ועידת התקומה מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, סיפרה הבוקר (יום שלישי) בריאיון בוועידת התקומה והחוסן הלאומי של ynet ו"ידיעות אחרונות" על מצבם הקשה של ילדים שהיו עדים לזוועות חמאס ב-7 באוקטובר. "פגשתי מקרים מזעזעים במלונות המפונים ובכיתות הלימוד", אמרה. "התהפכה לי הבטן".

1 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
"הראשונים שהתעשתו ב-7 באוקטובר היו צוותי החינוך". יפה בן דויד בריאיון
(צילום: יריב כץ)
לדבריה, "ראיתי ילדים בכיתה א' וב' שציירו מחבלים, כלי נשק, גופות מבותרות ואיברים כרותים. הקהילות מגייסות סיוע ופסיכולוגים שייתנו את כל מה שצריך, אבל הילדים הללו לא כולם עדיין מקבלים את הטיפול. אנחנו גם טיפלנו בהם, עם היועצות".
בהקשר זה ביקשה בן דויד להבהיר: "בהסכם הקיבוצי האחרון הגענו להבנה והסכמה עם שר האוצר ושרת החינוך בממשלה הקודמת כי יהיה תקן ליועצת. זה דבר מהותי וחשוב מאוד שלא קיים. הסבירו לנו שהדבר יעשה בבסיס התקציב הבא. הממשלה נפלה ולצערי הרב תקן היועצת לא מופיע בתקציב. חשוב לומר זה עדיין לא מאוחר ובמיוחד עכשיו שילדי ישראל זקוקים לכך יותר מתמיד. חייבים לטפל בכך ויפה שעה אחת קודם".
"מי יטפל בילדים?", הוסיפה. "בסופו של דבר הכול נופל על המורה, אבל עם כל הכבוד - המורה או הגננת לא הוסמכו לטפל בנפש של הילד, אין להן את הכלים. הן עדיין מגויסות, אבל צריך טיפול מקצועי".
היא הוסיפה שגם בקרב צוותי ההוראה ישנן משפחות שנפגעו בטבח. "מי טיפל בהן?", אמרה, וסיפרה על המעטפת שסיפקה הסתדרות המורים לאותן משפחות, כולל טיפולים פסיכולוגיים בחינם.
לדברי בן דויד, ישנו מחסור של מורים ויועצות במערכת החינוך, אבל למרות זאת "הראשונים שהתעשתו ב-7 באוקטובר זה צוותי החינוך". לדבריה, "הם העוגן והחוסן של התלמידים. נוצר חוסר אמון של הילדים במדינה בגלל הטראומות שהם חוו, וגם של ההורים, כי אמרו להם כל הזמן שהממ"דים זה המקום הכי בטוח - והם ראו שלא".
היא סיפרה שסיירה במלונות המפונים בחודש הראשון למלחמה, ו"עשרות הורים באו אליי וביקשו עזרה, שהילדים לא לומדים והם מאבדים אותם. הרמתי טלפון לשר ואמרתי לו שחייבים שיהיה מישהו שיארגן את זה, לא יכול להיות שהילדים האלה ילכו לאיבוד, גם ככה ההורים מרוסקים. למזלי הקימו את המנהלת והתחילו לטפל בהם. זאת אומרת, למשרדי הממשלה לקח זמן להתעשת, ומערכת החינוך הייתה הראשונה שפעלה. גם השר סייר, ראה, שמע והתחילו להקים כל מיני מתקני לימוד. לקח הרבה זמן אבל בסופו של דבר זה קרה".
"עדיין יש הרבה מה לעשות", הדגישה. "יש דברים שצריך היה לעשות אחרת ממה שנעשה, אבל אני מדגישה - אם מישהו חושב שכאשר כל אחד יחזור לביתו בעוטף עזה במהרה, גם בצפון, ובכך יסתיימו המאבקים או האתגרים - הוא טועה. משם יתחילו האתגרים המורכבים לטפל בילדים האלה".