3 צפייה בגלריה
גשר המוגרבים
גשר המוגרבים
גשר המוגרבים
(צילום: shutterstock)
פרסום ראשון: לפני כחודש התריע מהנדס בכיר מטעם הקרן למורשת הכותל המערבי על כך שגשר המוגרבים, העשוי קורות עץ שדרכו תיירים, יהודים וכוחות הביטחון נוהגים לעלות להר הבית כבר 16 שנים - אינו תקין ואף קיימת סכנת קריסה מיידית. בעקבות זאת, עתרו לבג"ץ רבניות מירושלים שפוקדות תדיר את עזרת הנשים ברחבת הכותל, בטענה שיש להחליף את הגשר. היום (חמישי) קבע בית המשפט כי על המדינה להשיב על העתירה עד 20 ביוני ולהסביר את עמדתה.
3 צפייה בגלריה
גשר המוגרבים
גשר המוגרבים
"סכנת קריסה מיידית"
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
עזרת הנשים ברחבת הכותל. ארכיון
עזרת הנשים ברחבת הכותל. ארכיון
עזרת הנשים ברחבת הכותל. ארכיון
גשר המוגרבים, יצוין, עובר מעל עזרת הנשים שבכותל, שתפוסתה עומדת על כ-2,000 מתפללות. הרבניות כתבו בעתירתן: "לנוכח האסון הכבד שאירע במירון, מקבלים הדברים משנה חשיבות, ומדגישים את הצורך המיידי לנקוט לאלתר בכל הפעולות הנדרשות על-מנת למנוע את האסון הבא. בשל מחדלן ארוך השנים של הרשויות בטיפול בעניין, לא נותרה לעותרות ברירה אלא לפנות לבית המשפט הנכבד בהליך זה".
המהנדס הבכיר טען כי מצבו של העץ בגשר לא יאפשר שימוש בטוח בו לאורך זמן. לדבריו, "יש לפעול ללא דיחוי להחלפת הגשר הזמני ולהחליפו בגשר פלדה שיימנע את הצורך בתחזוקה שוטפת ויאפשר מיגון נאות נגד בעירה".
בפברואר 2004 , בעקבות פגעי מזג האוויר ורעידת אדמה קלה, התמוטט חלק מהסוללה שחיברה בין רחבת הכותל לשער המוגרבים. בשל כך, נבנה גשר עץ שנועד לאפשר את הגישה להר הבית באופן זמני.
אלא שעד היום, אף שאושרה תוכנית בסמכות ועדה מחוזית ולמרות שהוצאו היתרים לבניית גשר הקבע, הגשר "הזמני" עדיין קיים וכבר למעלה מ-16 שנים משמש יהודים לעליית להר הבית בניגוד לדין – ללא היתר ובסתירה לתוכניות במקום.
בהתאם לכך, בהחלטת רשות הרישוי בירושלים מ-4 בנובמבר 2009, הוחלט להעניק היתר ל"הקמת גשר זמני לעלייה לשער המוגרבים למשטרת ישראל". בהיתר צוין כי "האישור הוא זמני עד שתתוקן ותחוזק סוללת העפר שעליה נמצאת הגישה הקבועה להר הבית". בהמשך החליטה רשות הרישוי לאשר בתנאים מסוימים את השינויים שנוגעים להארכת הגשר לצורך הקטנת השיפוע