כתב אישום הוגש היום (שני) נגד הסגן שהתחזה לקצין מודיעין בדרגת סרן, נכנס לחמ"לים והקליט שיחות סודיות. שופטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע רחל תורן התירה לפרסם פרטים חדשים על הפרשה שנחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", עקב בקשה לצמצום צו איסור הפרסום. הפרקליטות מייחסת לו עבירות של ריגול חמור, ידיעה סודית, כניסה למקום צבאי וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.
לפי כתב האישום, בשעות הבוקר של 7 באוקטובר הנאשם החליט להתגייס למילואים למרות שלא קיבל צו 8. הוא יצר קשר עם עוזר קמ"ן וביקש להתגייס למילואים. סמוך לאחר מכן הוא הגיע לאחת המפקדות בדרום ובאוגדה פגש באיש צבא, הציג עצמו כאיש מודיעין וטען כי הוא קשור ליחידה ששמה לא הותר לפרסום. איש הצבא אמר לו שיילך לגוף שליטה וקישר אותו לסגן-אלוף. את הבקשה לצמצום צו איסור הפרסום מטעם ynet הגישו עו"ד מיה כץ ועו"ד ירון חנין ממשרד ליבליך מוזר גליק.
5 צפייה בגלריה
קצין צה"ל סרן
קצין צה"ל סרן
אילוסטרציה
( צילום: Ran Zisovitch / Shutterstock)
באותו יום פנה הנאשם לסא"ל והציג עצמו בכזב כחיייל מיחידה מיוחד וציין בפניו כי הוא רוצה לסייע ושהפנו אותו אליו. הסא"ל אמר לו כי אינו מכיר אותו וביקש שיעזוב את המקום, אך למרות זאת הנאשם נכח בהערכות מצב, במרכז שליטה ואף ישב סביב שולחנות הערכת מצב באג"מ באחת היחידות בצבא.
יש לציין כי חלקים מרכזיים מכתב האישום, המתייחסים ליחידות ולחמ"לים אליהם נכנס וזהות הקצינים ואנשי הצבא והאזרחים איתם דיבר, נותרו חסויים. הנאשם פעל בתקופה שבה כוחות צה"ל התכוננו לפעולה קרקעית נרחבת בעומק עזה וגייסו כוחות מילואים נרחבים. הוא פעל מאז תחילת המלחמה ועד 15 לאוקטובר, אז נעצר ונחקר על ידי השב"כ לאחר החשיפה שלו למידע סודי ביותר. רק ב-26 לאוקטובר החלה המתקפה הקרקעית.
לפי כתב האישום, מיוזמתו, ומבלי שהתבקש או שהיה מוסמך לכך, הנאשם נפגש עם קציני מטה נוספים וסייע בבירור סטטוס גיוס כוחות חטיבות שונות ובבעיות תקשוב שהיו עם מערכת שליטה ובקרה. בערב הוא שב לביתו.
5 צפייה בגלריה
כתב האישום של הקצין המתחזה
כתב האישום של הקצין המתחזה
סעיפי האישום נגד הקצין המתחזה
למחרת הוא התייצב שם וצילם את החיילים שהיו במקום וכן מסכי מחשב צבאיים. במהלך היום הוא המשיך לבקש לסייע, אך הקצין איתו שוחח התעלם מבקשתו ולא שלח אותו לפיקוד הדרום. עם זאת, בסופו של דבר הוא הצליח לפגוש באדם שלקח אותו לשם ולהיכנס לבסיס. בזמן ששהה שם הוא ענד על כתפיו דרגת סרן - על אף שידע שדרגתו היא סגן. בערב הוא השתתף בהערכת מצב על אף שאינו מוסמך לכך, פנה לאחד המשתתפים ושאל במה הוא יוכל לסייע - תוך שהוא מציג את עצמו כקמ"ן מבצעים.
בהמשך, לפי כתב האישום, קצינת ביטחון מידע נתנה לו את מכשיר הטלפון שלה כדי שיכניס את מספרו לרשימת אנשי הקשר. שלא באישורה, הוא שלח ממנה שתי הודעות על מספרי הרוגים ופצועים בטבח של חמאס. הוא כתב, לעצמו, "נשמח שתראה בחמ"ל איך אפשר לייעל את העבודה", ובהודעה נוספת - "תגיד לנו מה לעשות כשמקבלים דיווחים סותרים מהשטח". באמצעות ההודעות האלה, שכביכול נשלחו מהקצינה, הוא הציג את עצמו כמי שמוסמך לפעול בתחומים האלה בחמ"ל פיקוד הדרום.
למחרת הוא פגש באדם אחר שיש לו היכרות מוקדמת איתו והציג את עצמו כמי שיש לו פתרונות לאתגרים מבצעיים, כדי שישכנע אותו לקבל גישה למידע נוסף. עקב מצגי השווא, נכתב באישום, אותו אדם סקר בפניו את הפערים הקיימים באג"מ. סמוך לאחר מכן ביקש הנאשם מאותו אדם שיחתום לו על מסמך אישור כניסה לש"ג.
