לידי מערכת הביטחון הגיעה במהלך המלחמה תמונה עדכנית של מוחמד דף (58), ראש הזרוע הצבאית של חמאס שניצל בעבר כמה פעמים מניסיונות חיסול של ישראל, כולל במבצע "צוק איתן" ב-2014.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר בעקבות חשיפת התמונה: "אני לא אתייחס לפרסום על מוחמד דף. אנחנו צריכים למצוא אותו ולהרוג אותו כמה זמן שזה ייקח. זו משימה שצריך לבצע אותה. בפעילות המבצעית בעזה איתרנו הרבה מאוד חומר מודיעיני, בעיקר במנהרות מתחת לקרקע. יש שם לא מעט חדרים וכוננים. לקחנו את הכוננים, יפרקו אותם בשב"כ ובאמ"ן, ונפיק מהם מודיעין".

דף התנהל כמבוקש לאורך השנים גם בתקופות שגרה ומיעט להסתובב ולהיראות בפומבי. הוא היה תמיד תחת אבטחה מתחלפת ונוהלי מידור של חמאס, גם כשעבר בין לשכותיו מעל ומתחת לפני האדמה, במעלית הנכים שבה השתמש ובגרמי המדרגות שהותאמו לנכותו, תוך שימוש לעיתים בכיסא גלגלים.
לפני שבוע בדיוק דווח כי דף נמצא במצב טוב משחשבו בישראל, מסוגל ללכת על שתי רגליו ויכול גם להפעיל את ידיו. כך עלה מחומרים מודיעיניים שהשיג צה"ל בימים האחרונים ברצועת עזה.
לפי סימנים שלוחמי צה"ל מצאו בביתו ובמתקניו בשבועות האחרונים ברצועה, על אף שדף נעזר לעיתים בכיסא גלגלים - בחלק מהמקרים הוא מצליח לצעוד בעצמו, עם מוגבלות פיזית כלשהי, זכר לנכות שהותירו בו הניסיונות לחסלו. דף, כך נראה, פעיל ומתכנן את הלחימה הרצחנית מלשכתו הנסתרת, בסמוך לבכירי חמאס ששילחו את גדודי צבא הטרור למתקפות נגד יעדים ישראליים.
2 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
דף בתמונת ארכיון
על הממצאים דיווח לראשונה העיתונאי בן כספית, שלפיו צה"ל השיג לאחרונה סרטונים של דף כחלק מאיסוף החומרים המודיעיניים ברצועת עזה. באחד הסרטונים שבידי צה"ל, לפי הדיווח, נראה דף צועד על רגליו בצליעה קלה. בסרטון אחר הוא יושב. דף, עולה מהסרטונים, יכול כנראה להפעיל את שתי ידיו.
דף, נציין, תוצפת וזוהה פעמים רבות לאורך השנים ברצועת עזה - אך ישראל החליטה שלא לחסלו כמהלך יזום בזמני שגרה, שבהם לא הייתה לחימה או הסלמה מול חמאס. סביב דמותו של דף נבנו מיתוסים שהפכו אותו לדמות מיתית ומסתורית, והעובדה שחמאס לא פרסם תמונות או סרטונים שלו חיזקה אותם. הוא מעולם לא הפסיק לתפקד שכלית, ולוקח חלק מרכזי בהנהגה הצבאית של חמאס בשנים האחרונות.
במצטבר, דף שרד שבעה ניסיונות חיסול לאורך השנים. הוא חמק כמה פעמים בעבר מניסיונות חיסול של ישראל ונפצע בארבעה כאלה, כולל במבצע "צוק איתן". בחלק מהניסיונות נפצע דף באורח קשה, התאושש, ובשנים האחרונות גם איים באופן חריג כי ישראל תשלם מחיר כבד על האירועים בהר הבית ובשכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים. בפתח המלחמה אף פורסמה הקלטה באורך 10 דקות של דף, שבה אמר כי "הזהרנו את האויב בעבר". הוא קרא למחבלים שחדרו לעוטף: "בצעו את התקפותיכם בכל האמצעים והכלים העומדים לרשותכם".
ב-11 באוקטובר דיווחו הפלסטינים שצה"ל הפציץ את בית אביו של דף, ושבמתקפה נהרגו אחיו ובני משפחה נוספים. לפי הדיווחים, אחיו של דף, עבד אל-פתאח דיאב, נהרג ביחד עם בנו מדחת ונכדתו חלא בתקיפה שבוצעה בכפר קיזאן א-נג'אר בדרום רצועת עזה.