שבועיים בדיוק לפני הבחירות לכנסת ה-24 כינסנו באולפן ynet מועמדים משלוש מפלגות בגוש המרכז-שמאל שמתקוטטות ביניהן על כל קול. נכון לסקרים המעודכנים, מפלגת יש עתיד בראשותו של ח"כ יאיר לפיד מקבלת הכי הרבה מנדטים בגוש. מהעבר השני של המתרס, מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי מתחזקת על חשבון מרצ שמתקשה לעבור את אחוז החסימה.
עיסאווי פריג', לשעבר חבר כנסת של מרצ וכעת במקום החמישי ברשימה, טוען כי הסקרים לא משקפים. "מרצ תקבל מנדט וחצי עד שני מנדטים מהחברה הערבית", אמר פריג' בביטחון. "אני בשטח ורואה איך הדברים מתנהלים, זה לא בא לידי ביטוי בסקרים. זו חברה שמרנית ולא משתתפת בסקרים. אנחנו במאבק על המנדט השישי, מוסי רז יהיה בכנסת".
3 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג'
"מוסי רז יהיה בכנסת". פריג'
(צילום: הדר יואביאן)
סוגיית הסיוע לקהילת הלהט"ב, שמזוהה לרוב עם מחנה המרכז-שמאל, עלתה אתמול לכותרות כשמספר 4 ברשימת מרצ לכנסת, ג'ידא רינאוי זועבי, הצהירה כי תימנע בהצבעה על טיפולי המרה - ובהמשך חזרה בה.
ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד אמר היום בהתייחסו לדבריה של רינאוי זועבי: "שמענו אתמול את האמירה של מועמדת במרצ נגד הקהילה הלהט"בית. בסופו של דבר, הקהילה הלהט"בית צריכה להחליט למי היא מצביעה, ומה שהיא אמרה עזר להבין. אצלנו אף אחד לא ימנע זכויות מהקהילה".
3 צפייה בגלריה
בועז טופורובסקי
בועז טופורובסקי
"אצלנו אף אחד לא ימנע זכויות מהקהילה". ח"כ טופורובסקי
(צילום: הדר יואביאן)
אמילי מואטי, מספר 3 ברשימת מפלגת העבודה לכנסת הבאה, אמרה לטופורובסקי: "עם כל הכבוד, ויש כבוד, הייתם חלק מממשלה שלא העבירה נישואים גאים ולא אפשרה את זה". טופורובסקי: "נלחמנו על זה והגשנו את ברית הזוגיות". מואטי: "אני מציעה לדבר על מה מפלגת העבודה מציעה לקהילה הלהט"בקית. ק' בגלל 'קווירים'. אנחנו כמובן נגד טיפולי המרה ואנחנו בעד נישואים לקהילה הגאה".
העימות בין טופורובסקי למואטי נמשך גם בסוגיית מספר 7 במפלגת העבודה אבתיסאם מראענה, שקיבלה מבית המשפט העליון את הזכות להתמודד לכנסת לאחר שוועדת הבחירות פסלה אותה. "קודם שתעמוד ביום הזיכרון", אמר טופורובסקי. מואטי הגיבה: "מספר 7 במפלגת העבודה, אבתיסאם מראענה מנוחין, היא אישה ערבייה שנשואה ליהודי. היא חיה את חייה בצורה אמיצה בניגוד לכללים שהוכתבו לה".
פריג' העיר: "כשדרשו את פסילתה בוועדת הבחירות אף אחד ממפלגת העבודה לא היה בכנסת, התביישתם בה". מואטי: "בגלל הקורונה אפשרו רק לשני אנשים להגיע, יועצת התקשורת ויועץ משפטי. אני לא מקבלת את זה כי אני לא אמורה להטיף לך על אהבת אדם וערכים הומניים, ואתה לא אמור להטיף לי על אומץ לב. בסופו של דבר, אם מרצ לא תעבור את אחוז החסימה לא תהיה ממשלה".
