קבינט המלחמה החליט הערב (יום ד') לאפשר, לבקשת ארה"ב, הכנסת מזון, מים ותרופות ממצרים לרצועת עזה. במטה משפחות החטופים והנעדרים הודיעו כי הם מתנגדים ואיימו "להחריף את המאבק".

במהלך ביקורו ביקש נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לשמוע מראש הממשלה בנימין נתניהו ומקבינט המלחמה מה התוכניות של ישראל לגבי עזה. בישראל הבהירה לו שפניה למיטוט היכולות הצבאיות של חמאס, וכי היעדים קשים להשגה. אמריקנים אמרו ש"יתנו גב" ושהם מבינים שהמלחמה תהיה ארוכה.
לאורך ביקורו חזר ביידן על הבקשה לעשות כל מה שאפשר כדי לא לפגוע באזרחים חפים מפשע. בפגישות נדונו גם המאמצים לשחרור החטופים, והאמריקנים הבטיחו לסייע לישראל בכל מה שקשור לתיחום הזירה, לא לאפשר למלחמה להתרחב לזירות נוספות ולהמשיך במשלוחי הנשק. עד כה הגיעו כבר שני משלוחי סיוע.
האמריקנים הפצירו בישראל להסכים להכנסת סיוע הומניטרי לדרום הרצועה, ואמרו שזה יקנה לגיטימציה בינלאומית להמשך הלחימה. האמריקנים ביקשו גם ש"לא לשחק משחקים" עם הכנסת הסיוע ההומניטרי.
2 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
"הסכמנו על שיתוף פעולה שישנה את המשוואה". ביידן ונתניהו
(צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
היו לא מעט מחלוקות בנושא הסיוע ההמוניטרי, אך לבסוף הושג סיכום והקבינט המצומצם החליט לאפשר הכנסת סיוע ממצרים. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "לאור התמיכה האמריקנית הגורפת והחיונית במאמץ המלחמתי, ולאור הדרישה של נשיא ארה"ב ביידן לסיוע הומניטרי בסיסי, הקבינט המצומצם החליט כי ישראל לא תסכל אספקה הומניטרית ממצרים - כל עוד מדובר רק במזון, מים ותרופות לאוכלוסייה אזרחית שנמצאת בדרום רצועת עזה או מתפנית לשם".
בהודעה צוין כי התנאי הוא שהאספקה הזו לא תגיע לידי חמאס. "כל אספקה שתגיע לחמאס - תסוכל", הבהירה לשכת רה"מ. עוד נכתב כי "ישראל לא תאפשר שום סיוע הומניטרי משטחה לרצועת עזה כל עוד לא מחזירים את חטופינו". בנוסף, ישראל דורשת שנציגי הצלב האדום יבקרו את החטופים הישראלים המוחזקים ברצועה.
נתניהו התייחס לנושא גם בהצהרה שמסר הערב מהקריה בתל אביב. "בעניין החטופים, הבהרתי בפני הנשיא ביידן שלושה דברים: ראשית, דרשתי את החזרת החטופים, ואנחנו עובדים יחד להחזרתם בכל דרך אפשרית. שנית, עד להשבתם, אנחנו דורשים ביקורים של הצלב האדום אצל חטופינו. שלישית, לא נאפשר סיוע הומניטרי של מזון ותרופות משטחנו לרצועת עזה", אמר נתניהו.
2 צפייה בגלריה
משפחות החטופים מפגינות מול הקריה ב תל אביב
משפחות החטופים מפגינות מול הקריה ב תל אביב
"אצבע בעין". משפחות של חטופים מפגינות מול הקריה בתל אביב, היום
(צילום: GIL COHEN MAGEN / AFP)
לדבריו, "בביקור היום השגנו דבר בעל חשיבות עליונה עם תרומה עצומה לביטחוננו: סיוע ביטחוני עצום למדינת ישראל, סיוע בהיקף חסר תקדים, כולל סיוע שמעצים עוד יותר את יכולת המלחמה שלנו". רה"מ אמר עוד כי "הנשיא ביידן בא לכאן לא רק במילים מרגשות ומנחמות, שנגעו בלב האומה כולה, הוא בא הנה גם במעשים: בפגישתנו היום סיכמנו על פעולות ומעשים שמבטיחים את המשך המלחמה הצודקת שלנו. הסכמנו על שיתוף פעולה שישנה את המשוואה בכל הגזרות, ויסייע לנו להשיג את מטרות המלחמה".
במטה משפחות החטופים והנעדרים אמרו בתגובה כי "ההחלטה לאשר סיוע הומניטרי לרוצחי עזה מעוררת זעם גדול אצל בני המשפחה. ילדים, תינוקות, נשים, חיילים, גברים וקשישים שחלקם חולים במחלות קשות, פצועים וירויים מוחזקים מתחת לאדמה כמו חיות וללא תנאים אנושיים, וממשלת ישראל מפנקת את הרוצחים והחוטפים בבקלאוות ותרופות".
במטה אמרו עוד כי "אם ההחלטה הנוראית לא תבוטל, יוחרף מאבק המשפחות בזמן הקרוב. במקום לפעול לחיזוק האמון שנשבר והתרסק בשבת הארורה, החליטו גורמים בממשלה להתגרות במשפחות של חטופים ונעדרים ולתקוע אצבע בעין של אלו שאינם ישנים ואינם נושמים כבר עשרה ימים".
התנגדות נשמעה גם מתוך הממשלה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, חבר בקבינט המדיני-ביטחוני, אמר כי "כל עוד מאות נשים, ילדים, זקנים ושאר החטופים מוחזקים בידי היישות הנאצית - אסור לאפשר שום סיוע הומניטרי. רוצים 'הומניטרי'? שחררו את החטופים".