2 צפייה בגלריה
(צילום: AP, EPA, נדב אבס)
היחס כלפי מחמוד עטאללה, האסיר הביטחוני שעמד במרכז פרשת "הסרסור בסוהרות" בכלא גלבוע, מעלה יותר ויותר שאלות ותמיהות: ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כי ב-2020 פנה עטאללה לנציגים של שב"כ ודרש מהם לשנות את כתב האישום שהוגש נגדו - מעבירות מין לעבירות אלימות. בשב"כ טוענים כי סירבו לדרישתו, אלא שזמן קצר לאחר מכן גם הפרקליטות ביקשה מהסוהרות המתלוננות להסכים להקלה באישומים, אך הן סירבו.
בכתב האישום שהוגש נגד עטאללה מפורטים שורה של מעשים מגונים שעשה בשלוש סוהרות. "בין נובמבר 2015 לנובמבר 2017 ביצע הנאשם מעשים מגונים במתלוננות בעת מילוי תפקידן ובעת שליוו אותו במעבריו בין האגפים, בכך שליטף ונגע בגופן בניגוד לרצונן", צוין בכתב האישום. עטאללה דרש לשנות את סעיפי כתב האישום, שהוגש נגדו ביולי 2020, ממעשים מגונים בשלוש סוהרות לתקיפה אלימה של הסוהרות, כך שלא יואשם בעבירות מין. לטענת גורמים בשב"כ, רכזי השטח סירבו מיד להתערב בכתב האישום.
ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כי בין עטאללה לשב"כ היה קשר רציף, שאף הקנה לו מעמד מול קציני הכלא עד לחשיפת הפרשה ביוני 2018, אז הופסק הקשר עימו. אלא שבנובמבר 2020, מסיבה לא ברורה, חידש שב"כ את הקשר עם האסיר על אף האישומים נגדו, וזמן קצר לאחר מכן התקיימה בכלא פגישה שבה ביקש כאמור מרכזי השב"כ לשנות את כתב האישום.

בהמשך, במרץ 2021, פנתה פרקליטות מחוז צפון לסוהרות שהתלוננו נגד עטאללה ולפרקליטה שמייצגת אותן, עו"ד קרן ברק, והציעה להן לוותר על עדויותיהן בבית המשפט ולהגיע לעסקת טיעון עם עטאללה, שבמסגרתה סעיפי האישום נגדו יומרו לתקיפת עובד ציבור - בדיוק כפי שביקש משב"כ. הסוהרות סירבו בכל תוקף, ובפרקליטות הוחלט לדבוק בכתב האישום המקורי.
ובכך לא בא הסוף לעלילה: גורמים בפרקליטות אמרו כי ההצעה לשינוי סעיפי האישום לא הגיעה מהשב"כ אלא מהשופטת לילי גופר, במסגרת ניסיון להליך גישור שניהלה בין עטאללה לסוהרות. גורם משפטי בכיר מסר בתגובה כי השופטת גופר אינה זוכרת שהעלתה הצעה כזו. מעבר לכך, ברשות השופטת סירבו להתייחס באופן רשמי לשאלות של ynet ו"ידיעות אחרונות".
מומחה משפטי בכיר הביע פליאה על עצם הפנייה לסוהרות. "זה תמוה מאוד שמציעים לנפגעות עבירה לשנות את סעיפי האישום ממעשים מגונים לתקיפת עובד ציבור", הסביר. "אם היה בכתב האישום המקורי בסיס כלשהו לתקיפה אלימה, אז בהחלט ניתן להקל בעבירה ולשנות את האישום לתקיפת עובד ציבור. מרגע שמדובר אך ורק במעשים מגונים, קשה להבין מדוע חשבו לשנות מעבירות מין לעבירות אלימות".

