בדיון פנימי שנערך לפני כמה ימים בנוכחות נציגי המינהל האזרחי וקציני פיקוד המרכז, בהובלת אלוף הפיקוד יהודה פוקס, התברר כי ישנם פערי כיסוי קליטת סלולר משמעותיים ברחבי יהודה ושומרון וכי חברות הסלולר, למרות שקיבלו רישיון תעסוקה באזור, לא עומדות בקריטריונים המינימליים של קליטה ראויה.
האלוף טוען כי במצב הנוכחי אין יכולת למדינה לאכוף את ההתחייבות של החברות, ולכן אין אפשרות לנקוט בהליכים נגדן. "כיסוי הקליטה התקשורתי של המפעילים אינו בגדר 'מותרות', אלא צורך ביטחוני מהותי המיועד להבטיח את ביטחונם של הנעים בכבישי איו"ש והמתגוררים ביישובים", כתב במסמך פנימי שהגיע לידי ynet.
2 צפייה בגלריה
מ׳ פקמ״ז, אלוף יהודה פוקס ומאו״ג איו״ש, תא״ל אבי בלוט, בזירת הפיגוע
מ׳ פקמ״ז, אלוף יהודה פוקס ומאו״ג איו״ש, תא״ל אבי בלוט, בזירת הפיגוע
האלוף יהודה פוקס. "כיסוי הקליטה אינו בגדר 'מותרות', אלא צורך ביטחוני"
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
אנשים מדברים בטלפון ביו''ש
אנשים מדברים בטלפון ביו''ש
פערי קליטה ביו"ש, למרות רישיון התעסוקה באזור
(צילום: יואב דודקביץ)
עוד כתב האלוף פוקס כי "בשנים האחרונות התחדד ועלה הפער בכיסוי רשתות התקשורת של המפעילים הן בתחומי היישובים והן מחוצה להם. זאת בניגוד להתחייבות המפעילים ותנאי הרישיונות המונפקים להם לצורך פעילותם באיו"ש. אבקש להשלים בהקדם את העבודה על חקיקה שתאפשר אכיפה של התחייבות המפעילים והאפשרות לנקוט צעדים נגדם".
נזכיר כי המציאות של קליטת הסלולר ביו"ש בעייתית מאוד. בחלק מהמקרים אין קליטה באזורים מועדים לפורענות מבחינה ביטחונית כמו בכביש 465 בין צומת המשטרה הבריטית למעבר בית אריה, כביש 90 בין צומת בית הערבה למעבר הבקעה, כביש 463 בין דולב לצומת ניל"י, כביש 57 גיפטליק ובכביש 60 באזור חוות גלעד, שבו אירעו לא מעט פיגועים.
כל השנים פעלו החברות ביהודה ושומרון, אך לא עשו זאת תחת רגולציה ורישיון המאפשר למדינה לפקח על פעילותן. התוצאה הייתה התייחסות ליהודה ושומרון כאל "חצר אחורית". החברות לא תמיד סיפקו מענה או טכנאי בזמן ראוי לפי החוק, לא תמיד העניקו כיסוי סלולרי ראוי והכל משום שהמדינה לא הייתה יכולה לפקח עליהן. על הנושא עמל שר התקשורת היוצא יועז הנדל שהחל להשוואת את התנאים ביו"ש לשאר חלקי הארץ.
הנדל העניק רישיונות לחברות הסלולר מתוך כוונה לפקח עליהן ועל השירות שהן מעניקות לתושבים. הרישיונות הגיעו, החברות החלו לפעול, אך במשרד הביטחון טרם חתמו על צו העיצומים המאפשר למדינה לנקוט בסנקציות נגד החברות שלא עומדות בקריטריונים. כעת דורש האלוף להשלים את החקיקה ואומר באופן מפורש כי הפערים הללו יוצרים בעיה ביטחונית חמורה.
השר לשעבר אומר כי "אחרי 55 שנה בהם לא התייחסו לאיו"ש כאזור שראוי לתשתיות תקשורת נורמליות, קיבלו החברות בתקופתי רשיונות לאחר עבודת מטה. כדי להשלים את המהלך בתחום הכיסוי הסלולרי נדרשת מערכת הביטחון להשלים את צו העיצומים. קליטה וכיסוי הם עניין של איכות חיים אבל גם של הצלת חיים באזורים מבודדים. אני מאחל לשר התקשורת הנוכחי שבניגוד לקודמיו מהליכוד יתעסק בעיקר - תשתיות ולא במשחקי חתול ועכבר חסרי תוחלת עם העיתונות".
ראש מועצת גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע, שלמה נאמן, הגיב על מכתבו של אלוף הפיקוד: "חצי מיליון תושבים ישראלים אינם סוג ב'. מזה שנים שבמועצת יש"ע יחד עם ראשי הרשויות אנחנו פועלים מול הגורמים הרלוונטיים בנושא. בנוסף לצורך הביטחוני, קליטת סלולר בשנת 2023 היא צורך בסיסי. אנחנו מודים לאלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס על קריאתו החשובה לפעול בנושא ומקווים שאפליה זו תבוא לסופה כבר בקרוב".