בווינה התחדשו בצהריים (יום ה') השיחות בין איראן למעצמות על חזרה להסכם הגרעין של 2015, בצל ההערכות הפסימיות שטהרן אינה חותרת ברצינות לחזרה להסכם, אלא רק מנסה למשוך זמן. בשבוע האחרון הזהירו גורמים בארה"ב, בצרפת ובבריטניה כי ההצעות והדרישות שהעלתה הרפובליקה האיסלאמית בסבב השיחות הקודם אינן רציניות. הם העריכו כי יהיה בלתי אפשרי להגיע להסכם איתה – והזהירו כי המערב נכון לבחור גם בדרכי פעולה אחרות מאשר המשך המשא ומתן. סבב השיחות שהחל בצהריים נתפס אפוא כרגע האמת של שיחות הגרעין.
5 צפייה בגלריה
שיחות גרעין משא ומתן וינה הסכם הגרעין איראן מעצמות חודשו
שיחות גרעין משא ומתן וינה הסכם הגרעין איראן מעצמות חודשו
פתיחת סבב השיחות הנוכחי, היום בצהריים בווינה
5 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי, נפתלי בנט, ג'ו ביידן, איראן מתקן
איברהים ראיסי, נפתלי בנט, ג'ו ביידן, איראן מתקן
נשיא ארה"ב ביידן, נשיא איראן ראיסי וראש ממשלת ישראל בנט. במערב פסימיים
(צילום: AP)
הפגישה הראשונה של יום השיחות, שנפתחה ב-13:00 שעון ישראל, תמה כעבור כשעה וחצי, ובסיומה אמר מתאם השיחות מטעם האיחוד האירופי, אנריקה מורה, כי הוא הוא מזהה בקרב המשלחות מחויבות מחודשת כלשהי להשגת הסכם. לצד זה אמר כי הזמן עובר וכי תחושת הדחיפות נעשית גדולה יותר: "אין לנו את כל הזמן שבעולם", אמר. ראש המשלחת האיראנית, עלי באגרי קאני, אמר מצדו כי העובדה שהצדדים מתיישבים לשיחות מעידה כשלעצמה שכל הצדדים רוצים לצמצם את הפערים, וכי איראן הדגישה היום שהיא רצינית בנוגע לשיחות. לצד זה אמר כי טהרן הבהירה שהיא ממשיכה בשיחות תוך התבססות על העמדה שהביעה קודם לכן.
הסכם הגרעין, נזכיר, נחתם ב-2015 בהובלת נשיא ארה"ב ברק אובמה, ובמסגרתו התחייבה איראן לצמצם מאוד את פעילות הגרעין שלה ולפתוח אותה לפיקוח, כך שתתקשה יותר לנצלה לפיתוח נשק גרעיני. בתמורה הוסרו ממנה רוב הסנקציות שהוטלו עליה בשני העשורים האחרונים. ב-2018 פרשה ארה"ב מההסכם הזה בהוראת דונלד טראמפ, שכמו ישראל קבע כי זהו הסכם גרוע המאפשר לאיראן להמשיך בפעילות הטרור שלה תוך שהיא משקמת את כלכלתה. בתגובה החלה איראן להתיר בעצמה עוד ועוד מההתחייבויות שלה להסכם, וכעת היא מעשירה אורניום לשיעור גבוה ביותר, של כ-60%.
בחודשים האחרונים ניסו המעצמות שנותרו בהסכם – רוסיה, סין, גרמניה, בריטניה וצרפת – להחזיר אליו את וושינגטון וטהרן, תוך שהן שואבות עידוד מכך שהממשל החדש בארה"ב, בראשות ג'ו ביידן, הביע נכונות להשיב את הסיכומים לתוקף. אלא שסבבי השיחות שנערכו מאז האביב התקדמו בעצלתיים, ובקיץ, עם הבחירה באיש הדת הקיצוני איברהים ראיסי לנשיא איראן במקום הנשיא היוצא חסן רוחאני, שנחשב למתון במונחים איראניים, השיחות הופסקו למעשה. בחודש שעבר חודשו סוף סוף, אחרי כמעט חצי שנה, אבל אז התברר כי הפערים בין הצדדים גדולים ביותר, ובמערב הביעו פסימיות בנוגע לסיכויי הצלחתן.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ. הוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין
(צילום: GettyImages)
5 צפייה בגלריה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה בשבוע שעבר. עוד ניסיון, האם יהיה האחרון?
(צילום: רויטרס)
בשיחות בווינה לא נפגשים אמריקנים ואיראנים פנים אל פנים, והמשא ומתן ביניהם הוא בלתי ישיר. בסוף השבוע צפויה להגיע לווינה משלחת בראשות רוברט מאלי, השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן, כדי להשתתף בשיחות. ראש המשלחת הרוסית, מיכאיל אוליאנוב, הביע תקווה שהסכם יושג בסופו של דבר בכל זאת. אתמול צייץ בטוויטר שהמגעים עם ארה"ב ואיראן הוכיחו ששני הצדדים רציניים מאוד בכוונתם להחיות את ההסכם, אם כי הם עדיין חלוקים על הדרך לעשות זאת. "משימתם של צוותי המשא ומתן היא לגשר על הפערים האלה", כתב. "זה אפשרי בהתחשב באחדות המטרה".
בתוך כך, מחלקת המדינה אישרה כי משלחת של בכירים תגיע בשבוע הבא מוושינגטון לאיחוד האמירויות כדי להדק שם את אכיפת הסנקציות על איראן, והעיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי אם לא תהיה התקדמות בשיחות בווינה, ארה"ב עשויה לשלוח משלחות לכמה מדינות נוספות כדי להשיג הידוק דומה של העיצומים על הרפובליקה האיסלאמית. המשלחת שתגיע לאמירויות תזהיר בנקים שפועלים שם ושמקיימים עסקים עם איראן תוך הפרה של הסנקציות עליה. דובר מחלקת המדינה האמריקנית התריע כי וושינגטון עשויה להעניש את הבנקים האלה אם לא יחדלו מלעשות זאת.
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ פגישה עם מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין
שר הביטחון בני גנץ פגישה עם מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין
גנץ בפגישה קודמת עם שר ההגנה אוסטין. ידונו בתרגילים לקראת תקיפה
(צילום: רויטרס)
אף שאיראן ואיחוד האמירויות נחשבות יריבות בהיבטים רבים בזירה הדיפלומטית-צבאית, יש ביניהן קשרים כלכליים ענפים, והקשרים האלה הם אחד העורקים העיקריים האחרונים שנותרו לאיראן אל העולם שבחוץ. בדירוג שותפות הסחר הגדולות ביותר של איחוד האמירויות מאז תחילת השנה מדורגת איראן במקום הרביעי.
הלילה אמר גורם אמריקני בכיר לסוכנות הידיעות רויטרס כי שר הביטחון בני גנץ, שיצא לביקור בארה"ב, ידון שם עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בתרגילים צבאיים שיאפשרו לוושינגטון וירושלים להתכונן לאפשרות של תקיפת מתקני הגרעין של איראן. אותו גורם אמר כי תקיפה כזו תהיה "מוצא אחרון".