אופק חדש ומבטיח: נשיא המדינה ראובן ריבלין ושר המשפטים אבי ניסנקורן הכריזו השבוע על מתווה למחיקת רישום פלילי ועידוד היציאה ממעגל הזנות. לשם הסרת חסמים ליציאה ממעגל הזנות ומתן אפשרות להשתלבות בעולם התעסוקה, יצאו השניים בקריאה מיוחדת למי שנדונו בעבר בבית משפט בגין עבירות על רקע הימצאות במעגל הזנות שלא הוטל בהן עונש מאסר בפועל, להגיש בקשות למחיקת רישום פלילי.
סיפורה של נ' שפרצה את מעגל הזנות והסמים והגישה את הבקשה הראשונה למחיקת רישום פלילי לנשיא, ממחיש עד כמה הנושא טעון ומורכב. "נולדתי בתל אביב להורים גרושים שעזבו אותי", היא מספרת. "בגיל חמש וחצי עברתי פגיעה מינית ראשונה. כשהגעתי לספר לסבתא שלי היא אמרה לי ש'זו בושה', ש'אסור שיידעו'. הפגיעה המינית השנייה קרתה בגיל שבע, ומאז נחשפתי לעוד ועוד פגיעות לאורך השנים. מעלינו גר שכן שסימן אותי מגיל קטן. בגיל 12 וחצי הוא אנס אותי ושילם לי כסף שאשתוק. כבר מגיל קטן למדתי שכדי לקבל מה שאני צריכה מגברים, אני צריכה לתת".
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה זונה זונות
אילוסטרציה זונה זונות
"בגיל 40 הבנתי שאני רוצה שיקום". אילוסטרציה
(צילום: מיכאל קרמר)
נ' מספרת בכאב: "בבית היו חסכים קשים ובסופו של דבר הצליחו להוציא אותי מהבית בגיל 15. גם בפנימייה עברתי פגיעה מינית על ידי מדריך, ואז כבר לא החזקתי מעמד. גברים הכניסו אותי לבתים, הכרתי כבר את הזנות. די מהר מצאתי את עצמי עובדת בכביש בגיל הזה, כשאני עוד לא בת 16".
היא מתארת את ההידרדרות הקשה, והמהירה, שהביאה אותה לכלא נווה תרצה. "לאורך השנים עבדתי בזנות בכל המקומות האפשריים - תל ברוך, בורסה, דירות פרטיות, מכונים - הייתי מרוסקת מכל הבחינות. בגיל 40 ביצעתי את העבירה האחרונה שלי שבגינה נכנסתי לכלא. בתום ההליכים הבנתי שאני רוצה שיקום. הגעתי לבית המשפט וביקשתי צ'אנס. נתנו לי חלופת מעצר בהוסטל השיקומי סלעית. אחרי כמה שנים הציעו לי תפקיד בסלעית. התחלתי כמדריכה ואחר כך הייתי אם בית. אני נמצאת במקום שבו יש משמעות מיוחדת לאחת כמוני שעברה את כל זה והשתקמה להוות דוגמה לנשים, לתת להן כוח".
כעת היא מקווה לפתוח דף חדש. "אני גאה להגיש את הבקשה שלי למחיקת רישום פלילי. היוזמה הזו תפתח לי אפיקים רחבים. אני בת 51, נקייה כבר כמעט 11 שנים מסמים ומזנות ואני רוצה ללמוד, לעשות ולהתפתח", סיכמה נ' בהתרגשות.
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה השתתף במפגש שבו קיבל את "אמנת הכבוד ההדדי" והתייחס לעימותים הפוליטיים האחרונים
נשיא המדינה השתתף במפגש שבו קיבל את "אמנת הכבוד ההדדי" והתייחס לעימותים הפוליטיים האחרונים
ריבלין: "נשמתן של נשים איננה סחורה"
(צילום: לע"מ)
"החוק לאיסור צריכת זנות מבקש להעביר מסר לציבור בישראל. מסר שלפיו גופן של נשים איננו סחורה. נשמתן של נשים איננה סחורה. ושירותי מין אינם יחסי מין. שירותי מין הם יחסים של ניצול, ואין להם מקום בחברה שלנו", אמר הנשיא ריבלין שהוסיף כי "המאבק בצריכת זנות הוא חלק מהמאבק באלימות נגד נשים". לדבריו מדובר ב"חלק מהמאבק בתפיסה שלפיה אדם רשאי להשתמש בגופו ובנפשו של אדם אחר, של אישה אחרת, ולעשות בהם כבשלו, כאילו היו חפץ שניתן לקנותו בכסף".
בפנייתו אל הנשים שיצאו ממעגל הזנות אמר הנשיא: "אינני יכול לתאר לעצמי באמת את התלאות שעברתן בחייכן. כדי לצאת ממעגל הקסמים הזה, מעגל של סבל, שלפעמים נדמה שאין לו סוף, שאין לו אופק, נדרשים כוחות נפש אדירים. לשם כך, החלטנו לצאת במתווה חנינות מיוחד למחיקת הרישום הפלילי של עבירות שבוצעו על רקע החיים במעגל הזנות".
שר המשפטים ניסנקורן אמר כי "זהו צעד חשוב נוסף בהגנה, בשיקום ובסיוע ליוצאות מעגל הזנות. מתווה החנינות המיוחד שאנו משיקים גובש בחודשים האחרונים במטרה לאפשר הפעלת שיקולי חסד במקרים המצדיקים זאת, ולעודד השתלבות באופן ממשי וללא כתמי עבר".