כבר שנים מדברים בתל אביב על האפשרות להטלת אגרת גודש, במטרה להתמודד עם הפקקים בעיר. אתמול (חמישי) הלכו בוונציה צעד אחד קדימה, והעיר שבצפון איטליה הייתה לעיר המרכזית הראשונה בעולם שמחייבת תיירים לשלם בכניסה אליה, אם אלו לא יישארו ללון בה. בניסיון להפחית את העומס הכבד בעיר העתיקה ובתעלות, הטילה ונציה אגרת כניסה - אבל ההחלטה הזו הובילה לביקורת חריפה מצד תושבים שאמרו כי הם "לא רוצים לגור בלונה פארק".
מחוץ לתחנת הרכבת וליד גשר להולכי רגל הוצבו שלטי אזהרה שלפיהם יש לשלם מעתה 5 אירו לפני הכניסה אל הרחובות הצרים של העיר האיטלקית. סימונה ונטוריני, האחראי על התיירות בעיר, אמר כי היוזמה החדשה תסייע לוונציה ליצור "איזון מחודש" בין התושבים לבין תיירים שמגיעים ליום אחד - אבל מאות תושבים שהפגינו רואים זאת אחרת.

3 צפייה בגלריה
המחאות בוונציה על רקע התשלום בכניסה לעיר
המחאות בוונציה על רקע התשלום בכניסה לעיר
המחאות בוונציה על רקע חובת התשלום בכניסה לעיר
( צילום: EPA/ANDREA MEROLA)
"אנחנו נגד הצעד הזה כי הוא לא יעשה דבר כדי לעצור את התיירות המוגזמת", אמרה כריסטינה רומיירי, תושבת ונציה. "יותר מזה, זו רגולציה כל כך מורכבת עם כל כך הרבה החרגות, כך שגם יהיה קשה לאכוף את זה". ג'ובאני אנדראה מרטיני, חבר בסיעת אופוזיציה בעירייה שהצטרף למפגינים, אמר: "זה יום עצוב, ונציה הופכת למוזיאון".
מתאו סקי, ממובילי המחאה, הוסיף: "אי-אפשר להטיל דמי כניסה על עיר. כל מה שעושים זה להפוך אותה ללונה פארק. זו בדיחה?". מאות המוחים, שהפגינו בכיכר מרכזית בוונציה, נשאו שלטים שעליהם נכתב "לא לכרטיס לונ-לנד", וקראו "כאן אנחנו חיים וכאן נישאר".
25 באפריל, היום הראשון של חובת התשלום, הוא חג לאומי באיטליה. פרט ליום זה, בעוד 28 ימים במהלך השנה תיירים יצטרכו לקנות כרטיס כדי להיכנס לעיר בין 8:30 בבוקר ל-16:30 אחר הצהריים. את הכרטיסים ניתן לקנות ברשת, אבל יש גם דוכן בכניסה - למחוסרי הסמארטפונים. בכניסה לוונציה אין מחסומים, אבל פקחים יבצעו בדיקות רנדומליות ויטילו קנסות שינועו בין 50 ל-300 יורו על אלו שלא שילמו.
3 צפייה בגלריה
המחאות בוונציה על רקע התשלום בכניסה לעיר
המחאות בוונציה על רקע התשלום בכניסה לעיר
מאות הפגינו נגד חובת התשלום
( צילום: EPA/ANDREA MEROLA)
3 צפייה בגלריה
פקק של גונדולות בוונציה
פקק של גונדולות בוונציה
רוצים לראות את הגונדולות? תשלמו
(צילום: shutterstock)
תיירים עם הזמנות למלון ומבקרים מתחת לגיל 14 לא יצטרכו לשלם בכניסה לוונציה, אבל כן יצטרכו להירשם. תושבים, סטודנטים ועובדים פטורים גם מרישום. ביום הראשון של היוזמה שילמו 5,500 איש כרטיסי כניסה, מה שהביא לקופת העיר 27,500 אירו.
כמו התושבים, גם התיירים - באופן לא מפתיע - הביעו כעס על האגרה החדשה. "אני חושבת שוונציה היא העיר היפה בעולם, ולמנוע מאנשים עם תקציב נמוך את האפשרות לבוא לכאן לשעה-שעתיים ולראות את העיר זה בושה", אמרה גבריאה פפאדה, שהגיעה מלצ'ה שבדרום איטליה.
יוזמת התשלום בכניסה לוונציה היא אחת מכמה צעדים שנעשו באיטליה בכלל, ובוונציה בפרט, כדי להתמודד עם הגודש בתיירים. עוד לפני חובת התשלום לתיירים, ונציה כבר אסרה על כניסה אוניות תענוגות גדולות ללגונה הוונציאנית, והציבה הגבלות חדשות על גודלן של קבוצות תיירים.
כ-20 מיליון איש מבקרים בוונציה מדי שנה, חצי מהם נשארים ללון בה - מספר עצום ביחס לכמות התושבים בעיר, כ-49 אלף בלבד לעומת כ-170 אלף לפני 70 שנה. ונציה כמעט והושמה בשנה שעברה ברשימת "אתרי מורשת שבסיכון", אבל אונסק"ו קבע כי העיר מנסה להתמודד עם הסכנה למערכת האקולוגית העדינה שלה עקב התיירות ההמונית.