בזמן שהמפלגות החרדיות מדברות על חזרה לחוק טל, או הסדר אחר שיפטור מגיוס אלפי תלמידי ישיבה בכל שנה, בצה"ל לא מתרגשים. "מסלולים חדשים שאנחנו פותחים בחודשים האחרונים לעולם הטכנולוגי זוכים להתעניינות מאוד גבוהה", סיפר אתמול (ב') תא"ל אמיר ודמני, ראש חטיבת תומכ"א - האחראית על תכנון וניהול כוח האדם בצבא. בריאיון לאודי סגל ודוריה למפל ב-ynet radio הוא סיפר על המוטיבציה של הנוער כיום להתגייס לקרבי ולצאת לקצונה, על שילוב הנשים בצה"ל ומה הצבא למד מפרשת "הסרסור בסוהרות"? האזינו לריאיון המלא.
"אנחנו כצבא היינו רוצים לראות יותר חרדים בתוך הצבא, ואני לא שבע רצון מהיקף החרדים שמתגייסים לצה"ל", אמר תא"ל ודמני. "האם אנחנו יודעים לתת את התנאים הנדרשים? התשובה היא בוודאי שכן. אנחנו רואים בשלוש השנים האחרונות היקף חרדים פחות או יותר יציב שמתגייס לצה"ל. בוא נאמר שבין 1,200-1,700 מתגייסים מדי שנה בשלוש השנים האחרונות".
ודמני הבהיר שמדובר בתהליכים ארוכי טווח שמתקדמים, אבל לא בקצב מספק. "אני חושב שאפשר היה יותר. אם מסתכלים על ישראל 2048, ואנחנו רואים את הנתונים, אז זה לא סוד שהפיקוח החרדי (הפיקוח על מוסדות החינוך החרדיים - א"ס וד"ל) גדל בצורה משמעותית. אני חושב שאם אנחנו רוצים לראות עם אחד ומדינה אחת, אז חשוב מאוד שהחרדים ייטלו חלק בצורה יותר משמעותית בתוך הצבא. אנחנו עושים את כל המאמצים כדי שזה יקרה בצורה הגיונית ולא באופן כפייתי, אלא תוך כדי הידברות ושיח עם הציבור החרדי".
2 צפייה בגלריה
ועדה משותפת של ועדת ביטחון הפנים וועדת החוץ והביטחון בנושא אירועי "סרסור הסוהרות" בשנים 2014-2018
ועדה משותפת של ועדת ביטחון הפנים וועדת החוץ והביטחון בנושא אירועי "סרסור הסוהרות" בשנים 2014-2018
תא"ל אמיר ודמני. "לא שבע רצון מהיקף החרדים שמתגייסים לצה"ל"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מוקדם יותר אתמול התראיין ל-ynet radio עו"ד אברהם יוסטמן, חבר בצוות המשא ומתן הקואליציוני מטעם "יהדות התורה" וסיפר על רצונם להעביר מחדש את חוק הגיוס. "אנחנו מדברים על חוק גיוס במתכונת מסוימת. אם רוצים לחזור לחוק טל למשל, שכבר נפסל פעם אחת בבג"ץ, אז יצטרכו למצוא דרך להכשיר אותו ולייצב אותו. אנחנו חושבים שצריך לחזור אליו, הוא בהחלט היה חוק טוב".

שירות נשים ופרשת הסוהרות

בתוקף תפקידו כראש חטיבת תומכ"א (תכנון ומנהל כוח אדם), ודמני מתעסק לא מעט בשירות נשים בצבא, ובשילובן בתפקידי לחימה. "בצה"ל יש עלייה של 180% בחמש השנים האחרונות בהיקף הלוחמות שמשרתות בצה"ל. כבר היום יש כ-18%, ואני חושב שבתוך שנה-שנתיים זה יגיע ל-20% מהיקף הלוחמים שהן לוחמות. צריך להגיד שהדבר הזה בא ממניעים מקצועיים שמאפשרים לנו לאייש את צה"ל באופן מיטבי. אין לנו פה שום שיקולים אחרים".
2 צפייה בגלריה
שילוב נשים ביחידות המובחרות של צה''ל
שילוב נשים ביחידות המובחרות של צה''ל
לוחמת. "שילוב הלוחמות הוא ממניעים מקצועיים, אין פה שום שיקולים אחרים"
(צילום: דובר צה''ל)
פרשת "הסרסור בסוהרות" העלתה את הבעייתיות בשירות חיילים, ובעיקר חיילות, ביחידות שאינן באחריות הצבא. ודמני הבטיח שהנושא תוחקר היטב והופקו לקחים. "הקמנו מסגרת של בקרה שכבר עברה בכל בתי הכלא של שב"ס, ועושה את זה ביעדים של המשרתים במשטרת ישראל. בדקנו את נורמות השירות, הטיפול בפרט והטיפול הרפואי - באופן שהן יהיו שוות לצה"ל".
"אני חושב שאחרי הסבבים שעשינו בבתי הכלא אנחנו נמצאים במצב אחר", הוסיף תא"ל ודמני. "להגיד לכם שאנחנו מסתפקים בזה? התשובה היא לא. זה אומר שאנחנו כל הזמן צריכים לעסוק בזה, וזה דבר שהוספנו לתכולת העיסוקים שלנו כתוצאה מהתחקיר הזה".
פורסם לראשונה: 23:26, 05.12.22