דו"ח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת חושף תמונת מצב מדאיגה ומפחידה בנוגע לאוזלת ידן של המשטרה ושל מערכת המשפט לגבי נגע האלימות בגני הילדים. מתוך מאות מקרים שהגיעו לרשויות החוק בשנים האחרונות, רק בבודדים ניתנה הכרעה שיפוטית.
הדו"ח, שהוכן לבקשת חבר הכנסת אופיר כץ, עוסק במקרי אלימות של אנשי צוות כלפי ילדים מגיל לידה עד גיל 6 בעת שהותם בגנים, במעונות היום ובמשפחתונים בשנים 2017-2020.
לפי הנתונים שעולים מהדו"ח, לאורך השנים הללו נפתחו במשטרה 116 תיקים בחשד ל-124 עבירות אלימות, תקיפה, איומים ועבירות מין של בגירים כלפי ילדים מגיל לידה עד גיל שלוש במסגרות חינוכיות טיפוליות. 67% מכלל התיקים הללו נסגרו, 76% מהם בשל חוסר בראיות.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמו כן, נפתחו 248 תיקים בגין 257 עבירות אלימות כלפי ילדים בני 6-3. 74% מכלל התיקים נסגרו, 84% מהם בגלל חוסר בראיות. ב-3% בלבד מכלל התיקים התקבלה החלטה שיפוטית. בנוסף, לאורך ארבע השנים הוגשו 44 כתבי אישום בלבד. לפי גורמי המקצוע, מספר התיקים בקרב הילדים הבוגרים גדול יותר משום שלקטנים אין את המסוגלות להתלונן.
"הנתונים מכאיבים", אמר ח"כ כץ. "ביטחון הילדים שלנו מופקר. סחבת של תיקים בפרקליטות למשך שנים, כמות זעומה של כתבי אישום שמוגשים, תיקים רבים נסגרים והמערכת לא יודעת איך לטפל בזה. הצעת החוק שלי להחמרת ענישה למתעללות זה צעד חשוב והכרחי למיגור התופעה, יחד עם הליכים נוספים שאני מקדם בכדי לעקור את הזוועות האלו מהשורש. אני אמשיך להילחם למען הקטנטנים של כולנו, עד שנביא לשינוי".
2 צפייה בגלריה
גן ילדים
גן ילדים
גן ילדים
(צילום: shutterstock)
"יש לנו במטה עשרות מקרים של הורים מיואשים ברחבי הארץ", מספרת אלונה דניאל מעמותת צדק לילדים – מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך. "תחנות משטרה ברחבי הארץ רואות בתלונות אלו סוג של נטל עבורן ומתנהלות בחוסר מקצועיות. לא אוספים את המצלמות מהגנים בזמן, לא מזמנים את הגננת לחקירה, מאיימים על ההורים בתלונה על הקלטה שלטענתם אינה חוקית, לא מעדכנים את ההורים בכלל בהתפתחות החקירה. התעלמות מוחלטת וחוסר רגישות למצבם".
אופיר כץ באולפן ynetח"כ אופיר כץ צילום: קובי קואנקס
דניאל הוסיפה כי "משהו כאן חייב להשתנות. הרי מדובר בילדים". היא סיפרה כי "כבר לפני חודשיים קיבלנו אישור לדיון דחוף בוועדה לביטחון הפנים בכנסת שתעסוק בנושא כדי להעלות את כל המקרים הפתוחים מול השר ובכירי המשטרה, אך כמובן הכנסת בפגרה ונצטרך להמתין עד אוקטובר. אני מקווה כי הממשלה החדשה תבין שילדים חסרי ישע אמורים להיות בראש סדר העדיפויות להגנה. עד אז, ילדינו עדיין הפקר".
מהמשטרה נמסר בתגובה כי "אנו רואים בחומרה כל התעללות ופגיעה בקטינים וחסרי ישע. בהתאם כל תלונה המתקבלת בהקשר זה נבדקת ונחקרת ביסודיות וברגישות תוך ביצוע כל פעולות החקירה הנדרשות, הכל במטרה להגיע לחקר האמת. ככלל במקרים אלו מועבר תיק החקירה בסיומו לעיון והחלטת הפרקליטות אשר מחליטה האם נמצא מקום להגיש כתב אישום על סמך חומר הראיות. המשטרה תמשיך לבדוק ולחקור כל חשד להתעללות בקטינים ובחסרי ישע במטרה להגן עליהם ולמנוע פגיעה בהם, בכל זמן ובכל מקום".