5 צפייה בגלריה
כתב האישום של הקצין המתחזה
כתב האישום של הקצין המתחזה
קטע מכתב האישום המושחר של הקצין המתחזה
בהמשך, הנאשם הצליח בעורמה לכתוב פורמט במחשב שאישר כי הוא סרן במיל' שמונה לקמב"ץ משימות ומבצעים מיוחדים בחמ"ל מפקד פיקוד דרום. הוא הדפיס את המסמך וביקש מהאדם שאחראי לחתום עליו - תוך שטען בכזב שקצין אחר אישר שיחתום. כך הוא קיבל במרמה "מכתב מינוי" כוזב.
ב-23:59 באותו יום הוא כבר שוחח עם חייל מילואים על חומרים שמסווגים כסודי וסודי ביותר, וגם הקליט את השיחה. ב-11 באוקטובר ניסה לקבל מסמך הסמכה נוסף, אך לא הצליח בכך, ואז כתב מסמך נוסף שמאשר כי הוסמך "לפתוח תא מיוחד בחמ"ל ולשמש כמפקדו". במסמך נכתב כי "תפקיד התא לשמש זרוע ארוכה חשאית וכן ליזום משימות מיוחדות פורצות גבול במרחב. בסמכותו של הנ"ל לגייס כל חייל וקצין למילואים מכל יחידה וכן להשתמש בכל יכולת הנדרשת על מנת לבצע את המשימה".
לאחר מכן, ותוך ניצול "מצב הדחק", לפי כתב האישום, הנאשם הצליח לקבל כתב מינוי כוזב נוסף. על אף שקצין אחר הורה לקחת את המסמך ממנו, הדבר לא קרה. בהמשך הוא שוחח עם אזרחים, הציג את עצמו כמי ששייך לפיקוד, נחשף למידע מסווג כסודי וכסודי ביותר - ושוב הקליט את השיחה בטלפון.
ב-11 באוקטובר הוא נפגש באקראי עם אדם אחר, והזדהה כאיש מילואים ומודיעין שמרכז את תחום המבצעים המיוחדים בשגרה. עקב כך הוא הופנה למזכירה שהפנה אותו לאדם נוסף, שעוסק בתחום שאסור לפרסום. הוא שוחח עימו וקבע להיפגש איתו ב-13 באוקטובר. הוא גם גרם לכך שאנשים אחרים יגיעו לפיקוד דרום, מבלי שהורשו להיכנס פנימה, בהם טייס F-16 לשעבר.
הנאשם הציג את עצמו בש"ג כאחראי כדי לאפשר את כניסתם לבסיס. לאחר מכן הוא הפגיש אותם עם אדם נוסף, הציג אותם בכזב כחיילים ויזם שיחה שבמהלכה שוחחו על מידע שסווג סודי וסודי ביותר. הוא שוב הקליט את השיחה בטלפון הנייד וחשף את השניים האחרים לתוכנה - על אף שלא היו מוסמכים לכך. הדבר חזר על עצמו פעמים נוספות, כולל שליחת ידיעה סודית בוואטסאפ לאדם אחר ששירת איתו בעבר.
לפי כתב האישום, הנאשם נכח "במקומות רגישים הכוללים מפקדות, חדרי מבצעים, חדרי מלחמה ודיונים שלא היה מוסמך להשתתף בהם, לא הוזמן אליהם וכשהוא יודע שאין לו אישור ביטחון מידע להשתתף בהם. הוא השיג, אסף ורשם במחברתו בכתב ידו ידיעות סודיות ותיעד בצילומים בטלפון הסלולרי שלו ידיעות אודות סד"כ כוחות הביטחון, אמצעים קיימים בשימוש צה"לי, אמצעים חסרים, הסברים על יכולות מסווגות ומידעים מודעיניים עד דרגת סודי ביותר כשאינו מוסמך לכך".
ב-15 באוקטובר הוא נעצר בעקבות דיווח של אחד האנשים ששמו לב לפועלו. בחקריתו, החוקרים ביקשו להבין האם מסר את המידע לגורמים עוינים, אך מהחקירה עלה כי לא מסר את המידע לגורמים פח"עיים. בפרקליטות ציינו: "נבקש להבהיר כי בחקירה עלה שהנאשם לא פעל בשליחות גורמים עוינים ולא מסר מידע סודי שהגיע אליו לגורמים כאלה. במקביל להגשת כתב האישום, האירוע תוחקר בצה"ל והופקו לקחים בהתאם".
עו"ד עדי אייזנר, שמייצגת את הנאשם, מסרה: "לאחר 7 באוקטובר הגיע הנאשם, קצין במילואים, בתיאום עם קצין ביחידה הרלוונטית, במטרה לתרום ולסייע לצבא בכל המתבקש לאור האירועים הקשים ופתיחת המלחמה. כפי שעולה בבירור מכתב האישום, פעולותיו עזרו ותרמו לביטחון המדינה. חשוב להדגיש כי המידע המדובר לא נדון ולא נחשף כלפי גורמים עוינים, גורמי חוץ או גורמי תקשורת, ונשאר כולו בתוך גדרי הצבא. יש להצר על הניסיון להפוך את הנאשם לכלי ניגוח פוליטי".