נרות לזכרו.
לבית העלמין צפוי להגיע השר ניר ברקת, ואבטחה כבדה הוצבה ברחבה שאליה הוא אמור להגיע. גם בבתי עלמין אחרים ברחבי הארץ שבהם צפויים לנאום שרים הוצבה אבטחה חריגה מבדרך כלל, על רקע מחאת משפחות שכולות שביקשו שכמה מהם לא יגיעו לבתי העלמין.