כבר ארבעה חודשים נמצאים עשרות אלפי מפונים מהצפון ומהעוטף במלונות, לפחות כרגע נראה שלא צפוי שינוי בחודשים הקרובים - וכעת נחשפים נתונים קשים על המתרחש שם: מפונה התלוננה על אונס, נערה דיווחה שאדם חשף עצמו בפניה במעלית, ונפתחו 40 תיקים על אלימות במשפחה במלונות המפונים.

הנתונים נחשפו בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, שערכה היום (שלישי) דיון מיוחד בסוגיית מניעת אלימות במקומות ריכוז של מפונים. "המצב במלונות הוא של סירי לחץ", אמר בדיון שי כהאן, סגן ראש המערך הממשלתי למפוני חרבות ברזל במשרד ראש הממשלה. "כמות גדולה של ריכוזי אוכלוסיות שנמצאות בניגוד לרצונן בתנאים לא תנאים, ההרגשה של בנאדם שנאבק על משאבים שהמלון מציע למשפחה שלו".
לדבריו, ישנם 56 אלף מפונים שנמצאים כיום במלונות. "ישנן תופעות של אלימות בבתי המלון. אנחנו מכירים מקרים שהכניסו בעל ואישה לאותו מתחם, למרות שלבעל היה צו הרחקה. יש מאבקים בין הנהלות המלון למפונים שעוברים על כללי האירוח של המלון. יש תופעה של ילדים שקמים בבוקר ולא הולכים לבית הספר. האחריות שלנו היא לוודא שמשרדי הממשלה מגיעים לכל המפונים".
2 צפייה בגלריה
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
אחד ממלונות המפונים
(צילום אילוסטרציה: אורן עמית)
מנתוני המשטרה עולה כי עד כה נפתחו 40 תיקי אלימות במשפחה במלונות המפונים. "יש עבירות, יש קצינים שמסתובבים במלונות ופותרים בעיות", אמרה בדיון נציגת המשטרה, סנ"צ מירב שץ. "מתחילת הפינויים נפתחו 40 תיקים של אלימות במשפחה מ-380 מלונות, כולל הפרות צווי הרחקה. בסך הכל נפתחו 116 תיקים".
יו"ר הוועדה, ח"כ פנינה תמנו שטה, פנתה לנציגי המשטרה ומשרדי הממשלה ודרשה לקבל נתונים מלאים: "אתם חייבים לדעת מה תמונת המצב המדויקת בכל מלון. אם אתם לא יודעים כמה תלונות יש ואיפה האלימות שצריך לטפל בה, אז לא נוכל להתקדם לשום מקום. בואו לדיון נוסף בעוד שבועיים עם נתונים מקיפים".
2 צפייה בגלריה
הוועדה לקידום מעמד האישה בדיון מיוחד בסוגיית מניעת אלימות במקומות ריכוז של התושבים המפונים
הוועדה לקידום מעמד האישה בדיון מיוחד בסוגיית מניעת אלימות במקומות ריכוז של התושבים המפונים
הדיון בוועדה לקידום מעמד האישה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ואכן, היקף התלונות אינו משתקף מנתוני המשטרה. "מפונה התקשרה אלינו לקו מהמלון שאליו פונתה, וסיפרה בבכי שנאנסה על-ידי גבר ששהה גם הוא במלון. הם דיברו, הוא עלה אליה לחדר, ושם אנס אותה", סיפרה מאיה אוברבאום מאיגוד מרכזי הסיוע שהציגה חלק מהתלונות שהגיעו אליהם. "היה מקרה של גבר שהשתכר והתערטל בבית המלון. ילדה סיפרה שנפגעה על-ידי נער בן 15 באותו מלון מפונים, מפונה חשף את עצמו והשתין בפני ילדים בפתח מלון".
אוברבאום הוסיפה: "היה מקרה של נערה שמישהו חשף את איבר מינו לידה כשהיו במעלית, וביקשה להגיד שהמעליות סומנו כבר מזמן כמקומות בעייתיים. נער בן 16 שמסתובב בתחתונים במסדרונות המלון, מעירים לו אבל הוא מקבל גיבוי מהמשפחה כי המלון זה כבר כמו בית. היה מקרה של פגיעה בילדה בת 8 על-ידי מציל בבריכה, גבר שהתפשט מול מאבטח במלון וקילל אותו כי לא הסכימו להכניס את הבן שלו ב-4:00 בבוקר.
"הייתה פגיעה בשני ילדים על-ידי עובד בחדר האוכל, פגיעות מיניות במסגרות החינוכיות כמו מנהל שמחבק יותר מדי. אמא שסיפרה שמאבטח במלון הטריד את הבת שלה, כמה מתנדבות סיפרו שחוו הטרדות ופגיעות מיניות מצד מפונים. היו אירועים שבהם מכיניסטים שבאו להעביר פעילויות הכניסו למלון אלכוהול וסמים, שבהם נעשה שימוש גם מצד בני נוער".
מירי פרנק, מנהלת תחום רווחה במלונות מפונים בירושלים, חשפה בעיות מוגנות בקרב בני נוער וסיפרה כי צעירים פגעו מינית בנערות: "היה גבר בן 23 שהיה בקשר עם ילדה בת 13 ואמא שלה בכלל לא הייתה מודעת כי היא הייתה בתוך הכאוס של הפינוי".
ליאת גל כהן, מהמרכז לשלטון אזורי, הציגה בעיות כדוגמת מקרה שנחשף אמש ובו אמא סיפרה שבתה בת השלוש הופשטה על ידי ילד בן שמונה. "אנחנו מתמודדים עם מפגשים של גברים בני 40 ו-50 עם נשים יותר צעירות. המצב יוצר מציאות מורכבת", אמר.
ח"כ דבי ביטון סיפרה כי "במלון המסוים שאליו פינו אותי נחשפתי לילדים בני 12 ששותים אלכוהול ועושים ונדליזם. היום המצב הרבה יותר רגוע. אפשר לראות סיטואציות במעליות של בעל אומר לאשתו 'תשתקי', ואת לא יודעת מה קורה בחדר שלהם. אני רואה מה שקורה שם, זאת פצצה מתקתקת. כל יום שעובר לא הופך להיות יותר פשוט".