הממשלה מקדמת את החוק שמתנגדיו מכנים אותו "האח הגדול במרחב הציבורי": ועדת השרים לחקיקה תאשר היום (ראשון) הצעת חוק ממשלתית שיזמו שר המשפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ושנועדה לאפשר שימוש במצלמות לזיהוי פנים במרחב הציבורי.
החוק, המעורר בעיות משפטיות בגלל החשש מפגיעה בפרטיות ובחוקים שנועדו לשמור על כבודם של חפים מפשע, ייחקק במסגרת המלחמה בפשיעה החמורה. בנוסף קיים חשש שייעשה שימוש בנתונים להקמת מאגר ביומטרי.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מצלמות מצלמה מעקב אבטחה
אילוסטרציה מצלמות מצלמה מעקב אבטחה
המטרה: לאתר חשודים
(צילום: shutterstock)
בדברי ההסבר להצעה נאמר כי השימוש המשטרתי במערכות צילום ביומטריות יכול שייעשה בדרך של הכללה מבעוד מועד של פרט זיהוי אודות אדם מסוים, באופן שמאפשר למערכת לספק התרעה כאשר פרט זה נקלט בעדשות המצלמה בזמן אמת, או בדרך של בדיקה בדיעבד של צילומים שנקלטו במצלמות.
שימושים אלו מאפשרים למשטרה להתחקות אחר זהותם ומיקומם של חשודים בביצוע עבירות, ולכן - לפי ההצעה - הם מהווים כלי יעיל ואפקטיבי לצורך גילוי ומניעת עבירות ומילוי תפקידי המשטרה בשמירת הסדר הציבורי והגנה על שלום הציבור וביטחונו.
2 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
לוין ובן גביר. מקדמי ההצעה
(צילום: עמית שאבי)
עוד מוסבר כי במטרה לצמצם את הפגיעה בפרטיות של האזרח, המידע שיישמר במערכות או ייחשף בפני אנשי מערכות הביטחון יהיה מידע סודי. "בהקשר של מערכות צילום ביומטריות, הצבה והפעלה תהא לצורך מניעה, סיכול או גילוי של עבירות פשע חמור וגילוי מעורבים בתכנון או בביצוע עבירות של פשע חמור", נכתב.
בנוסף, בהצעה קיימת חובת דיווח שנתית לכנסת ולייעוץ המשפטי לממשלה - שאישר את המשך החקיקה לאחר הסדרת החובה. פרט לכך, בייעוץ יוכלו לקבל חוות דעת אודות ההיבטים הטכנולוגיים או תפעוליים של מערכת הצילום מגורם ממשלי בעל מומחיות בתחום.
במטה המאבק "חופשי בארצנו", אחד מארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית, אמרו כי "הצבת מצלמות במרחב הציבורי היא סממן מובהק של משטרים אפלים עם מכנה משותף אחד - דיקטטורה". במחאת הסטודנטים כינו זאת "הצעת חוק פרועה, שנעה על הציר שבין האח הגדול לצפון קוריאה", ואילו בכוח קפלן אמרו כי זו "הצעה הזויה שלקוחה ממשטר האייתוללות האיראני שמרגל אחרי מתנגדי המשטר".
מלשכת שר המשפטים נמסר כי "השר עומד על כך שיידרשו אישורים מדרג גבוה על מנת להשתמש במערכת, יהיה פיקוח והשימוש במאגר ייעשה רק למטרות מאבק בפשיעה חמורה".
פורסם לראשונה: 23:07, 17.09.23