2 צפייה בגלריה
מטוס F-35 של חיל האוויר, מפגן אווירי בסיום קורס טיס
מטוס F-35 של חיל האוויר, מפגן אווירי בסיום קורס טיס
מטוס F-35 של חיל האוויר
(צילום: JACK GUEZ/AFP)
משרד הביטחון וצה"ל אישרו סופית: תירכש מארצות הברית טייסת שלישית של מטוס ה"אדיר", F-35, וצי מטוסי החמקן של חיל האוויר יגדל ל-75 מטוסים. כך נודע ל-ynet. היקף עסקת הענק עם האמריקנים נאמד בכשלושה מיליארד דולר, מכספי הסיוע האמריקני.
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר ומפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, הם שהמליצו להצטייד בטייסת אדיר נוספת - ושר הביטחון יואב גלנט אישר את ההמלצה הזו. למעשה מדובר באישור של הממשלה החדשה להכרעה שהתקבלה כבר לפני שנתיים, ובעקבותיה אף הוקמה הטייסת בנבטים, תחילה כטייסת הדרכה.
בעקבות זאת, ירכוש משרד הביטחון מהממשל האמריקני 25 מטוסי F-35 נוספים מתוצרת חברת לוקהיד מרטין. בצה"ל התלבטו בין רכישת טייסת שלישית של מטוסי אדיר לבין רכישת טייסת F-15I, אבל ההכרעה נפלה בעיקר עקר הזמינות וקצב ההצטיידות. עם זאת, צפויה גם רכישת של טייסת זו, ותשתיות הוכנו לה בתל נוף.
2 צפייה בגלריה
מטוס F-35
מטוס F-35
מטוס F-35
(צילום: AFP)
בהמשך לאישור שר הביטחון, משלחת הרכש של משרד הביטחון בארצות הברית תוציא בקשה רשמית לרכש למנהלת ה-F-35 האמריקנית, במטרה להשלים את אישור וחתימת העסקה בחודשים הקרובים.
ההחלטה התקבלה בשנת 2021, אז ועדת השרים להצטיידות אישרה לצה"ל לחתום עם ארה"ב על עסקאות רכש של מגוון פלטפורמות חדשות שבהן יעשה שימוש חיל האוויר - הכרעה שכאמור הממשלה אישרה כעת.
במסגרת ההסכם המקורי בין הממשלים התחייבו יצרנית המטוס לוקהיד מרטין ויצרנית המנועים פראט אנד וויטני לשתף חברות ישראליות בייצור מטוסי ה-F-35 הנמכרים למדינות המצטיידות. העסקה החדשה תאפשר את המשך מימוש התחייבות החברות האמריקניות לשיתוף פעולה בייצור חלקי המטוס עם התעשיות הישראליות.