בית המשפט גזר בשבוע שעבר ארבע שנות מאסר בפועל על ראש מועצת נחף לשעבר פריד אסמאעיל, שהודה והורשע יחד עם בנו, מחמוד, בעבירות של ניסיון לעסקה בנשק וקשירת קשר לביצוע פשע. האב הורשע גם בעבירה של ניסיון לסחר בנשק.
שופט בית המשפט המחוזי בחיפה אמיר טובי מתח ביקורת על ראש המועצה הנוכחי, ושניים מראשי המועצות בעבר, וכן על חבר כנסת לשעבר, שהעידו לטובת אסמאעיל למרות העבירות החמורות בהן הורשע והמאבק על החזקת נשק במגזר הערבי.
1 צפייה בגלריה
הרובים שתפסה המשטרה בזירה
הרובים שתפסה המשטרה בזירה
השופט: ממדי השימוש בנשק בחברה הערבית דורשים התערבות חינוכית. רובים שנתפסו על ידי המשטרה בטמרה
( צילום: דוברות המשטרה)
העבירות בוצעו בדצמבר 2019, אז אסמאעיל קשר קשר עם אדם בשם חליל אגבריה לסחור בנשק. אסמאעיל אמור היה למכור כלי נשק מסוגים שונים בתיווכו של חליל, בתמורה לעמלה. השניים נפגשו באום אל-פחם וסיכמו כי חליל ימכור עבור אסמאעיל אקדח מסוג יריחו תמורת 36 אלף שקל ואקדח מסוג גלוק תמורת 46 אלף שקל. המכירה לא יצאה לפועל משום שהאקדחים כבר לא היו ברשותו של אסמאעיל.
אסמאעיל הציע לחליל למכור עבורו גם כלי נשק אחרים, בהם כמה אקדחים, תת מקלע עוזי ורובה סער מסוג M16. השניים דנו במחירי חלק מכלי הנשק והתמקחו עליהם. בהמשך, שלח אסמאעיל לחליל תמונות של כלי נשק שאותם הוא מעוניין למכור.
במקרה אחר, קשרו אסמאעיל ובנו לרכוש מתושב השטחים שלושה אקדחים מסוג FN ושתי מחסניות לתת מקלע עוזי, וכן תכננו למכור את כלי הנשק בסכומים של 33 אלף שקל לכל אקדח ו-43 אלף שקל לעוזי ולמחסניות. כלי הנשק נתפסו על ידי המשטרה אצל אדם אחר, שהעבירם מהשטחים, והוא כבר נדון למאסר.
השופט טובי דחה את הטענות שאסמאעיל נאלץ להשתמש בכלי הנשק משום שהיה מאוים והמשטרה לא הגנה עליו – טענה שהועלתה על ידי עדי האופי. "השיטה בה פעל וכמות כלי הנשק שבה עסקינן אינן מתיישבות עם הטענה כי מדובר באדם נורמטיבי שומר חוק", אמר השופט. "הן גם אינן מתיישבות עם הטענה כי הנאשם פעל מתוך כורח על מנת להגן על ביתו ומשפחתו. הנאשם ניסה לסחור בהיקף אדיר של כלי נשק, שעלול היה, לו הגיע ליעדו, להוביל לנזק עצום בממדיו, לגדוע חיי אזרחים רבים ולזרוע פורענות ברחובות, שגם כך האלימות בהם גואה".
בהתייחסו לעדויות האופי שנתנו אישי הציבור, אמר השופט כי הממדים של תופעת השימוש בנשק בחברה הערבית דורשים התערבות חינוכית, "אך לא פחות חשוב מכך נדרש גינוי חברתי פומבי וחד משמעי, ולא רק ברמה הכללית וברטוריקה של נאומים והצהרות, אלא גינוי אישי".
עוד אמר השופט כי "התייצבותם של אותם אנשי ציבור לצדו של הנאשם הייתה מאכזבת, דווקא משום מעמדם הציבורי. דומה כי בלהט דברי השבח בזכותו של הנאשם, נשתכח מלבם של אותם אנשי ציבור הצורך והדוחק החיוני להילחם מלחמת חורמה בתופעת העבירות בנשק הגובה מחיר כבד מנשוא".
מלבד המאסר בפועל, בית המשפט גזר על אסמאעיל גם מאסר על תנאי של שנה וקנס של 15 אלף שקל. הבן נדון ל-20 חודשי מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי וקנס של 4,000 שקל.