3 צפייה בגלריה
אמילי מואטי
אמילי מואטי
"70% מהמצביעים שלנו - נשים". מואטי
(צילום: הדר יואביאן)
פריג': "יש הבדל בין מרצ למפלגת העבודה, אל תשימו אותנו בסל אחד. אנחנו השמאל המדיני היחידי, הם לא שמאל מדיני. הם שמאל עמום, שמאל שמציג רשימת שמאל ופוחד לדבר שמאל. שלא ייקחו מה שיש לנו. מפלגת העבודה קמה כמפלגת שלטון, עכשיו כשירדה ואין לה את האופציה הזאת היא אוכלת את ה'ילדים' שלה. מרצ היא השמאל המדיני המובהק היחידי שקיים בישראל".
טופורבסקי: "יש מפלגה אחת במרכז שלא נמצאת כאן והיה אמור להיות כאן נציג שלה, זו מפלגת כחול לבן. זה מה שמדאיג אותי, יש לי חשש סביר שהם רוצים לעשות מהלך של בחירות חמישיות או שישיות כדי להעמיד את גנץ כראש ממשלה חלופי וזה בעייתי".
על האמירות של יו"ר מפלגתו לפיד שלפיהן הוא לא בהכרח יעמוד בראש ממשלה בקואליציה שאינה כוללת את נתניהו, אמר טופורבסקי: "יאיר לפיד בהחלט מועמד לראשות הממשלה, אבל קול ליש עתיד זה לא קול שאומר לפיד ראש ממשלה בכל מחיר, אלא זה קול שאומר נחליף את נתניהו, נדאג לזכויות הלהט"בים, לנישואים אזרחיים ולתחבורה ציבורית בשבת".

"התנחלויות וכיבוש זה לא חלק מהמדינה"

הסכסוך הישראלי-פלסטיני, נושא נוסף שעליו ממשיכים להתווכח במרכז-שמאל, התחדד השבוע לאחר שיו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ הביע תמיכה בחקירת ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג. חברו למפלגה פריג' אמר בסוגיה: "אני לא מתעסק עם חיילים וקצינים, הם מקבלים הוראות מקובעי מדיניות. התנחלויות וכיבוש זה לא חלק מהמדינה ואני רוצה להיות חלק מהקהילה".
טופורובסקי: "אנחנו לא יכולים לקבל מצב שבו ניתן לשופט במדינה זרה לבוא ולהוציא צווי מעצר נגד אזרחי המדינה". מואטי: "האג חרגו מהסמכויות שלהם והם לא יכולים לשפוט את חיילי צה"ל, אין להם שום זכות". פריג': "מרצה היא היחידה שמעלה את סוגיית ההתנחלויות והפרת זכויות אדם בשטחים על סדר היום. אנחנו רוצים להיות חברה בריאה, תקינה ומוסרית ואת הסוגיה הזאת אסור לטאטא מתחת לשטיח".
מואטי: "אל תיקחו לעצמכם את כל הקרדיט. הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים הוא סכסוך בינינו ולא לבין הקהילה הבינלאומית ובית הדין בהאג. אנחנו צריכים להגיע לפתרון כאינטרס הישראלי ולא כדי לרצות". פריג': "אנחנו חלק מהקהילה הבינלאומית".
- דברי סיכום? פריג': "מרצ זה לא עיסאווי פריג' או ניצן הורוביץ או יאיר גולן. מרצ זה סט ערכים, אידיאולוגיה, אנחנו מחויבים כמו בעבר ללכת על פי האג'נדה של מרצ כולל חוקים של הקהילה הלהט"בית ולכן אני אצביע בעד. אני מנוסה, הצבעתי בעד כל החקיקה הזאת בשנים האחרונות. מה עושים פסטיבל מטעות? קרה".
מואטי: "הצבעה לעבודה זה פתק בטוח נגד המשך שלטון נתניהו ובעד הערכים שלנו. בסקרים הפנימיים, 70% ממצביעי העבודה הן מצביעות וזה נפלא בעינינו".
טופורובסקי: "זה לא משנה אם יהיו להם ארבעה או שישה מנדטים, אבל אם רוצים ממשלה ממלכתית ושפויה ולא ממשלת קיצוניים של נתניהו, בן גביר וסמוטריץ', חייבים יש עתיד".