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "בניגוד גמור לנטען, בפרקליטות לא התקבלה כל פנייה בעניין זה מהשב"כ. ההצעה לשנות את סעיפי האישום הועלתה על ידי השופטת המגשרת. הפרקליטות התנגדה להצעת הגישור, אך הייתה מחויבת להביאה בפני המתלוננות ולקבל את עמדתן, והדבר אף הוסבר להן".
משב"כ נמסר בתגובה: "בבדיקה שביצענו לא נמצאה כל עדות לפיה שב"כ פנה לפרקליטות בבקשה לקדם הסדר טיעון עם עטאללה. משביקש האסיר סיוע בנושאים פליליים, הובהר לו מיידית שהשב"כ לא יעסוק בשום אופן בנושא החשדות הפליליים נגדו".

קצין המודיעין מהכלא צפוי לפרוש משב"ס

במקביל, ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כי קצין המודיעין לשעבר בכלא גלבוע רב-כלאי ניסים פיניש, שנחקר בחשד ששיבץ סוהרות באגף הביטחוני לדרישת האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, צפוי להודיע בקרוב על פרישה משירות בתי הסוהר. בשב"ס צפויים לדון עימו על תנאי פרישתו המוקדמת כבר בימים הקרובים.
פיניש שירת כקצין מודיעין בכלא גלבוע מיוני 2012 עד ינואר 2017, אז הוחלף על ידי רב-כלאי ראני באשה, שפוטר לאחרונה משב"ס. מאז התלוננו והעידו שש סוהרות ששירתו בכלא גלבוע בין 2014 ל-2018 כי האסיר הפלסטיני עטאללה פגע בהן מינית, ואחת מהן אף טענה כי הוא אנס אותה בארבעה מקרים שונים. לטענת הסוהרות, הן התלוננו בפני קציני המודיעין פיניש ובאשה, אך לא רק שאלה לא עשו דבר - הם למעשה נעתרו לדרישותיו של עטאללה ושיבצו באגף שלו סוהרות שבהן בחר.
2 צפייה בגלריה
ניסים פיניש
ניסים פיניש
רב-כלאי ניסים פיניש. צפוי לפרוש מתפקידו בשב"ס
(צילום: דוברות שב"ס )
כך, למשל, הסוהרת "נגה" סיפרה כי התלוננה בפני פיניש שעטאללה מטריד אותה, והוא השיב: "אל תתייחסי, הוא כל הזמן מבקש שהסוהרת הגבוהה והיפה תבוא לעבוד אצלו". היא הוסיפה שעל אף שפנתה לפיניש ולבאשה פעמים רבות, היא שובצה שוב ושוב באגף של עטאללה.
ב-2018, אחרי שהפרשה נחשפה, פיניש נחקר במשטרה והתיק נגדו נסגר מחוסר אשמה. בדצמבר 2021 הורה פרקליט המדינה עמית איסמן על פתיחת התיק מחדש, ובעקבות זאת ובעקבות התלונה של הסוהרת "הילה" שנאנסה על ידי האסיר הביטחוני, חודשה החקירה נגד הקצין.
לאחרונה נחקר פיניש כמה פעמים ביחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433, ובין היתר נערך עימות בינו לבין "הילה", החיילת שהתלוננה כי נאנסה. "שיבצת אותי באגף הביטחוני רק כי מחבל דרש אותי ממך", היא הטיחה במפקדה לשעבר בעימות. עוד טענה כי אחרי שנאנסה היא ביקשה מפיניש לעבור לאגף אחר בכלא, אך הוא דאג אישית לשבץ אותה שוב ושוב באגף 5 שאותו "ניהל" עטאללה.
מטעמו של רב-כלאי ניסים פיניש לא נמסרה תגובה. גורמים בסביבתו אמרו כי פיניש עומד על כך שלא ידע דבר וכי הוא מכחיש ששיבץ סוהרות לפי הדרישות של עטאללה. הגורמים הוסיפו כי "ליבו יוצא אל הסוהרות" וכי "הוא מבין שגם אם לא ידע דבר, עליו לקחת אחריות ולהתפטר", אך הדגישו כי מבחינתו אין בכך הודאה באשמה. "הוא מבקש לשים את הפרשה הקשה הזו מאחוריו", סיכמו.