1 צפייה בגלריה
הרב יוסף אליצור. "הטענה בדבר מסר עמום - מיתממת"
הרב יוסף אליצור. "הטענה בדבר מסר עמום - מיתממת"
הרב יוסף אליצור. "הטענה בדבר מסר עמום - מיתממת"
(צילום: אבי מועלם)
כשלוש וחצי שנים לאחר שהוגש נגדו כתב אישום, בית משפט השלום בפתח תקווה הרשיע היום (שלישי) את הרב יוסף אליצור בשתי עבירות של הסתה לאלימות. אליצור היה אחד ממחברי הספר "תורת המלך", והורשע בעקבות שני מאמרים אחרים שחיבר במאי 2013. בית המשפט קבע כי הפרסומים שלו הביאו ל"אפשרות ממשית" של אלימות נגד ערבים.
לפי כתב האישום שהגישה הפרקליטות ביוני 2017, אליצור הסית במאמרים אלו לפעולות אלימות נגד ערבים באשר הם. בתקופה הרלוונטית שימש אליצור כרב ומורה בכיר בישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר וכן כמורה של בני נוער במועצה האזורית שומרון. היה לו אז טור דעה קבוע באתר האינטרנט "הקול היהודי", בו פרסם מעת לעת מאמרי דעה שונים.
ב-1 במאי 2013, יממה לאחר רצח תושב יצהר אביתר בורובסקי ז"ל, פרסם אליצור מאמר דעה בו כתב בין היתר: "ישנה תופעה ההולכת ומתרחבת של פעולות שעושים יהודים חמים נגד האויב. אפשר לראות בכך מעשים נואשים של ציבור שנדחק לפינה, אבל מי שיתקרב יבחין כי מדובר בניצנים של ציבור הולך וגדל שלוקח אחריות על ביטחון היהודים".

ב-28 במאי אותה שנה, ערב השלושים לאבלות על רצח בורובסקי, פרסם הרב אליצור מאמר דעה נוסף בו כתב, בין היתר: "אותם כוחות שבשם התפיסה המבינה את הצד הערבי הרצחני מחליטים 'להכיל' את הרצחנות הערבית ולהפקיר את חיילי צה"ל למשיסה וקלס יומיומיים - אותם אנשים פשוט לא מסוגלים להאמין שהצד היהודי מוכרח להתקומם. הם לא מסוגלים להבין שכאשר מתייחסים בסלחנות מופלגת לאלימות של בני הנכר ודורכים על הציבור היהודי - יוצרים ציבור הולך וגדל שמבין שהוא מוכרח לעשות מעשים כדי להתגונן מפני הרשעות המאיימת על היהודים בארץ ישראל".
הוא הוסיף באותו מאמר: "אולי מעטים מבצעים בפועל את המעשים המדוברים - אבל רבים יותר ויותר מבינים את המעשים הללו, ומרגישים שטוב שיש מי שעוד לב חם בו לבעור כנגד העוול והרשעות, נגד ה'הכלה' וה'סובלנות' שנותנים עוד ועוד כוח ותחושת ניצחון בידי הצד הרצחני והאלים... אבל אני חושב שבאמת צריך 'לתפוס' את המעשים הללו. לתפוס במובן החיובי - ללכד".

השופטת: "הטענה בדבר מסר עמום - מיתממת"

שני המאמרים, שפורסמו בתקופה בה אירעו בשטחי יהודה ושומרון אירועים אלימים כלפי ערבים על רקע רצח בורובסקי, זכו לתגובות רבות מצד קוראי אתר "הקול היהודי", חלק ניכר מהן תומכות ואוהדות. כל התכנים המתוארים שפרסם הנאשם באתר הקול היהודי, נותרו מפורסמים באתר מאז ועד הגשת כתב האישום. באישום נגדו נטען כי לרב אליצור הייתה יכולת לפעול להסרת התכנים האמורים מהאתר בכל עת, אך בחר שלא לעשות כן, וזאת גם לאחר שנחקר באזהרה בחשד לכך שבתכנים אלה יש משום הפרה לכאורה של הדין הפלילי.
בהכרעת הדין דחתה השופטת אליאנא דניאלי את טענתו לאכיפה בררנית המפלה בין יהודים לערבים, ובין יהודים מצידה הימני של המפה הפוליטית ליהודים מצידה השמאלי של המפה.
"בנסיבות אלו, איני מוצאת ממש בטענות ההגנה לפיהן לא הועמדו נאשמים לדין בגין פרסום מאמרים באתר אינטרנט או עיתון, והדעת נותנת כי מקל וחומר - מקום בו מורשעים נאשמים חסרי מעמד בקהילתם, אשר כותבים פוסט בודד בפייסבוק - אין ליתן חסינות לבעלי המעמד, המנסחים היטב את דבריהם, שוקלים אותם ומפרסמים אותם באתר פומבי וממוסד, מפני העמדה לדין", קבעה השופטת. "דומה כי אכיפה בררנית תהא ככל שיועמדו לדין אך אותם אזרחים חסרי מעמד והכרה, אותם 'גיבורי המקלדת', מבלי שיועמדו לדין לצידם גם המשפיעים, המוכרים, בעלי ההשכלה והמעמד".
השופטת קבעה בנוסף: "בחינת תוכנם של המאמרים - כל אחד מהם בנפרד, ומקל וחומר קריאתם יחדיו, לצד כתבים נוספים של הנאשם, חוות דעת המומחה והראיות הנוספות, הביאה אותי למסקנה כי אכן הנאשם פרסם את המאמרים הנידונים, כי יש בהם משום שבח לאלימות, ובפרסומם יש אפשרות ממשית כי יביאו לכדי מעשה אלימות. כן שוכנעתי כי הפרסומים נעשו על רקע אוירה ציבורית רגישה, במסגרתה סערו רוחות המתיישבים בעקבות רצח שכן. נהיר לפיכך כי מדובר היה באווירה ציבורית נפיצה, כפי שידע זאת היטב הנאשם - בין אם ידע אודות מעשה אלים ספציפי שבוצע קרוב ליישוב מגוריו, ובין אם לא ידע".
עוד נכתב בפסק הדין כי "אין המדובר באמירה ספונטנית או חד פעמית. כך גם אין המדובר בבחור צעיר ונמהר או נבער שטרם עמד על דעתו. ההפך מכך - עסקינן באדם רהוט ומשכיל, בעל מעמד ציבורי, חינוכי ודתי. מי אשר פרסם ספר הלכתי, מורה ומחנך, אשר פרסם מאמרים בטור דעה באתר אינטרנט חדשותי. הוא שקד על כתביו ואלו - כמו גם כתביו הנוספים - מדברים בעד עצמם ומבהירים היטב את עמדותיו ואת מסריו. שוכנעתי לפיכך כי הטענה בדבר מסר עמום או היעדר הבנה מצד רשויות האכיפה הינה טענה מיתממת, וכי דברי הנאשם הלכה למעשה מפורשים וברורים".
בפורום תג מאיר בירכו על החלטת בית המשפט. "מי שהיה אחד ממחברי ספר התועבה 'תורת המלך' ומחבר המאמר 'ערבות הדדית' הורשע סוף סוף כמסית לאלימות על ידי בית משפט בישראל בעקבות שני מאמרים מסיתים נוספים שכתב. רבני הימין הקיצוני הם אלו המספקים את הבסיס האידיאולוגי-הלכתי לטרור היהודי ובמינוחו המכובס - תג מחיר".