3 צפייה בגלריה
איילת ואריאל עטרי
איילת ואריאל עטרי
איילת ואריאל עטרי. "צריכים את הכיתה והמגע"
משבר הקורונה קורע את החינוך המיוחד: המורים תובעים להפסיק את הפעלתו מחשש שיידבקו בעצמם, הורי התלמידים מתוסכלים ומסבירים כי הפסקת הלימודים תגרום נזקים לילדיהם.
החינוך המיוחד הוחרג מהסגר שהוטל על מערכת החינוך משום שהלומדים בו זקוקים לשגרה, וכל סטייה ממנה משבשת את חייהם ויוצרת משברים שונים. בשל כך תבע שר החינוך יואב גלנט מהממשלה להחריג את החינוך המיוחד, ובקשתו נענתה.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
ביקש להחריג את החינוך המיוחד. השר גלנט
(צילום: אבי מועלם )

כעת יוצאים מורות ומורי החינוך המיוחד נגד החלטה זו. אחת המורות אמרה: "בית הספר שבו אני מלמדת נמצא ביישוב אדום, ורוב המורות נמצאות בקבוצת סיכון בשל גילן או בגלל מחלות רקע". מורות אחרות אמרו שהן חשות נבגדות על ידי משרד החינוך: "אנחנו כעת חשופות. מדוע עלינו לסכן את משפחתנו הגרעינית?".
אחת מהן סיפרה שהיא נמנעת מלהיפגש עם ילדיה ונכדיה בגלל החשש להידבק בקורונה: "מצד שני, מאלצים אותי להסתכן בהגעה לבית הספר. הבת שלי בקבוצת סיכון ואני נתונה בחרדה".
ההורים זועמים על המורים. אחת מהן היא ורוניקה קוסטה מירושלים, אם לאורן, תלמיד כיתה א' בחינוך המיוחד הסובל גם מאפילפסיה. "ברגע שסוגרים לאורן את המערכת החינוכית סוגרים לו את המערכת הטיפולית. כמו שבתי החולים ממשיכים לטפל בחולים, כך צריך להיות גם בחינוך המיוחד. הילד שלי זקוק לטיפול כל הזמן. הסגר הקודם גרם אצלו לרגרסיה, להתפרצויות כעס קשות מאוד". קוסטה ציינה כי ילדי החינוך המיוחד אינם מסוגלים ללמוד בזום, וסיכמה: "איש חינוך הוא בדיוק כמו איש רפואה".
3 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בדיון בבית הדין האזורי לעבודה
יפה בן דוד בדיון בבית הדין האזורי לעבודה
קוראת לסגור את החינוך המיוחד. יפה בן דויד
(צילום: מוטי קמחי)
טל עטרי מרחובות, אמא של אריאל, תלמיד כיתה ב' ואיילת תלמידת כיתה ה': "הילדים שלי צריכים ודאות וסדר יום. בסגר הקודם אריאל הרביץ לעצמו וסבל מהתקפי צרחות. זה השפיע לרעה על כל הבית. איילת לא יכולה ללמוד מהבית. הילדים האלה צריכים את הכיתה, את המגע, את הצוות ואת השגרה המוכרת להם. החינוך המיוחד משאיר אותם בחיים. אחרת הם רק מול מסכים ולא מדברים עם אף אחד".
איתי קפלינסקי, סגן יו"ר הנהגת ההורים הארצית: "מסגרות החינוך לילדים עם צרכים מיוחדים הן שירות חיוני רפואי".
ההורים זועמים על מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, המצדיקה את עמדת המורים ותבעה מלכתחילה לא להחריג את החינוך המיוחד. "אנו מצפים להתגייסות המורים בשעה קשה זו", אמרו.
יו"ר אלו"ט עמוס שפירא הגדיר כ"לא אחראית" את קריאתה של בן דויד לסגור את החינוך המיוחד. "קריאתך עלולה לגרום נזק בלתי הפיך לאלפי תלמידים ולמשפחותיהם", כתב לה. "אנו חרדים מהאפשרות שהחינוך המיוחד ייסגר. אני קורא למשרד החינוך, לשר גלנט וליפה בן דויד לשלב ידיים בדחיפות ולמצוא את הדרך להפעיל את מערך החינוך המיוחד".
ממשרד החינוך נמסר כי החינוך המיוחד ימשיך לפעול כסדרו גם במהלך הסגר, וזאת "מתוך תפיסת עולם חברתית וערכית המטילה עלינו חובה לפעול למען אלו הזקוקים לסיוע וראויים ליחס שוויוני והולם אשר יאפשר את התקדמותם האישית בחברה".